Marketing
Prsa, Rusko, Tittygram, aneb 35 znaků na ženské hrudi za 250 Kč
Bude to už měsíc, co se v ruském městě Uljanovsk rozhodla skupina přátel z místní IT firmy X-Cart vystřelit ze svého šéfa tím, že mu poslala přání k narozeninám napsané v ženském výstřihu s odkazem na stránku tittygram.ru. On obrázek retweetnul. Od té doby si nového startupu všímají ruská i světová média a ten tak čelí jak nařčením ze sexismu, tak i vlně obdivu.
Nový reklamní prostor?
Tittygram.ru vznikl jako startup, který nabízí zcela legálně nový reklamní prostor. Ženská ňadra. Na svých internetových stránkách nabízí možnost objednat si krátkou zprávu v délce 35 znaků, kterou si jedna z jejich modelek napíše na svou hruď. Hlavní slogan je prostý. Our boobs, your message. Tedy: Naše prsa, vaše sdělení.
Tato služba je nabízena ve dvou variantách: express a business. První varianta se pohybuje v ceně v přepočtu dvou set padesáti korun. Za tuto cenu dostanete vaši zprávu na ňadrech jedné z modelek, respektive umělkyň, jak je nazývá firma samotná. Nevýhodou je, že na fotce bude také odkaz na stránku tittygram.ru. Druhá varianta je třikrát dražší, stojí tedy v přepočtu sedm set padesát korun, dostanete ale možnost vybrat si vlastní modelku a způsob, jakým svou „reklamní plochu“ popíše.
Uber For Boobs
Hlavní tvůrce tohoto projektu, Vladimir Gricenko, mluví o svém startupu jako o Uberu pro prsa. Podle jeho vlastních slov se jeho firma podobá Uberu „automatizací, žádnými smlouváními, garancí kvality a předem danou cenou.“ Tím se, podle slov Gricenka, odlišuje od jiných skupin na sociálních sítích, popřípadě jednotlivců, nabízejících to stejné.
Za úspěšnost této myšlenky hovoří i čísla. Jen během prvního měsíce si Tittygram získal přes 2000 zákazníků, kteří využili business variantu k reklamním účelům, a již za pouhý měsíc byla cena za nabízené služby navýšena o dvojnásobek. Nemluvě o tom, že se Tittygram hodlá rozšířit na všechny mobilní platformy a má v plánu začít otevírat pobočky v jiných zemích.
Burger King, právníci nebo banka
Mezi firmy, které se rozhodly Tittygram využít, nepatří ale jen nějaké instituce s pochybnou reputací. Jedním z největších a snad i nejznámějších klientů Tittygramu se stal ruský Burger King Ten na nejpoužívanější ruské sociální síti Vkontakte sdílel fotografii se vzkazem „Miluji Burger King“ a nabízel svým nejaktivnějším fanouškům, že každý týden daruje jednomu z nich jeho jméno na ženských prsou. Svému slibu mimochodem dostál a sdílel fotografie se jmény minimálně dvou nejaktivnějších členů. To celkem logicky vyvolalo vlnu nevole ze strany ruské společnosti a Burger King nakonec tuto soutěž ze sociálních sítí stáhnul. Fotku však nikoliv.
Další, kdo se rozhodl reklamou na ženách zaujmout potencionální zákazníky, byla poměrně známá ruská online banka Rocketbank, která byla druhým nejznámějším zákazníkem Tittygramu hned po Burger Kingu. Nicméně největší kontroverzi vyvolala fotografie, kterou si objednala právní agentura Familycase. Do ženského výstřihu si nechala vypsat jednoduchou zprávu: „Právník pro rozvody – familycase.ru“. Nehledě na to, že tato fotografie vyvolala vlnu nevole mezi uživateli ruských sociálních sítí, agentura do dne napsání tohoto článku pokračuje v sdílení těchto fotografií, které se nesou v tématice prsa a rozvod.
Sexističké prasátečko po sibiřsku?
Jak bylo již zmíněno, Tittygram čelí velké kritice za svůj údajný sexismus. Mnozí se také domnívají, že ruské úřady začnou proti těmto reklamám bojovat, protože vnímají tuto reklamu jako nebezpečnou pro mladší generace. Sám Gricenko v komentáři pro rozhlasovou stanici Echo Moskvy řekl, že podobná obvinění nedávají smysl. Modelky podle jeho slov dostávají dobře zaplaceno (v přepočtu 70 korun za jednu fotografii), nikdo je do ničeho nenutí a naopak mají možnost se „umělecky“ vyjadřovat. A nejspíš aby se neřeklo, jsou dvě procenta z celkového zisku firmy věnována na výzkum v boji proti rakovině prsu.
Nicméně podle Alžběty Možíšové z organizace Nesehnutí, která organizuje mj. právě soutěž Sexistické prasátečko, je nutno chápat reklamní službu tittygram.ru jako „výraz obecnějšího vnímání žen a mužů ve společnosti, kdy muži jsou posuzováni a oceňováni především na základě svých schopností, zatímco u žen je důraz kladen na vzhled. Využívání ženského těla v reklamě (ať už jako motivu reklamy či dokonce jako reklamní plochy) je pouze jedním z projevů sexismu ve společnosti, a zároveň jedním z nástrojů, který tyto nerovnosti zpětně a opakovaně utvrzuje.“
Nehledě na to, že kromě nařčení ze sexismu stojí v cestě za dobytí větší populárnosti Tittygramu sítě Facebook a Instagram, které blokují hashtag #tittygram, mnoho dalších startupů se snaží následovat tento model reklamy. Kromě již poměrně známé služby TiTi, která nabízí to stejné, co Titygram, je tu několik dní stará agentura Bodycard (mimochodem také z Uljanovsku). Ta jde v reklamě na lidském těle ještě dále a nabízí k inzerci všechny jeho části.
Zdroje:
Náhledový obrázek: stránka Tittygram v ruské soc. síti Vkontakte
Obrázky: stránka Burger King v ruské soc. síti Vkontakte, stránka Tittygram v ruské soc. síti Vkontakte
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/burger-king-is-now-advertising-on-womens-breasts-in-russia-using-tittygram-10198449.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/russian-uber-for-boobs-start-up-tittygram-sees-business-boom/519398.html
http://www.echo.msk.ru
http://tvrain.ru/articles/gram-386282/
http://www.vesti.ru/videos/show/vid/641010/
Jak citovat tento článek?
ŠMEJKAL, Jiří. Prsa, Rusko, Tittygram, aneb 35 znaků na ženské hrudi za 250 Kč. In: Markething [online]. 3.5.2015 [cit. 2015-05-02]. Dostupné z: http://www.markething.cz/prsa-rusko-tittygram-aneb-35-znaku-na-zenske-hrudi-za-250-kc