Connect with us

Komunikace

Čárové kódy, jak je neznáte

Víte, na kterém českém výrobku můžete najít nejkreativněji upravený čárový kód? Možná by vás překvapilo, že jsou to Kočičí jazýčky. Z tvorby kreativních čárových kódů se už stala samostatná kapitola designu. I tak zdánlivě prostá část obalu – kód – může mít své kreativní řešení, které dodá produktu další kousek vtipu nebo šarmu. 

Čárový kód opět fenomenem?

V České republice zaznamenal čárový kód větší úspěch spíš v tetovacích salónech coby symbol zdánlivé originality, protože kreativně řešených kódů na výrobcích v supermarketech ani jiných obchodech zatím moc nenajdete. Největší šanci máte v regálech se sladkostmi. Poznáte, kterým výrobkům patří následující čárové kódy? (Správnou odpověď se dozvíte na konci článku.)

Poznáte, na kterých produktech můžete nalézt tyto čárové kódy?

Poznáte, na kterých produktech můžete nalézt tyto čárové kódy?
Zdroj: archiv autorky

Informační hodnota

Kromě funkce, která umožňuje načíst zboží u pokladny, slouží čárové kódy jako identifikátory země původu – zde však může být výklad trochu problematický. První tři čísla udávají, odkud výrobek pochází. To ovšem neznamená, že z dané země vzešly i suroviny, ze kterých se výrobek skládá, jinak řečeno, že se nejedná o pouhý přebal. Výrobek s kódem 859 nám o sobě říká, že byl balen v České republice.

QR kód a reklama

Své širší využití našel QR kód s rozvojem mobilního a reklamního průmyslu. Po načtení QR kódu prostřednictvím mobilu může zákazník získat slevu, dárek, doplňující produktové informace nebo třeba vstoupit do augmentované reality. Roli hraje správná motivace, která přiměje zákazníka doopravdy kód načíst. Navíc, přestože použití QR kódů v reklamě narůstá, spousta lidí stále jejich smysl nezná nebo jednoduše neví, jak je z telefonu načíst. Tato skutečnost dělá z marketingového využití QR kódů velkou neznámou i dnes, protože se jedná o technologický prvek, který je pro jednu část populace dnes již zastaralým nástrojem a pro druhou naopak technologií, kterou nechápou nebo nechtějí používat. Navíc existují i další úskalí, která je potřeba zvážit při použití této metody. Například jestli zákazník nebude mít při čtení plné ruce, a zda-li z reklamy pochopí, že se má o QR kód zajímat. Další překážky účinně shrnuje následující obrácená pyramida.

Překážky v cestě efektivní propagaci použitím QR kódu. (Zdroj: http://janhabich.tumblr.com)

Překážky v cestě efektivní propagaci použitím QR kódu. (Zdroj: http://janhabich.tumblr.com)

Kód: průšvih

Nevhodným použitím QR kódů se můžete pobavit například na těchto stránkách http://wtfqrcodes.com/. Za všechny uveďme jeden příklad:

Myslíte, že klienti této advokátní kanceláře mají čas skenovat čárový kód na štaflích před budovou?  Zdroj: http://wtfqrcodes.com/

Myslíte, že klienti této advokátní kanceláře mají čas skenovat čárový kód na štaflích před budovou?
Zdroj: http://wtfqrcodes.com/

Naopak jako povedený příklad využití QR kódu k efektivní propagaci bychom hodnotili virtuální drogerii nákupní galerie Mall.cz, která jezdila v pražském metru na přelomu podzimu a zimy v roce 2011. Zaznamenali jste tento počin?

Virtuální drogerie nákupní galerie Mall.cz z roku 2011. (Zdroj: https://www.mall.cz)

Virtuální drogerie nákupní galerie Mall.cz z roku 2011. (Zdroj: https://www.mall.cz)

Čárový kód, který baví

Čárový kód však  může mít přidanou hodnotu, pokud má své kreativní řešení, které zaujme cílovou skupinu a správně motivuje k využití. Je jen na tvůrcích, jak dovedou zakomponovat svůj výrobek do čárového kódu nebo naopak čárový kód do svého výrobku. Z tvorby kreativně řešených čárových kódů už se stala samostatná kapitola designu. Zabývá se tím například skupina japonských designerů Design Barcode, která za svou práci obrdžela v roce 2006 cenu Titanového lva z Mezinárodního festivalu reklamu v Cannes (více zde.) Následující příklady pocházejí tedy z jejich rukou a také z dílny kanadských  Vanity Barcodes.

 

Design Barcodes (zdroj: barcoderevolution.com)

Design Barcodes (zdroj: barcoderevolution.com)

 

 

Vanity Barcodes (zdroj: vanitybarcodes.com)

Vanity Barcodes (zdroj: vanitybarcodes.com)

Na závěr slíbené odpovědi k obrázkovému kvízu: Kočičí jazýčky, Kofola a Bebe Brumík. Poznali jste je?

 

Zdroje:

http://www.vanitybarcodes.com/

http://www.barcoderevolution.com/home/

http://www.hoax.cz/hoax/carove-kody-puvodu-vyrobku/

http://adage.com/article/cannes06/cannes-titanium-lion-design-barcode/110210/

 http://infosthetics.com/archives/2009/11/visually_designing_barcodes.html

http://robertlpeters.com/news/less-boring-barcodes/

http://www.coolhunting.com/design/japanese-barcod.php

http://www.vyvarovna.com/2012/10/carovy-kody-nemusej-bejt-hnusny.html http://www.kodys.cz /carovy-kod/ucc-ean-128.html

 http://www.qikni.cz/efektivni-pouziti-qr-kodu.html

http://blog.nic.cz/2013/05/24/prinosne-a-ostudne-pouzivani-qr-kodu/

http://janhabich.tumblr.com/post/17907742053/qrkody

https://www.mall.cz/qr-store

Zdroje fotografií:

Zdroj úvodní fotky: JORDAN, Brett. Creative bar codes #1. licence CC-BY

http://www.vanitybarcodes.com/

http://www.barcoderevolution.com/home/

Archiv autorky

Jak citovat tento článek:

ŠTEMPROKOVÁ, Petra. Čárový kód jak ho neznáte. Markething [online].  18. listopadu 2014 [cit.2014-11-18]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/carove-kody-jak-je-neznate

Continue Reading

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketing neziskových organizací, sportovních akcích, o kulturu a samozřejmě i o další věci, které hýbou světem a společností.

More in Komunikace

To Top