Marketing
Tik Tok: opravdová zábava, strašák pro rodiče nebo zlatý důl pro marketéry?
Aplikace, kterou používá už přes 500 milionů aktivních uživatelů měsíčně, má zatím slušně našlápnuto mezi vedoucí giganty na poli sociálních sítí. V září loňského roku překonala v měsíčních instalacích na AppStoru Facebook, Instagram i YouTube. Pátnactivteřinová videa, která mohou uživatelé doplnit o nejrůznější skladby, efekty nebo zvuky, oslovují čím dál více lidí.
Co se na TikToku děje?
Záměr aplikace TikTok je jasná – zpívat nebo tancovat na video do nějaké hudby. Aplikace je volně dostupná na Google Play nebo AppStore a poté, co si ji nainstalujete, vám automaticky začne nabízet krátká videa. Pokud chcete jako uživatel obsah pouze konzumovat, nemusíte skoro nic, nemusíte nikoho sledovat nebo vyhledávat obsah, jako je tomu na Instagramu. TikTok stačí jen zapnout a potáhnutím prstu nahoru přepínat mezi nekonečným množstvím krátkým videí.
Podmanivost TikToku spočívá zejména v možnosti okamžitě sledovat videobsah, aniž byste potřebovali si vytvářet jakýkoliv účet. Ten si musíte vytvořit až ve chvíli, kdy chcete jako uživatel přidávat vlastní krátká videa (až 15 sekund) a pravidelně odebírat něčí kanál, aby vám jeho obsah neutekl nebo komentovat videa ostatních uživatelů.
Aplikace při vytváření vlastního obsahu dále nabízí spoustu zajímavých vizuálních nebo zvukových efektů, které vám pomohou upravit a sestříhat natočenou videoprodukci. A existuje spousta doplňkových aplikací, ve kterých můžete obsah upravit a následně na TikTok vypublikovat. Spoustu tutoriálů, jak vytvářet videa na TikToku najdete na YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=RRPjO_bcEGw
Challenge Accepted!
Podobně jako na dalších sociálních sítích se i na TikToku objevily různé virální výzvy, ve kterých se uživatelé navzájem trumfují ve videoprodukci a různých, až bizarních, úkolech a napodobování pohybů do hudby a zvuků.
Od výzvy, ve které si uživatelé postupně svlékají části oblečení:
https://www.youtube.com/watch?v=WjssF-I-WRo
Přes „Oh My God“ výzvu:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHqWdwXF-g0
Try not to cringe Challenge:
https://youtu.be/26DP7-e553I
Až po spoustu dalších prazvláštních výzev. Souhrn několika z těch nejoblíbenějších najdete ve videu níže.
https://www.youtube.com/watch?v=Fp12gsY87h8
Temná stránka TikToku
V Čechách vycházely v některých médiích o TikToku články jako o nebezpečné aplikaci pro teenagery. Jak to ale vlastně s tím bezpečím na TikToku je? Podobně jako u dalších sociálních sítí i na Tik Toku se objevují rizika jeho zneužití. TikTok oficiálně nepovoluje uživatele s věkem nižším než 13 let, což samozřejmě není úplně neprůstřelné omezení, stejně jako tomu je u Facebooku nebo Instagramu.
O rizikových jevech na TikToku v České republice psal například web E-Bezpečí. Ten ve svém článku mluví hlavně o riziku v podobě kyberšikany nebo sexuálního obtěžování.
„Jedním z problémů, který postihuje TikTok (ale na který narazíme např. i na serveru YouTube), jsou úniky videí velmi malých dětí (do 11 let věku), která obsahují sexuálně explicitní obsah. TikTok totiž cílí především na taneční/hudební videa, ve kterých se děti pohybují – třeba poskakují na posteli, dělají různé taneční kreace apod. Na záznamu se pak často objeví i obnažené části těla dítěte, které přitahují pozornost sexuálních abuzérů.“
Ze zahraničí jsou známé případy obtěžování nezletilých falešnými účty dospělých jedinců, kteří předstírají, že jsou teenageři. Ti se snaží vylákat nahé fotografie nebo videa dětí. Na tento problém upozornil například web Vice. Jak trefně popsalo jedno video na YouTube, jeden z obsahů této sociální sítě jsou videa velmi mladých často polonahých dívek v dětském pokoji, což z TikToku dělá vyhledávaný cíl pro sexuální predátory.
Je třeba si uvědomit, že každá sociální síť s sebou doposud nesla určitá rizika. Vzpomeneme-li si na začátky Facebooku, Messengeru nebo Instagramu, tak podobným způsobem upozorňovali a dodnes upozorňují odborníci na rizika nebezpečí falešných profilů a důležitost obezřetnosti na těchto platformách. Existují desítky internetových stránek, které poskytují rodičům návod, jak se mají chovat v případě, že jejich děti používají výše zmíněné sociální sítě.
