Connect with us

Marketing

Velký bratr v Google brýlích vzbuzuje lásku i strach

Jak se propagují Google Glass, které se začnou prodávat teprve za rok? Nejlepší volbou marketingového kanálu se ukázal být Twitter. A i když máte k dispozici stovky milionů dolarů na investování do marketingu nového produktu, někdy stačí zaparkovat svůj Boeing 747, sednout na metro, projít se po ulici a pozdravit pár lidí.

Rozbor technických specifik a vyjmenování jednotlivých funkcí poslední technologické hračky Google Glass by vystačilo na několik samostatných článků. Proto na začátku pouze stručně shrnu, že se jedná o elektronické brýle, které do skel promítají uživatelské rozhraní a například díky propojení s Google Maps umožňují nositeli skrze “skla” promítnout na reálný chodník trasu do hledané kavárny. K tomu samozřejmě patří pořizování fotografií, komunikace na sociálních médiích, sdílení obsahu atd. Zkrátka vlhký sen milovníků hi-tech vychytávek a věrných stoupenců skutečného příchodu Matrixu.

V tomto článku rozeberu blíže, jak se produktu, který se ještě zdaleka neprodává (Google doufá ve vydání v 1. kvartálu roku 2014), podařilo rozvířit vlny (takřka) po celém světě.

zdroj: mashable.com

zdroj: mashable.com

Když jste Google, stačí YouTube a Twitter

Google zvolil zajímavou taktiku a po sérii výzkumů vsadil na Twitter jako hlavní kanál pro šíření buzzu (mediální ruch). “Pouze 1 % z celkového ruchu bylo vyvoláno největšími tematickými médii (Mashable, Laptopmag…) a cca 92 % humbuku vzniklo na Twitteru,” říká společnost NetBase zabývající se analýzou sociálních médií. Stylové video na YouTube a silné zaměření na komunitu na Twitteru se ukázaly jako perfektní nástroje pro představení revoluční technologické hračky. Otázkou zůstává, zda v realitě budou futuristické funkce fungovat stejně jako v propagačních videích. Jisté však je, že obě videa (viz níže) vyvolala patřičný pozitivní ohlas. První spatřilo světa přibližně před rokem a přilákalo obrovskou pozornost hlavně kvůli prezentovaným funkcím přístroje.

ARVE Error: need id and provider

Druhé je z února 2013 a představuje klasický klip vystavěný na pozitivních emocích, adrenalinu, lásce a jejich sdílení. S dobrým hudebním podkresem se jedná o sázku na jistá vysoká čísla zhlédnutí.

ARVE Error: need id and provider

Metro a chodníky reklamními plochami internetu

Není běžnou praxí, aby spoluzakladatel gigantické společnosti, kterému patří přibližně 15 miliard dolarů a soukromý Boeing 747, jezdil po New Yorku podzemkou. Pokud tím člověkem však není Sergey Brin ze společnosti Google. V “Google brýlích” brázdí Brin Spojené státy jako jedinečný billboard a lákadlo pro lidi, kteří nejdou pro sdílení zajímavé fotografie daleko.

zdroj: guardian.co.uk, Noah Zerkin

zdroj: guardian.co.uk, Noah Zerkin

Brina již spatřili v New Yorku, San Francisku, Londýně a na dalších místech, jak křižuje městem a doslova za pochodu předvádí jednotlivé funkce Google Glass. Nutno uznat, že představa toho, že mi spoluzakladatel Googlu v metru mezi Můstkem a Staroměstskou začne předvádět největší vychytávky zatím neprodávané a hodně originální hračky, zní celkem fantasticky.

“Strčte si ty brýle do prdele”

I takové reakce vyvolává blížící se příchod všudypřítomných “Google brýlí”. A nutno se pozastavit nad tím, že mnohé argumenty směřující proti etičnosti a bezpečnosti této technologie jsou poměrně legitimní. Složitější sociologický a mediální rozbor by zasloužil názor odborníka z praxe. Rozhodně však každý, kdo nad technologií popřemýšlel, vidí jasný další krok v naprostém zbavení se svého soukromí. Co víc, díky vestavěným kamerám i soukromí ostatních.

zdroj: http://stopthecyborgs.org/

zdroj: http://stopthecyborgs.org/

Již dokonce vzniklo hnutí Stop the Cyborgs (Zastavte Kyborgy), kde se shromažďují odpůrci technologie a Google Glass přirovnávají k vynálezům z Orwellova románu 1984. Jsou zde citováni rovněž odborníci z oblasti sociologie, sociálních médií, bezpečnosti a psychologie. Rozhodně je dobře, že se společnost staví k takto dramatickému (ač určitě i zábavnému) zásahu do soukromí s pocitem nejistoty.

Vysokou pozornost médií si nedávno získal bar v americkém Seattlu, který vyhlásil zákaz vstupu s nasazenými brýlemi od Googlu kvůli omezování soukromí ostatních návštěvníků baru.

Společnosti Google se rozhodně podařilo vyvolat rozruch. Zajímavé je, že již rok před vydáním nové hračky se vytvořily dva velké tábory: fanatických milovníků i zapřísáhlých odpůrců tohoto zařízení. Ještě by brýle mohly vyřazovat z provozu okolní iPady a můžeme se připravit na pořádnou melu. Rozhodně se ale zdá, že na poli sexy elektronických vychytávek někdo konečně naplácal Applu na zadek.

 

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: http://www.mashable.com

http://www.guardian.co.uk/technology/2013/jan/21/sergey-brin-google-glass-new-york-subway

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57573387-93/seattle-dive-bar-becomes-first-to-ban-google-glass/

http://blogs.sap.com/innovation/sales-marketing/marketing-google-glass-demand-before-supply-028643

http://stopthecyborgs.org/

 

Jak citovat článek:

KOLEK, Ondřej. Velký bratr v Google brýlích vzbuzuje lásku i strach. Markething [online]. 20. března 2013 [cit. 2013-03-20]. ISSN 1805-4991. Dostupné z http://www.markething.cz/velky-bratr-v-google-brylich-vzbuzuje-lasku-i-strach.

Continue Reading

Absolvent oboru Marketingové komunikace a public relations na FSV UK (2014) a spoluzakladatel projektu CreativeC. Zajímá se především o krizovou komunikaci, kreativní reklamu, customer relations, social media, popkulturu ve všech podobách. Ve volných chvílích básní a vymýšlí kraviny. Star Wars.

More in Marketing

To Top