Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

ASMR: šeptající komunita, na kterou cílovky slyší

      25. 12. 2018
ASMR: šeptající komunita, na kterou cílovky slyší

Malování štětcem, česání vlasů, poklepávání prsty, role play a ze všeho nejčastěji šepot. To jsou příklady aktivit, které autoři před kamerou nahrávají do kondenzátorových mikrofonů, aby v divácích vyvolali ASMR (autonomous sensory meridian response). Jedná se o příjemný fyziologický pocit, který si tímto způsobem navozuje stále více lidí. A k jejich oslovení to s ASMR zkouší i čím dál větší množství firem.

Co je ASMR a k čemu se používá?

ASMR vyvolávají tzv. spouštěče. Jde například o plynulé pohyby rukou, šeptající hlas, poklepávání nehty nebo simulovaný zážitek role play. Tyto spouštěče způsobují intenzivní pocity relaxace v podobě fyziologického chvění, které prostupuje celým tělem. Intenzita účinku se u každého člověka liší, někteří lidé tak nejsou schopni pocítit ASMR vůbec.

klasické ASMR – poklepávání špičkami prstů

Pro sledování ASMR obsahu se využívají sluchátka, protože se často pracuje se stereo zvukem, který posluchače snadno vtáhne do děje. Příznivcům těchto videí nejenže navozují příjemné pocity, ale mohou pomáhat i v boji proti nespavosti, stresu, úzkosti nebo depresi.

Jak vypadá role play v ASMR

Nemusí ale zdaleka jít jen o jednolitou činnost. Existuje celá řada propracovanějších projektů, jako je například simulace čištění uší. V té autor využívá speciální repliku imitující lidskou hlavu, která pro diváka se sluchátky vytváří virtuální zážitek, kdy zvuk podle dění před kamerou přechází z jednoho kanálu do druhého. 

Často se využívá také princip role play, který může mít například podobu návštěvy zubaře. Autoři ASMR jsou v ordinaci a pokládají otázky, které dostáváme při běžné prohlídce. Reagují i na odpovědi, které bychom s největší pravděpodobností řekli. Onen fyziologický pocit chvění zde vyvolává autorův vřelý projev v kombinaci s nám známými mechanickými úkony.

„Teď se podíváme, jestli nemáte zubní kaz.“

Reklama, ve které si vyzkoušíme produkt?

I když není ASMR žádnou novinkou a na YouTube scéně se pohybuje už od roku 2009, v poslední době rapidně nabývá na popularitě. Upoutal pozornost mnoha marketérů, kteří v něm vidí potenciálně silný nový způsob prodeje svých produktů. 

ASMR reklamy jsou po audiovizuální stránce velmi kreativní. Na rozdíl od většiny reklam se na nás nesnaží útočit svou hlasitostí, ale naopak využívají tichých relaxačních zvuků ve spojení s uměleckým zobrazením, což hluboce působí na naše smysly. My díky tomu zažijeme intenzivní pocit kontaktu s produktem.

Videoreklama na americkou čokoládovou tyčinku Dove byla jednou z prvních reklam využívajících ASMR. Reklamní agentura BBDO Beijing nastudovala nejintenzivnější praktiky ASMR, které následně aplikovala do dvou propracovaných videí s čínskými celebritami.

čínská modelka Angelababy v ASMR reklamě

Ikea se ve spolupráci s agenturou Ogilvy také rozhodla vyzkoušet potenciál ASMR a ve svém pětadvacetiminutovém videu představuje pokoj vysokoškolského studenta. Jde o součást kampaně „Back To College,” a s ohledem na popularitu ASMR mezi studenty jde o skvělý způsob, jakým cílovou skupinu zasáhnout. O tom ostatně svědčí přes 2,2 mil. zhlédnutí na YouTube.

Výrobce automobilů Renault ASMR využil k navození příjemného pocitu, který odpovídá prožitku při jízdě s elektromobilem Renault Zoe s nulovými emisemi.

Potenciál ASMR do budoucna

Videoobsah je v současnosti trendem a na tom se minimálně v nejbližších letech nejspíše nic nezmění. ASMR je sice zatím velmi specifickým typem obsahu, s ohledem na pocity, které vzbuzuje, má ale pro marketingové využití velký potenciál. Dokáže totiž efektivně zprostředkovat příjemné pocity, jejichž prožívání se s produktem marketéři snaží propojit, a tím k němu i snadno vytvořit pozitivní vazbu.

Jak citovat tento článek?

BALHAROVÁ Andrea. ASMR: šeptající komunita, na kterou cílovky slyší. Martin PAVLOVIĆ, editor. In: Markething [online], 2018 [cit. 2018-12-23].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/asmr

Zdroje:

Zdroje obrázků:

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Po nocích ráda píše hudbu a přes den spí. Kromě hudby miluje také napodobování anglických přízvuků a cestování.