Marketéři a influencers jásají
TikTok, coby bývalé Musical.ly patřící čínské společnosti ByteDance (v Číně se TikTok jmenuje Douyin), rozjel v některých státech masivní kampaň a už si jej všímají i marketéři a celebrity. Například americký televizní moderátor Jimmy Fallon vytvořil na TikToku #TumbleWeedChallenge, kde vyzývá lidi, ať se točí na zemi jako kupka sena.
Nejslavnější YouTuber na světě PewDiePie natočil o TikToku video, kde polemizuje o tom proč a zda vůbec, je TikTok dobrý.
Americká herečka Amy Schumer přidala na TikTok video s popisem „Nemůžu vynechat šanci, aby mi někdo řekl, že jsem tlustá na nové sociální síti.“
TikTok rovněž vytvořil i vlastní celebrity, jsou jimi třeba šestnáctiletá dvojčata z Německa Lisa a Lena (sleduje je 32 milionů fanoušků) nebo osmnáctiletá dívka, která si říká Baby Ariel (29 milionů fanoušků).
Využívat TikTok pomalu začínají i značky. Zatím se jedná spíše o product placement formou zmínění produktu nebo služby ve videu skrze tvůrce, který má širší publikum. Kampaň TikToku už se dokonce konala i v České republice a na Slovensku. Dočíst se o ní můžete více ve vyjádření od Terezy Kučerové z Kindred Group níže. Jedna z tvůrkyň na TikToku, která si říká Dreaknowsbest napsala:
„The demographic is growing; it’s no longer like how it was on Musical.ly, where it’s all kids. All the creators on the app have very loyal fans. If they say, „Hey, guys, I’m partnering with Burger King, everyone go to Burger King and buy a burger,“ they will go to Burger King and buy a burger because they trust the influencers on TikTok and they’re loyal to them. It’s just phenomenal.“
Závěr
TikTok není jen aplikace, o které můžete říct, že jste o ní slyšeli. Pro velmi mladé uživatele je TikTok v současnosti právě tak populární, protože se na něj ještě zdaleka tolik nedostaly značky, marketéři a vůbec celkově dospělí lidé, kteří by jeho atmosféru mohli narušit. Aplikace poskytuje únik z Facebooku (ten se jej dokonce snažil zkopírovat), Instagramu, Twitteru nebo Snapchatu do zcela jinak fungující struktury sociální sítě. I přes vlnu kritiky za nebezpečí kyberšikany nebo sexuálního obtěžování například New York Times pochválil TikTok za návrat zábavy na sociální sítě a za to, že se na něm neobjevuje inzerce. Web The Verge zase bránil TikTok před kritiky a označil ho za „zábavného a úspěšného nástupce aplikace Vine.“ Uvidíme, co ještě TikTok do budoucna nabídne, jestli vydrží být důstojným soupeřem všem svým konkurentům, anebo skončí tak rychle jako začal.
Vyjádření odborníků
Tomáš Pflanzer, Digital Director (Kantar)
U TikToku je vidět podobný náběh uživatelů jako u Snapchatu. Hlavně v cílovce 12-18 let. Tento další přesun je logický, protože Facebook mladé nebaví již řadu let, stále tam zůstávají proto, aby byli v kontaktu se svými vrstevníky, aby viděli, jaké eventy se plánují. Říkal jsme to již několikrát, Facebook je pro ně taková nudná rodinná večeře, kde nechtějí být, ale musejí. Poté svou aktivitu přesunuli na Instagram, který se brzo stal přehlídkou umělých životů. Takže cesta pokračovala na Snapchat, jehož celosvětový nárůst byl zastaven „vykradením“ jeho know-how Facebookem. Takže se Stories se především cílovky 18-32 let vrátily na Instagram, který byl zajímavým kompromisem. Mladší cílovka ale stále hledala alternativu k Snapchatu a rozhodně se nechtěla vrátit k rodičům na Instagram a k prarodičům na Facebooku – alternativu našla právě v musical.ly, po rebrandingu známém jako TikTok. Takže pokud se nyní chcete přiblížit k cílovce 12-18 let, doporučuji TikTok. Reklama tam zatím možná není, ale co by nevyřešil product placement, že? A jaká je budoucnost TikToku? Určitě brzo rozběhnou vertikální reklamu vkládanou mezi jednotlivé příběhy. Facebook se ho již neúspěšně snažil zkopírovat aplikací Lasso, takže snad mu zničení konkurenčního produktu tentokrát nevyjde jako v případě Snapchatu. TikTok na druhou stranu bude muset pro své přežití přidávat další možné aktivity a AR funkce. Každopádně marketéři mají konečně další zábavnou síť. Aleluja!
