Connect with us

Marketing

Padesát odstínů erotického šílenství

Porno pro maminky válcuje globální žebříčky čtenosti knih. Erotická trilogie Padesát odstínů šedi se stala světovým bestsellerem a přinesla do ložnic dosud neběžné praktiky. V kurzu jsou v posledních měsících nejrůznější BDSM sexuální hračky, ale i produkty, u nichž by to málokdo očekával. Na vlně popularity se s pouty a roubíky vezou i kravaty, německá automobilka, hotel nebo knihy o Stalinově krutovládě.

Trilogie Padesát odstínů šedi vznikla smísením upírské ságy Twilight s pornografií. Autorka E L James příběh Padesáti odstínů napsala nejprve jako fanfiction Stmívání s původními postavami a reáliemi a umístila jej na internet. Protože ale její dílo mělo převeliký úspěch, rozhodla se ho vydat knižně. Nahradila atraktivního upíra Edwarda Cullena zvráceným milionářem Christianem Greyem, šedou myš Bellu Swan stejně šedou myší Anastasiou Steele a kniha mohla jít do světa. Zápletka z Twilightu, kdy chce Edward Belle vysát krev, je posunuta do běžného života: Christian si chce Anastasiu podmanit jako sexuální otrokyni. Literární kvality díla jsou přibližně stejné jako v případě Twilightu – tedy velice nízké. Přesto ale Padesát odstínů dokázalo ovládnout ženy po celém světě a změnit způsob, jakým vnímají sexualitu a erotiku.

Raketový vzestup prodeje erotických hraček…

Jak se asi dalo očekávat, přinesla trilogie ženám pocit, že sadomasochistické praktiky jsou přece jen běžným způsobem, jakým dospělí lidé tráví v posteli čas. Uvolnění tohoto tabu má za následek strmý vzestup prodeje různých erotických hraček. Sexshopy hlásí zejména výrazné zvýšení zájmu o BDSM potřeby (biče, pouta, bondage pomůcky, roubíky) a erotické prádlo. Hitem se stávají Venušiny kuličky, které si hrdinka Anastasia velmi oblíbila. Jejich prodej se v Americe ztrojnásobil a objednávají si je i ženy nad 70 let.

A není to trend pouze v USA. Sara Carnstedt, vedoucí sexshopu Afrodites Apotek ve Stockholmu, říká: „Všimli jsme si, že zákazníky od překladu knihy do švédštiny zajímají všechny pomůcky, o nichž se v ní píše. Proto jsme jim vyhradili celý jeden regál, aby je našli pohromadě. Díky Padesáti odstínům je pro lidi mnohem víc normální si je kupovat.“ Emma Rosen, která je majitelkou erotického obchodu v Malmö, souhlasí: „Často slyším zákaznice povídat si o různých pomůckách z Padesáti odstínů. V poslední době se o erotických pomůckách baví o dost přirozeněji a chtějí vyzkoušet všechno, o čem četly.“

Také prodej erotických magazínů stoupl v Americe o třetinu. Uvolnění konvencí v oblasti erotické literatury otevřelo dveře i dalším erotickým titulům pro ženy. Čtenost tohoto žánru obecně stoupla o několik stovek procent.

Regál s hračkami z Padesáti odstínů šedi v Afrodites Apotek. Foto: Gustav Hugosson, metro.se

… i nesouvisejících produktů

Krátce po uvedení knihy na trh hlásily mnohé americké obchody s pánským oblečením absolutní nedostatek šedých kravat. Přesně taková kravata se objevuje na obálce prvního dílu trilogie a je důležitá i pro děj – Christian jí Anastasiu poprvé přiváže k posteli a ona si k ní vybuduje zvláštní vztah. Prodej kravat se v USA v návaznosti na úspěch Padesáti odstínů zvýšil o 23 %.

Kvůli podobnému názvu rekordně vzrostly prodeje knihy Between shades of gray pojednávající o násilí páchaném Stalinem na Litevcích. Ačkoliv za úspěchem stojí shoda náhod, přinesl litevské autorce i důležitému tématu mnohem větší pozornost.

Na americkém trhu je v posledních měsících podezřele vyšší poptávka po provazech a lanech.

Autorka trilogie E L James. Zdroj: gawker.com

Zlatý šedý merchandisový důl

E L James spolupracuje s několika firmami při navrhování oficiálních předmětů k trilogii. Lze tak koupit trička potištěná památnými větami z díla či nápisy jako Mrs. Grey nebo Sub, kopie šperků a spodního prádla, kterými Christian Anastasii obdarovává, parfémy, vinné sklenky, svícny… Také vyšlo CD s hudbou, která se v knize objevuje. Všechny související předměty mají veliký úspěch a internet je plný podomácku vyrobených věcí, které jsou dílem inspirovány.

