Komentáře
Číslo šarže dílčích kroků aneb community management po česku
Community management je nedílnou součástí marketingu značky, jehož cílem je mít pozitivně naladěné zákazníky. Může mít mnoho podob – ať už se jedná o rutinní odpovídání na komentáře nebo zvládání krizových situací, do kterých se značka může snadno dostat. V tomto článku se podíváme na některé skvěle i hůře zvládnuté případy community managementu, jež se u nás v poslední době objevily.
„Pošlete nám jméno community managera, ať víme, kde se stala chyba.“
Slečna Veronika si na začátku letošního července koupila svou oblíbenou zmrzlinu Magnum, a když si ji doma otevřela, zjistila, že našla v obalu jen polovinu. Nečekala dlouho, a rozhodla se pobavit Facebook sdílením ošizené zmrzky na oficiální stránce Magnum. Přesto, že její fotka získala více než 9000 reakcí, dostalo se jí poněkud vágní odpovědi ze strany společnosti: „Moc nás Vaše zkušenost mrzí. Mohla byste nám, prosím do zprávy poslat fotografii obalu – číslo šarže, abychom mohli zjistit, kde při výrobě došlo k pochybení?“ Omluvy se slečna Veronika sice dočkala, ale stejně se nejdřív musela spokojit s polovinou zmrzliny, protože jí marketingový tým zprvu nenabídl náhradu, což při ceně těchto nanuků už docela zabolí. Kompenzace se dočkala až o několik dní poté, když jí přišly do schránky dva balíčky zmrzlin. Magnum mělo kompenzací zareagovat ihned – ještě dříve, než se fotografie stala slavnou. Takto promáchlo nahrávku na úspěšný community smeč, kterým si mohlo nahnat velmi dobré social media body.
Opavia – nepřítel číslo jedna
Dalším příkladem velmi špatně zvládnutého community managementu a krizové komunikace značky je poměrně známá kauza z konce roku 2015, která se týkala přesunu výroby piškotů Opavia společností Mondelez do Polska. Tento přesun se odrazil na kvalitě, chuti, velikosti i tvaru tradičních piškotů. Společnost Mondelez se spolu se značkou Opavia stala na pár dní veřejným nepřítelem číslo jedna. Česká veřejnost reagovala na přesun výroby mnoha způsoby, například postováním statusů vyzývajících k bojkotu výrobků nebo rovnou založením stránky Stop výrobkům Mondelez / Don´t buy Mondelez.
Přesunu si všimla i Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která ihned po odhalení skandálů, o které se postaral pořad Jana Tuny „A DOST!“, nařídila nové označení výrobku. Komunikace ze strany společnosti byla tak bídně nezvládnutá, že skutečně došlo k poklesu prodejů. Celou kauzu také určitě umocnil až nenávistný vztah Čechů vůči polským výrobkům, o němž jste se mohli dočíst v našem předchozím článku.
Legendární „Komplex dílčích kroků“
Obdobně špatně se s krizovou komunikací a community managementem potýkalo Kentucky Fried Chicken (KFC), které jako první fast food řetězec v Česku začalo nabízet rozvoz zdarma. Ten ovšem tak úplně zdarma nebyl. Zádrhel spočíval v tom, že prodejce sice skutečně neúčtoval poplatek za rozvoz, jenže rozvozový ceník nabízel jídlo až o třicet procent dražší. Když se však uživatelé Facebooku a fanoušci stránky KFC začali ptát, za co si vlastně připlácí, KFC odpovědělo, že se jedná o “komplex dílčích kroků”, kterých je třeba pro garanci kvality výrobků.