Tereza Kučerová, Business Development (Kindred Group) / holkazdigitalu.cz
Kampaň na TikToku jsme jako první v ČR a SK realizovali na jaře loňského roku pro našeho klienta Bel sýry a jejich produkt Sýr a Křup. Na počátku byl malý budget a nelehký úkol rozrolovat komunikační myšlenku „roztancované zábavy“ z centrály do digitálního prostředí mezi mladší uživatele. Budget nebyl velký, a tak jsme se rozhodli na cílovou skupinu teenagerů využít netradiční platformu s velkým zásahem, která dobře odpovídala našemu záměru.
Navzdory realistickým očekáváním na počátku a první zkušenosti s touto aktivitou, jsme dosáhli neuvěřitelných čísel, která nás samotné velmi příjemně překvapila. Do soutěže se během měsíce přihlásilo 743 soutěžních videí a pouze v prostředí TikToku jsme měli během pár dnů statisíce liků a desetitíse komentářů. Podařilo se nám také bezplatně zaktivovat influencery v prostředí sítě s dosahem mezi statisíce dětí v naší cílové skupině. Klient díky velkému úspěchu kampaň prezentoval i vlastní centrále, která by se chtěla také inspirovat a využít podobnou aktivitu ve svých zemích. Na základě vlastní zkušenosti s kampaní můžu říct, že i když TikTok vypadá jako bláznivá sociální síť pro mladé, která je jen další nafouknutou bublinou, tak je určitě potřeba ji brát vážně. Čísla hovoří o vzrůstající tendenci a oblibě a pomalu se na TikTok přesouvá i cílová skupina, která je starší nácti let. TikTok je totiž platforma, která je založená výhradně na uživatelsky generovaném video contentu, který je velmi rychlé vyprodukovat a vypustit mezi své sledovatele. Navíc je zaručen prakticky 100% dosah mezi všechny odběratele, kteří jsou o novém obsahu informováni v rámci aplikace i opakujících se a trochu otravných notifikacích. Zároveň je tam i mnoho ale, protože TikTok je prakticky nekontrolovatelná platforma, a tak se najde dost nevhodného či nebezpečného obsahu, o kterých rodiče dětí nemusí vůbec mít tušení. Když jsem dělala průzkum mezi dětmi, proč se TikTok těší takové oblibě, tak právě skutečnost, že o této aplikaci rodiče neví a mohou si tam děti a náctiletí dělat prakticky cokoliv, byla často zmiňována. Psali jsme si i s managementem TikToku a plánují větší kontrolu obsahu i zavedení reklamních formátů, tak jsem sama zvědavá, jak se tato sociální síť vstupem komerčního obsahu promění.
Jak citovat tento článek?
VOKOUN, Michal. Tik Tok: opravdová zábava, strašák pro rodiče nebo zlatý důl pro marketéry? In: Markething [online], Martin HONC, editor. 2019. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/tiktok.
Použité zdroje
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/kybersikana-sikana-mladistvi-instagram-facebook-mobilni-telefony-rodice.A190117_211508_domaci_lesa
https://www.e-bezpeci.cz/index.php/rizikove-jevy-spojene-s-online-komunikaci/socialni-site/1403-problem-zvany-tik-tok
https://www.net-aware.org.uk/networks/instagram/https://g.cz/5-veci-ktere-jste-mozna-nevedeli-o-nebezpecne-aplikaci-tik-tok/
https://www.theguardian.com/technology/2018/nov/21/tiktok-lip-synching-app-jimmy-fallon
https://www.vox.com/culture/2018/12/10/18129126/tiktok-app-musically-meme-cringe?fbclid=IwAR3Bm2sAoq78V29DQQikim3v3Z3acF3soG9E4o1pqjoiGFksqokbNDj_4Oo
https://influencermarketinghub.com/what-is-tik-tok/
https://www.inverse.com/article/47817-what-is-tik-tok-the-app-flooding-social-media-with-ads-and-partnerships
https://edition.cnn.com/2018/11/21/tech/tiktok-app/index.htmlhttps://medium.com/@kaichenshen/tik-tok-is-surging-social-network-ecology-the-brand-new-interaction-among-the-00s-generations-e7bfa572e829
https://www.socialmediatoday.com/news/are-short-video-clips-making-a-comeback-through-tiktok/541201/
https://neoreach.com/top-tik-tok-influencers/https://medialeg.ch/tik-tok-die-social-media-app-2018/
https://www.cnbc.com/2018/11/22/what-is-tiktok.html
https://blog.socialmediastrategiessummit.com/4-emerging-social-media-platforms-to-watch-in-2019/https://www.pulse-advertising.com/blog/2018/09/20/how-tik-tok-appeals-to-gen-z/
Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.