Connect with us

Reklama

Air Bank a Apple aneb jak nám Amerika dává inspiraci

Kolikrát jste si u českých reklam řekli: „Tohle už jsem někde viděl.“? A jaká videa vám ta česká připomínají? Americká? Není se čemu divit, jelikož právě tam ta nejoblíbenější vznikají. Spoty jako „Přemluv bábu“ nebo „Debilní kecy“ mají téměř identické předky. Jak je tomu u reklam firem Air Bank a Apple? 

Dva světy

Na jedné straně archetypální nesympaťák – ošklivý, obtloustlý chlápek v obleku s nešikovně střiženými vlasy a brunátným obličejem, který symbolizuje nabubřelost a zkostnatělost starých způsobů. Na té druhé se nám představuje modernější alternativa – pohledný mladík, který říká, že to vše jde jinak, nově a líp. Jedná se o reklamní spoty Air Bank, které na televizních kanálech vídáme již od ledna letošního roku. Zároveň výše zmíněný konflikt dvou světů popisuje i reklamy firmy Apple, které byly známé jako „Mac vs. PC Ads“ a mezi lety 2007 a 2010 je vysílaly americké televizní stanice.

ARVE Error: need id and provider
ARVE Error: need id and provider

Podobnost spočívá právě v konceptu dvou světů. Starý a nepřístupný proti tomu novému a sympatickému. Odlišnými jazykovými prostředky je prezentují dva zástupci, kteří v dialogu zdůrazňují vzájemný rozkol. Právě Air Bank si připisuje podobu moderního produktu firmy Apple – snaží se v reklamních spotech přesvědčit diváka, aby opustil to, co je mu známé, investoval do něčeho zcela nového a vplul tak sám do neznámých vod. Herec Justin Long o kvalitě Macu Američany skutečně přesvědčil, uspěje i Air Bank?

Inspirace? Kopírování?

Ano, jistě, tato kampaň nás skutečně inspirovala a netajíme se tím“, připouští na stránkách airbank.cz sám marketingový ředitel Jakub Petřina. Na kopírování amerických videí už jsme si celkem zvykli. Stačí si vzpomenout na virály „Přemluv bábu“ či „Debilní kecy holek“. Společnost Air Bank se Mac reklamou nechala skutečně „pouze“ inspirovat, jedná se o beztrestné převzetí námětu, nikoli prachsprosté zkopírování jeho ztvárnění, jako tomu bylo u reklam Aquilla Team, při jejichž tvorbě kreativci z italské agentury MPM přímo vykradli oblíbené video Where the Hell is Matt. V tomto spotu hrdina Matt svým tancem stmeluje lidi na různých místech po celém světě. Tanečník v reklamě na Aquillu dělá v českém prostředí přesně totéž, pouze u toho v ruce třímá láhev s ledovým čajem, ze které se samozřejmě nezapomene napít. Posuďte sami.

ARVE Error: need id and provider
ARVE Error: need id and provider

Na druhou stranu je dnes neskutečně složité přijít s něčím zcela novým. Jak se můžeme dozvědět z krátkého cyklu videí s názvem Everything is a Remix newyorského filmaře Kirbyho Fergusona, téměř každý úspěšný film si „půjčuje“ prvky ze svých slavných předchůdců. Dobrý režisér dokáže inspirativní scény sesbírat, uspořádat je a pak předělat k obrazu svému. Ze snímku Flash Gordon (1936) si George Lucas vypůjčil dnes legendární titulky ubíhající do dáli, plechová dívka v Metropolis (1927) se zase nápadně podobá milovanému C3PO, bojové letecké scény ve filmu The Dam Busters (1955) připomínají dobývání Hvězdy smrti a tímto způsobem bychom mohli pokračovat přes klasické snímky Akiry Kurosawy až ke konceptu rytířů Jedi. Bez filmů, kterými se George Lucas inspiroval, by Star Wars nikdy nevznikly. Kreativita asi vždy vyrůstá z vlivu předchůdců. Stále však musíme vnímat rozdíl mezi inspirací a kopírováním.

Uspěje i Air Bank?

V tomto a minulém roce se na trhu objevilo několik nových bank, které se chtějí svézt na vlně panující nelibosti vůči tradičním peněžním ústavům, a nemohly si na to vybrat lepší dobu. Dnes, kdy ulicemi kráčejí nespokojené davy a mnohými je napadána koncepce kapitalismu jako taková, je výborným marketingovým tahem se vůči odsouzeným symbolům co nejvíce vymezit. Co je lepším znakem nenáviděného finančního světa než tlustý nesympatický bankéř? Nová firma Air Bank spadající pod úspěšnou PPF Group  miliardáře Petra Kellnera zvolila komunikaci, která jí během necelých čtyř měsíců na trhu přinesla přes 20 tisíc zákazníků – vypadá to, že heslo „I banku můžete mít rádi“ funguje.

 

Zdroje:

http://mashable.com/2010/05/21/get-a-mac-ads-cancelled/

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=643739

http://www.airbank.cz/cs/o-air-bank/blog/o-bance/air-bank-ma-20-tisic-zakazniku/

http://www.airbank.cz/cs/o-air-bank/blog/o-bance/jak-vznikala-kampan-na-air-bank/

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Z-HuenDPZw0

 

Jak citovat tento článek

SYSLOVÁ, Kateřina. Air Bank a Apple aneb jak nám Amerika dává inspiraci. In: Markething.cz [online]. [cit. 2012-04-30]. Dostupné z: http://www.markething.cz/air-bank-a-apple-aneb-jak-nam-amerika-dava-inspiraci

Continue Reading

Absolvovala bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK. Zajímá se o komiksy, filmy, festivaly a další nedůležité popkulturní věci.

More in Reklama

To Top