Této alibistické a profilem KFC několikrát použité odpovědi se pak začalo chytat čím dál více lidí, až začal masový trolling facebookové stránky KFC, který v českém rybníčku nemá obdoby. Nastala druhá, snad ještě hůře zvládnutá fáze komunikace, jež spočívala v příšerném odpovídání na komentáře, které spíše než marketingového specialistu připomínalo špatně nastaveného bota. KFC se tak kvůli těmto „krokům“ stalo terčem posměchu a během několika dní uživatelé sociálních sítí stačili založit několik fakeových profilů společnosti a skandálu se dokonce chytila i společnost AXE (i když nemá s křidélky kromě podpaží nic společného), aby se na celé situace, jak se u nás sluší a patří, přiživila. Nakonec muselo KFC smazat všechny nápisy zahrnující slovo zdarma a začít komunikovat službu jako zpoplatněnou.
[fbvideo link=”https://www.facebook.com/axe.ceskarepublika/videos/1017797668295836/” width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”1″]
Jak vyzrát na špatnou náladu?
Abychom se úplně neutopili v negativních případech, podívejme se i na nějaký kvalitní community management. Na rozdíl od předchozích příkladů se Lidlu povedlo zvládnout ostře sledovanou a bouřlivé reakce vyvolávající kauzu „Černocha na plakátů“. Na jednom z reklamních plakátů tohoto obchodního řetězce se objevil model tmavé pleti, což vzhledem k šířícím se protiuprchlickým náladám v naší společnosti vyvolalo lavinu reakcí a komentářů na facebookovém profilu řetězce, které byly většinou rasistického charakteru.
Ty v mnoha případech obsahovaly i velmi ostré vulgární výrazy. Uživatelé si stěžovali na propagaci multikulturalismu a dokonce vyžadovali po Lidlu, aby obsazoval do létáků pouze modely bílé pleti. Lidl se však nenechal zastrašit – a naopak přišel s velmi rozumnou odpovědí, ve které vyzýval k toleranci. To ocenilo racionálnější spektrum zákazníků, které dokonce na Facebooku adorovalo PR tým společnosti. A stejně jako vždycky se na celé kauze přiživilo spoustu uživatelů, kteří z „Černocha na plakátu“ udělali jednu velkou recesi. S vtipnou reakcí přispěchala také třeba Alza (podobná spojitost jako KFC a AXE), která nabídla album Karla Černocha za symbolickou korunu.
Dobrý sluha, ale zlý pán
V době sociálních sítí už není community management jen nějaký povinný doplněk ke správě firemních profilů. Je to sice dobrý sluha, ale zlý pán, a firmy by se měly naučit přikládat mu daleko větší váhu, snažit se komunikovat otevřeně, upřímně a lidsky, a využívat všech příležitosti k tomu, aby si u fanoušků nahnaly body. Pokud firmy v tomto ohledu zaostávají a nedělají community management chytře, jsou pak náklady na reklamu a vůbec tvorbu příspěvků na social media vyhozené peníze. To platí zvláště u značek, které si zakládají na pozitivní image u svých zákazníků.
Jak citovat tento článek?
HONC, Martin. Číslo šarže dílčích kroků aneb community management po česku. Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/cislo-sarze-dilcich-kroku-aneb-community-management-po-cesku
Zdroje:
https://www.vitalia.cz/clanky/presunuli-vyrobu-piskotu-opavia-do-polska-dostanou-pokutu/
https://www.facebook.com/pages/Mondelez-International/434944143220581?fref=ts
https://www.facebook.com/StopMondelez/
http://www.mediar.cz/reakci-na-cernocha-udelal-lidl-z-chyby-postoj/
http://echo24.cz/a/wwpQR/lidl-nadzvedl-ceske-rasisty-za-letakem-s-cernochem-si-vsak-stoji
Zdroj náhledového obrázku:
Zdroje obrázků:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209456211258709&set=gm.314519168974362&type=3&theater
http://www.mediar.cz/wp-content/uploads/2017/01/lidl00.jpg
http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600×338/Jan2017/1948054.jpg?f93f
http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600×338/Jan2017/1948054.jpg?f93f
http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/660xX/Jan2017/1948088.jpg?d41d
http://1gr.cz/fotky/idnes/11/052/cl6/DRP3b37bb_IMG_9339rez.jpg
Zdroje videí:
https://www.facebook.com/axe.ceskarepublika/videos/1017797668295836/