Connect with us

Komunikace

Ukažte šmejdy v hlavním vysílacím čase

O dokumentárním filmu Silvy Dymákové Šmejdi, z prostředí amorálně manipulativních prodejních akcí zaměřených na seniory, již slyšela drtivá většina z nás. Film, který představuje ‚wake up call‘ upozorňující na hyenismus, s jakým se prodejci snaží bezbranné lidi připravit i o peníze, které ani nemají, za věci, které nepotřebují a nechtějí, mohli čeští diváci poprvé vidět během března tohoto roku v rámci festivalu Jeden svět. Jak byl film, představující v co všechno se může marketing v kombinaci s volnou rukou trhu zvrtnout, propagován, jak s ním režisérka dále pracuje a co se od jeho zveřejnění změnilo?

 

Silva Dymáková film, nebo jak sama říká ‚své dítě‘, přivedla na svět v rámci své malé produkční společnosti o čtyřech lidech a kromě postprodukčních úprav jej zafinancovala celý z vlastních zdrojů. Sama se vydávala na prodejní akce se skrytou kamerou, kde, jak ve filmu můžete vidět, byla vystavena obrovskému tlaku a nadávkám, monitorovala seniory, jež jsou na akcích závislí a do dokumentárního filmu zaimplementovala i vyjádření mnohých odborníků. Samotným natáčením ale práce na filmu neskončila.

Za propagaci a PR, které novinářka filmu zajistila, by se nestyděl nejeden markeťák. Mimo promítání filmu na různých filmových festivalech (Jeden Svět, Mezinárodní Filmový Festival Karlovy Vary), kde se mu dostalo ojedinělé pozornosti ze strany médií i diváků, zařídila režisérka promítání filmu v kinech po celé ČR s garantovaným vstupem pro seniory nad 65 let zdarma. Na dotaz ohledně efektivity této akce Silva uvedla příklad, že oproti návštěvnosti dokumentu Hledá se prezident (17 tisíc diváků) vidělo Šmejdy téměř dvakrát více lidí (cca 30 tisíc), z čehož polovina byli právě senioři. A díky čemu? Ač to autorce filmu dle jejích slov mnozí vyčítali, domluvila se na mediálním partnerství s bulvárním deníkem Blesk, což  se může zdát neseriózní, ale z hlediska kýženého zásahu cílové skupiny je bulvární deník ideálním komunikačním kanálem a kromě propagace samotného filmu přinášel Blesk mnohé články  o dané problematice. Tento geniální tah režisérka ještě podpořila jednáním s lokálními centry pro seniory, která organizovalá hromadné návštěvy filmu v kinech v dopoledních hodinách. ‚Sály byly plné‘, dodává s úsměvem Silva. V současné době otevírá režisérka diskuzi o problematice v Evropském parlamentu a Evropské komisi a chystá se na náročnou cestu na Slovensko, kde se bude účastnit mnoha debat a besed ku příležitosti vysílání filmu na STV.

A jak mediální úspěch filmu změnil situaci týkající se problematiky prodejních akcí samotné? Autoři filmu předali ihned po natáčení všechny materiály Policii ČR, které zahájila vyšetřování. Ovšem, podotýká Silva tak trochu s povzdechem, že záznamy na skryté kameře jsou jakožto důkazy nerelevantní, a tudíž asi celá kauza dál než k vyšetřování nedojde. S hrdostí ovšem Silva dodává, že naopak příslušníci České obchodní inspekce (neboli Čojky, jak ve filmu mnohokrát zazní) rapidně zvýšili pokuty za podobné nekalé obchodní praktiky. Seniorů jezdících na podobné akce ubývá, trend se změnil a prodejci pomalu vyklízí v Čechách pole, velikán v oblasti českých prodejních akcí BECK ukončil činnost v oblasti prodejních akcí úplně. Jedno malé a snad ne poslední vítězství.

 

Bohužel nejen u nás, ale i na Slovensku či v Maďarsku jsou manipulativní prodejní akce plné agresivních marketingových technik na denním pořádku. A tak společně s Českou televizí, která tento jedinečný dokument uvede v úterý 1. října v hlavním vysílacím čase ku příležitosti Mezinárodního dne seniorů, bude film uveden i na prvním kanálu Slovenské televize. Připomeňte tedy svým babičkám a dědečkům, aby si osvětový film pustili a podpořte Silvu Dymákovou, která tvrdě bojuje za seniory, za lepší trh, ale i třeba za to, abychom se nemuseli stydět, že jsme markeťáci.

Petici proti šmejdům‘ můžete podepsat zde (odkaz: www.peticeprotismejdum.cz)

 

 

 

Zdroje:

Aktualne.centrum.cz

Ceskatelevize.cz

Blesk.cz

Zdroj fotek:

Blesk – Martin Přibyl

 

Jak citovat tento článek?

VOTRUBOVÁ, Martina. Ukažte šmejdy v hlavním vysílacím čase. Markething [online]. 29.září 2013 [cit. 2013-09-29]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/ukazte-smejdy-v hlavnim-vysilacim-case

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, v současné době studiující Mediální studia tamtéž. Má ráda vydařené kampaně luxusních značek, zajímá se o politický marketing a zbožňuje sociální sítě, především Instagram. Ráda se směje memům, fotí a jí.

More in Komunikace

To Top