Connect with us

Komunikace

Crocs – posměch na módních molech

Potkáte je všude. Žabky? Sandále? Dřeváky? Co to vůbec je?

Jsou na nohách sestřiček a doktorů, kteří ani netuší, že se právě stali terčem posměchu celé generace Z. Jsou ve školách a školkách, kde jsou ověšeny tzv. Jibbitz, tedy ohyzdnými odznáčky do děr v podobě Nema či mořské panny Ariel. Jsou v domově důchodců, kde v nich babičky a dědečkové šoupají nohama a nepříjemně jim plandají. Jsou dokonce i na přehlídkových molech.

Firma Crocs vznikla v roce 2002, kdy se Scott Seamans, Lyndon Hanson a George Boedecker Jr. rozhodli vyrábět pěnové dřeváky. Proč? To dosud nikdo nechápe. Jedno je však jisté, jejich rozhodnutí dalo vzniknout nejzesměšňovanějším botám na světě. Do roku 2009 byli ve skrze úspěšní, pak se lidem ale s ekonomickou krizí vrátilo asi i estetické cítění. Ale přestože firmě klesla cena jedné akcie ze 70 dolarů na pouhé 3 dolary, Crocs zůstaly v povědomí, a to právě díky generaci mileniálů.

Právě mileniálové a jejich memes udrželi firmu Crocs nad vodou. Možná ne úplně lichotivým způsobem, ale každý marketér vám přece jen řekne, že špatná reklama je také reklama. Jestliže se vám každoročně s příchodem léta začne na feedech objevovat starý známý český vtip – ponožky v sandálech (i když na molech jsou už i ty), tak právě toto se Crocs děje bez přestání celý rok.

Crocs Memes neznají mezí (zdroj: Memegenerator)

Zvrat nastal v roce 2016, kdy Christopher Kane, nepřehlédnutelný talent londýnského fashion weeku, do své přehlídky zakomponoval Crocs a místo Jibbitz do nich zasadil krystaly a drahé kameny. „Módní“ verze Crocs spustila vlnu rozporuplných názorů. Svět módy se rozdělil na dva tábory a v redakci britského Vogue to vypadalo jako na bitevním poli. Spolupráce oceňovaného návrháře a Crocs tímto ale neskončila. Pro sezónu podzim/zima 2017 vydal další upravenou verzi slavných bot, kde přidanou hodnotou tentokrát byl kožíšek z norka jako lemování. Následující rok se vrhl na jiný model od Crocs Swiftwater, které byly navrženy jako obuv do vody. Botu zpracoval v pěti různých barvách a opět užil zdobné krystaly. Christopher Kane byl tak jeden z prvních, kteří viděli potenciál v „ošklivosti“.

Crocs s drahými kameny od Christophera Kanea (zdroj: vogue.co.uk)

Na neestetičnost navázaly v roce 2017 i fashion weeky v New Yorku, Londýně, Miláně a Paříže, které všechny spojovala ugly fashionOrientace segmentu luxusního zboží na mladou generaci a příchod streetwearových značek jako Vetements, Gosha Rubchinskyi, Off-white jen dále rozvinul tento trend, který (bohužel) trvá už dva roky.

Když byl Demna Gvasalia (zakladatel Vetements) v roce 2015 jmenován kreativním ředitelem tradičního luxusního domu Balenciaga, mnoho kritiků módy jen kroutilo hlavou. V říjnu roku 2017 módní kritici kroutili hlavou ještě víc, když se na pařížských molech promenádovaly modelky se zářivě barevnými Crocs na platformě.Tato kolaborace samozřejmě obletěla rázem svět a dala za vznik dalším Crocs memes, zatímco Anna Wintour brečela nad svým Starbucks. Jako spousta dalších Demnových mediálně proslavených kousků, vznikla i zde neutuchající poptávka po platformových Crocs. V únoru 2018 začal předprodej a všechny kousky byly během jednoho dopoledne vyprodány. A cena? Neuvěřitelných 850 dolarů.

