Marketing
Blažek vs. Pietro Filipi aneb Když dva dělají totéž
Dvě oděvní značky: obě jsou české, obě nabízí formální a elegantní módu. Zdánlivě musí být Pietro Filipi a Blažek obrovskými rivaly, kteří si navzájem přetahují zákazníky. Možná to někde pod povrchem skutečně vře, ale výše zmíněné značky potenciální rivalitu vyřešily elegancí sobě vlastní. Každá z nich si pěstuje svůj vlastní unique selling point.
V minulém týdnu proběhla oslava 20. narozenin módní značky Blažek a její velkolepost dávala jasně najevo, že Blažek nechce být vnímán jako značka pro sešněrované kravaťáky. Jeho snaha se projevila například ne zcela obvyklým provedením módní přehlídky aktuální kolekce: tu nepředváděli modelové, nýbrž tanečníci, kteří oblečené modely rozhodně nešetřili a troufli si v nich na salta a divoké taneční kreace. Otázkou je, jak pojme své dvacetileté výročí pravděpodobně nejvýraznější Blažkův konkurent, Pietro Filipi. Na odpověď si budeme muset rok počkat, jelikož Pietro byl založen až v roce 1993, nebrání nám to ale v představení těchto dvou značek a v jejich porovnání.
Blažek
Módní dům Blažek je značka, která asi jako první vyvstane v mysli českého zákazníka, když potřebuje sehnat pánský oblek. Pro název značky použil samotný zakladatel své rodové jméno, čímž jeho firma aspiruje na to stát tradiční českou značkou.
Pracovní oděv, nebo nóbl oblek?
Co se týče produktu, ve své síti maloobchodů se Blažek zaměřuje na pánskou elegantní módu, především tedy obleky a košile. Velký důraz také klade na možnost úpravy oděvů přímo v prodejně. Na první pohled budí úzká profilace značky jako specialisty na pánskou formální módu jistě dobrý dojem. Nicméně o značce Blažek se ví, že šije i advokátní taláry a vyrábí oděvy také pro Českou poštu nebo Policii ČR. Na druhý pohled se pověst toho, kdo se věnuje výhradně kvalitním pánským oblekům, trochu kazí. Nebo by se úspěšný businessman opravdu chtěl spojit se značkou, jež obléká i úřednici za poštovní přepážkou?
Právě otázka cílové skupiny není u Blažka zcela jednoznačná. Značka svůj cílový segment nikde přímo nedeklaruje, ale z komunikace firmy i typu produktu by se dalo odvodit, že se jedná o muže všech věkových kategorií, především těch do 50 let. U cílového segmentu také není jasně dané ani společenské postavení či příjmová skupina. Elitní business klientela si totiž u této značky koupí obleky pro každodenní nošení, ale skutečně reprezentativní oblek pro významné příležitosti si zakoupí raději u některé ze světových luxusních nebo prémiových značek (ačkoli i Blažek nabízí výběrovou řadu Selection). V Česku je z takových značek oblíbený například Armani nebo Hugo Boss. Naopak pánové, kteří si oblek na sebe vezmou dvakrát do roka na ples nebo na svatbu kamaráda, si pak u Blažka koupí právě ten jediný, od kterého čekají, že by jim měl vydržet léta. Se strategií cílové skupiny jde ruku v ruce i cenová politika – lze zakoupit dražší, kvalitnější modely pro náročné zákazníky, přičemž ty levnější se pohybují okolo 9 000 Kč.
Elegance, ale i volnost
Značka Blažek se prezentuje jako velmi elegantní. Na svém webu dokonce jmenuje hodnoty, které sdílí. Je to například nadčasová elegance, kvalita, luxus, důraz na detail, přesvědčivost nebo výjimečnost. Tyto atributy se snaží prezentovat i skrze své propagační materiály a (převážně tiskovou) reklamu.
U značky zaměřené pouze na pánskou módu je důležité zmínit cílení také na ženy. Právě ony mužům obvykle radí a pomáhají s výběrem oblečení, obzvláště toho, které si potom muž vezme do společnosti po jejím boku.
Pietro Filipi
Pietro Filipi je další značka, kterou často bere český zákazník v potaz, když uvažuje nad výběrem obleku. Ne každému ale dochází, že se také jedná o značku původem z České republiky. Zakladatelé zvolili název Pietro Filipi schválně kvůli odkazu na Itálii, která je spolu s Francií považována za zemi vysokého vkusu. Taková strategie je poměrně obvyklá při výběru jména módní značky, obzvláště té luxusní.
Oblékneme kohokoli kamkoli
Produkt a cílová skupina je velmi podobná jako u značky Blažek, a právě proto jsou si tyto dvě značky velkou konkurencí. Pietro Filipi ale nabízí módu také pro ženy, oslovuje ženy středního věku, emancipované, které rády dbají o svůj vzhled. Obecně pak Pietro Filipi na svých stránkách píše, že „tvoří produkty pro moderního a dynamického zákazníka, pro něhož je móda neodmyslitelnou součástí jeho životního stylu a vyjádřením vlastní osobnosti.“ Znovu je zde značná shoda s přístupem oděvního domu Blažek. I cenová politika je obdobná. Nicméně Pietro Filipi se kromě toho, že vyrábí také pro ženy, odlišuje i tím, že nabízí širší škálu stylů. Nalezneme u něj totiž modely od prémiových společenských (řada Ceremonia), až po zcela neformální, volnočasové (řada Denim a Weekend). Nabídkou oděvů Denim a Weeekend získává značka více konkurentů. Tentokrát už to není jen Hugo Boss a Armani, ale také třeba H&M, Zara, Promod nebo Marks & Spencer.
Sáčko “od Ani”
Pravděpodobně hlavním poznávacím prvkem značky Pietro Filipi je její spolupráce s celebritami. Navrhuje pro ni například návrhář Jakub Polanka, známý svým smyslem pro originální pojetí módy. Limitované edice pro Pietro Filipi navrhuje pravidelně už od roku 2010 také herečka Aňa Geislerová, která je módní veřejností vnímána jako fashion ikona s jedinečným stylem. V módním marketingu jsou slavná jména a celebrity velice účinným prostředkem k dosažení úspěchu. Vždyť přece “šaty dělaj‘ člověka”. A která dáma by se alespoň občas nechtěla svým stylem podobat Aně Geislerové?
Kdo je vítěz?
Jen těžko lze jednoho z těchto dvou bojovníků označit za vítěze. Blažek má jedinečnou výhodu v zaměření čistě na pánskou formální módu a služby s ní spojené a sází na rodinnou tradici. Pietro Filipi se na druhou stranu snaží být světový a boduje díky spojení s výjimečnými a známými designéry. Oběma značkám se jejich strategie zatím vyplácí, což z nich obou tedy dělá pomyslné vítěze.
Zdroje:
www.blazek.cz
www.pietro-filipi.com
zdroj úvodního obrázku: http://www.thechoad.com/2012/02/23/suit-up/
Jak citovat tento článek?
ŠEFLOVÁ, Tereza. Blažek vs. Pietro Filipi aneb když dva dělají totéž. Markething [online]. 16. října 2012 [cit.2012-10-16]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/blazek-vs-pietro-filipi.