Komunikace
Čárové kódy, jak je neznáte
Víte, na kterém českém výrobku můžete najít nejkreativněji upravený čárový kód? Možná by vás překvapilo, že jsou to Kočičí jazýčky. Z tvorby kreativních čárových kódů se už stala samostatná kapitola designu. I tak zdánlivě prostá část obalu – kód – může mít své kreativní řešení, které dodá produktu další kousek vtipu nebo šarmu.
Čárový kód opět fenomenem?
V České republice zaznamenal čárový kód větší úspěch spíš v tetovacích salónech coby symbol zdánlivé originality, protože kreativně řešených kódů na výrobcích v supermarketech ani jiných obchodech zatím moc nenajdete. Největší šanci máte v regálech se sladkostmi. Poznáte, kterým výrobkům patří následující čárové kódy? (Správnou odpověď se dozvíte na konci článku.)
Informační hodnota
Kromě funkce, která umožňuje načíst zboží u pokladny, slouží čárové kódy jako identifikátory země původu – zde však může být výklad trochu problematický. První tři čísla udávají, odkud výrobek pochází. To ovšem neznamená, že z dané země vzešly i suroviny, ze kterých se výrobek skládá, jinak řečeno, že se nejedná o pouhý přebal. Výrobek s kódem 859 nám o sobě říká, že byl balen v České republice.
QR kód a reklama
Své širší využití našel QR kód s rozvojem mobilního a reklamního průmyslu. Po načtení QR kódu prostřednictvím mobilu může zákazník získat slevu, dárek, doplňující produktové informace nebo třeba vstoupit do augmentované reality. Roli hraje správná motivace, která přiměje zákazníka doopravdy kód načíst. Navíc, přestože použití QR kódů v reklamě narůstá, spousta lidí stále jejich smysl nezná nebo jednoduše neví, jak je z telefonu načíst. Tato skutečnost dělá z marketingového využití QR kódů velkou neznámou i dnes, protože se jedná o technologický prvek, který je pro jednu část populace dnes již zastaralým nástrojem a pro druhou naopak technologií, kterou nechápou nebo nechtějí používat. Navíc existují i další úskalí, která je potřeba zvážit při použití této metody. Například jestli zákazník nebude mít při čtení plné ruce, a zda-li z reklamy pochopí, že se má o QR kód zajímat. Další překážky účinně shrnuje následující obrácená pyramida.
Kód: průšvih
Nevhodným použitím QR kódů se můžete pobavit například na těchto stránkách http://wtfqrcodes.com/. Za všechny uveďme jeden příklad:
Naopak jako povedený příklad využití QR kódu k efektivní propagaci bychom hodnotili virtuální drogerii nákupní galerie Mall.cz, která jezdila v pražském metru na přelomu podzimu a zimy v roce 2011. Zaznamenali jste tento počin?
Čárový kód, který baví
Čárový kód však může mít přidanou hodnotu, pokud má své kreativní řešení, které zaujme cílovou skupinu a správně motivuje k využití. Je jen na tvůrcích, jak dovedou zakomponovat svůj výrobek do čárového kódu nebo naopak čárový kód do svého výrobku. Z tvorby kreativně řešených čárových kódů už se stala samostatná kapitola designu. Zabývá se tím například skupina japonských designerů Design Barcode, která za svou práci obrdžela v roce 2006 cenu Titanového lva z Mezinárodního festivalu reklamu v Cannes (více zde.) Následující příklady pocházejí tedy z jejich rukou a také z dílny kanadských Vanity Barcodes.
Na závěr slíbené odpovědi k obrázkovému kvízu: Kočičí jazýčky, Kofola a Bebe Brumík. Poznali jste je?
Zdroje:
http://www.vanitybarcodes.com/
http://www.barcoderevolution.com/home/
http://www.hoax.cz/hoax/carove-kody-puvodu-vyrobku/
http://adage.com/article/cannes06/cannes-titanium-lion-design-barcode/110210/
http://infosthetics.com/archives/2009/11/visually_designing_barcodes.html
http://robertlpeters.com/news/less-boring-barcodes/
http://www.coolhunting.com/design/japanese-barcod.php
http://www.vyvarovna.com/2012/10/carovy-kody-nemusej-bejt-hnusny.html http://www.kodys.cz /carovy-kod/ucc-ean-128.html
http://www.qikni.cz/efektivni-pouziti-qr-kodu.html
http://blog.nic.cz/2013/05/24/prinosne-a-ostudne-pouzivani-qr-kodu/
http://janhabich.tumblr.com/post/17907742053/qrkody
Zdroje fotografií:
Zdroj úvodní fotky: JORDAN, Brett. Creative bar codes #1. licence CC-BY
http://www.vanitybarcodes.com/
http://www.barcoderevolution.com/home/
Archiv autorky
Jak citovat tento článek:
ŠTEMPROKOVÁ, Petra. Čárový kód jak ho neznáte. Markething [online]. 18. listopadu 2014 [cit.2014-11-18]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/carove-kody-jak-je-neznate
Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketing neziskových organizací, sportovních akcích, o kulturu a samozřejmě i o další věci, které hýbou světem a společností.