Crocs na podpatku vzaly módní mola útokem (zdroj: wmagazine.com)

Firma Crocs se této mediální slávy chytla a začala spolupracovat s WWE wrestlerem Johnem Cenou, jihokorejskou zpěvačkou YOONA a kanadským muzikantem Henrym Lauem. Zatím nejúspěšnější reklamu však natočili s herečkou Drew Barrymore. Šlo o hudební spot zaměřený na komfort Crocs. Drew zpívá o tom, že pohodlnost nám umožňuje býti sami sebou, díky čemuž dokážeme vše, co si jen zamaneme. Drew Barrymore se chodidla asi nepotí.

https://www.youtube.com/watch?v=MMLCj1-z3sc

Crocs s krystaly, Crocs s kožichem, Crocs na platformě… Překvapit by nás už nemělo asi nic. Nejaktuálnější kolaborace Crocs s rapperem Post Malone však překvapila. Post Malone vytvořil usmívající se ďábelský obličejík, který figuruje jako vzor na klasickém bílém pěnovém dřeváku. Přišel také s šesti Jibbitz, které například hlásají „Stay away“ stejně jako známé tetování na jeho obličeji. Jak říká sám Post Malone: „Můžete říct o někom, jaký je, podle Jibbitz na jeho Crocsech.“ Jeho kreaci nazývané Posty Croc stačilo 10 minut, aby se vyprodala. Kolekce je tak populární, že se dokonce sama královna popu Madonna nechala slyšet, že by chtěla mít jeden pár. A kdo si je jako ona nestihl koupit, nemusí smutnit –  na stránkách firmy Crocs informují, že vyjdou znovu.

Posty Croc od Post Malone (zdroj: gq.com)

Vyhraněné názory na Crocs a neustálá debata o nich evidentně společnosti pomáhá. Není tedy náhoda, že prodej Crocs se za minulé čtvrtletí zvýšil o 4.7 % na 328 milionů dolarů. Třeba i jednou nebudou ponožky v sandálech jenom meme, ale i běžná věc přehlídkových molech světa.

„Jak citovat tento článek?“

MAI Binh Thanh. Crocs – posměch na molech. Jan VOHRALÍK, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2018-11-29].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/crocs-meme

Použité zdroje:

https://www.crocs.eu/stories/christopherkane.html

https://money.cnn.com/2018/08/09/news/companies/crocs-clogs-sandals/index.html

https://www.harpersbazaar.com/uk/fashion/fashion-news/news/a42646/christopher-kane-new-crocs/

https://www.gq.com/story/are-crocs-stylish-or-not

https://www.vogue.co.uk/article/christopher-kane-crocs-trend

https://hypebae.com/2017/11/christopher-kane-furry-crocs

https://www.highsnobiety.com/p/balenciaga-platform-crocs-release-date-price/

https://www.chiefmarketer.com/crocs-drew-barrymore-kick-off-global-campaign/

http://investors.crocs.com/news-releases/news-release-details/crocs-inc-reports-second-quarter-2018-results-diluted-earnings

https://www.racked.com/2017/2/23/14710980/furry-crocs-christopher-kane

 

Zdroje obrázků:

Náhledový obrázek: https://mashable.com/article/crocs-closing-twitter-reactions/?europe=true#k.T9w2sq6Sqm

http://wmagazine.com/story/balenciaga-crocs-sold-out-pre-sale

https://memegenerator.net/instance/53544855/crocs-notice-the-holes-thats-where-your-dignity-leaks-out-from

https://media.gq.com/photos/5bdc753c00057045e6c27fdf/3:2/w_640/Post-Malone-Sold-Out-Crocs-GQ-11022018_3x2.jpg

Continue Reading

Studentka Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Často ji potkáte procházet se po Praze. Pravděpodobně přemýšlí, kam vyrazit na jídlo nebo kam by zase odcestovala. Spoustu času stráví na koncertech/v galeriích, čtením nebo projížděním si memes. A taky se směje špatným vtipům.

More in Komunikace

To Top