Významná část knihy se odehrává v hotelu Heathman v Portlandu. Ten od uvedení knihy vykazuje rekordní návštěvnost. Pro své hosty začal nabízet speciální zážitkové pobyty. Zamilované páry potěší kopie víkendu Christiana a Anastasie v prémiové suitě s šampaňským Bollinger, zapůjčením vozu Audi a vyjížďkou na plachetnici, přesně jako v knize; je také možné si k pobytu přikoupit let stejným vrtulníkem, jaký má Christian Grey.

A co takhle dort s Christianem Greyem, pouty a bičem? K zakoupení v britském cukrářství Richard's Cakes. Zdroj: www.richardscakes.co.uk

Více značek než erotických hraček

Trilogie je doslova napěchovaná product placementem, takže často připomíná staré známé Rafťáky. Anastasia od Christiana dostane vůz Audi A3 Coupé, telefon Blackberry, počítač MacBook, tablet iPad s aplikací Kindle, další vůz Saab nebo náušnice od Cartiera; pijí spolu čaj Twinings a šampaňské Bollinger, jí zmrzlinu Ben & Jerry‘s… Jen v druhém díle je Audi zmíněno přibližně 50x, Blackberry 55x, iPad 25x, Saab 15x. Značky se v knihách objevují snad ještě častěji než sexuální hračky.

Zejména o Audi se mluví jako o brandu, který se nejvíce svezl s rozjetým úspěchem Padesáti odstínů. Christian vlastní několik automobilů této značky a kupuje je všem svým sexuálním otrokyním, protože jsou podle jeho slov nejbezpečnějšími vozy ve své kategorii, a přitom mají atraktivní design. Audi jako alternativa ve výběru auta se prostřednictvím Padesáti odstínů dostalo k uvážení milionům žen. V létě se vlivem Padesáti odstínů zvýšily prodeje Audi o 28 %. Automobilku to ovšem nestálo ani korunu. Zástupci značky byli překvapeni, že se jejich vozy v díle objevily. E L James vytanula právě tato značka na mysli jako auto, které je svůdným luxusem, ale také nabízí spolehlivý výkon. Sama řídí automobil Mini.

Porno pro maminky na pultech supermarketů

Autorka E L James se pomocí sexy fanfictionu kopírujícího postavy a reálie z Twilightu dostala do žebříčku nejvlivnějších lidí světa. Společnost změnila náhled na erotickou literaturu, lze ji zakoupit na pultech supermarketu Tesco, NeoLuxor ji otevřeně propaguje svými citylighty a jedná se o všeobecně akceptovaný fenomén. Díky Padesáti odstínům už není necudné, pokud si budoucí maminka v tramvaji čte Lady Fuckingham nebo Příběh O. Ženy se naučily více mluvit o erotice a o svých fantaziích. Uvolnilo se další tabu a BDSM praktiky se přibližují tomu být normální součástí sexuálního života, nikoliv něčím extrémním. Společnosti zvýšily prodej mnoha různorodých produktů. Vliv Padesáti odstínů šedi na svět a ekonomiku je tedy zjevně pozitivní.

Ale je nemožné odpustit E L James, že její knihy jsou napsané tak neumělým způsobem.

Názorná infografika zde.

Zdroje:

BRAD. Symbols, Sales, and Sado-Masochism: 50 Shades of Grey & Audi’s Increased Revenue. Socialogic [online]. 15. srpna 2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://socialogicmarketing.com/2012/08/15/symbols-sales-and-sado-masochism-50-shades-of-grey-audis-increased-revenue/

DONOVAN, Laura. Fifty Shades Books Great For The Sex Toy Industry. The Jane Dough [online]. 19. května 2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: www.thejanedough.com/fifty-shades-of-grey-balls/

PAREKH, Rukal. How Audi Scored a Starring Role in ’50 Shades of Grey’. Advertising Age [online]. 13. srpna 2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://adage.com/article/news/audi-scored-a-starring-role-50-shades-grey/236650/

SKOGLUND, Karolina. Nu tar Svensson till sexpiskan. Metro [online]. 15. listopadu 2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://www.metro.se/nyheter/nu-tar-svensson-till-sexpiskan/EVHlkn!dlbkmiG9SD1Yc/?stop_mobi=yes

STAMPLER, Laura. These 13 Companies Are Benefiting Most From ’50 Shades Of Grey’. Business Insider [online]. 26. června 2012 [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://www.businessinsider.com/50-shades-of-grey-is-making-these-companies-rich-2012-6?op=1

 

Jak citovat tento článek:

KUBEŠOVÁ, Eliška. Padesát odstínů erotického šílenství. Markething [online]. 2. prosince 2012 [cit. 2012-12-02]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/padesat-odstinu-erotickeho-silenstvi. 

Continue Reading

Ex-šéfredaktorka webu Markething.cz. Absolventka Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově v Praze a žurnalistiky ve švédském Örebro. Zajímá se o popkulturu, hudbu, právo, chov koček, dění na internetu a Skandinávii.

More in Marketing

To Top