Komunikace
Target se v Kanadě trefil do černého
Sledovat vstup amerického maloobchodní řetězce Target na kanadský trh je jako číst ukázkovou případovou studii z učebnice marketingu. Několik let, pro veřejnost neviditelných, příprav a měsíce vhodně zvolené komunikace již nyní přinášejí své ovoce – obchod kvůli obrovskému zájmu zákazníků nestíhá doplňovat zboží v regálech. A to od otevření prvních prodejen uběhly sotva dva týdny.
V žebříčku největších retailerů v USA patří Targetu 3. příčka (1. Wal-Mart, 2. Kroger) a Kanada je první zemí, kam se společnost rozhodla expandovat (Target Australia je vlastněn jinou firmou). První tři chrámy konzumu označené červenobílým terčem otevřely své brány 5. dubna v Ontariu. Do konce měsíce jich v téže provincii zahájí provoz dalších 21 a než skončí rok 2013, mělo by v Kanadě fungovat celkem 124 poboček. Nás však víc než budoucnost řetězce zajímá cesta, kterou si vybral pro svůj příchod do země javorového listu.
Target víří vody a dělá kruhy. Obojí doslova
Všechno to začalo před více než rokem. V únoru 2012 na rušné King Street West v Torontu otevřel Target na pouhých šest hodin svoji pop-up store. Akce přilákala více než 1 500 nákupu chtivých osob převážně něžného pohlaví. K mání zde byla jedna ze specialit řetězce – designové oblečení za výhodné ceny. Po hadřících od návrháře Jasona Wu se jen zaprášilo a alespoň zmínka o této netradiční akci se objevila snad ve všech kanadských médiích. Na budově, kde prodej probíhal, byla poprvé odhalena jednoduchá zpráva poskládaná ze tří symbolů: Target miluje Kanadu.
Zcela odlišný charakter měla série eventů k oslavám konce léta. Pět pláží v různých kanadských městech se při této příležitosti na dva srpnové dny proměnilo v Target Bullseye Beaches. Například na torontský Central Island jezdil v rámci akce zdarma obrandovaný trajekt, hrály se zde turnaje v nejrůznějších outdoorových hrách a rozdávaly se tisíce reklamních předmětů, které zpříjemní chvíle u vody. K tomu pití a zmrzlina zdarma. Poselství je jasné – Kanado, Target je tu a chce, aby ses bavila!
Nový soused to umí i s Twitterem
Pro uvedení televizní reklamy v Kanadě si Target vybral přímý přenos udělování cen Americké filmové akademie. Roztomilý spot zachycuje projížďku ženy na motorce, kterou v sajdkáře doprovází bulteriér s domalovaným červeným terčem (bullseye) přes oko – maskot řetězce. Během šedesáti sekund zvládnou projet okolo nejznámějších kanadských míst a ve videu nechybí ani javorové listy, příroda a bruslení – věci snad nejtypičtější pro druhou největší zemi světa. Povedenou vizuální stránku reklamy doplnili tvůrci chytlavým songem, ve kterém se zpívá: „I have always wanted to have a neighbor just like you!”
Doprovodná píseň je navíc hluboko zakořeněná v několika generacích Severoameričanů. Jedná se totiž o cover verzi znělky úspěšného dětského pořadu Mister Rogers’ Neighbourhood, který vysílala mezi lety 1968 – 2001 americká veřejnoprávní televize PBS. Jedná se o vůbec první případ, kdy vlastnická firma poskytla práva na užití této známé melodie v reklamě.
Televizní premiéru doprovázela také první Target Twitter Party. Během jedné hodiny položil retailer šest soutěžních otázek, z nichž polovina se vztahovala k novému spotu. Uživatelé Twitteru, kteří se do soutěže registrovali a ve správných odpovědích použili hashtag #TargetCa, měli šanci vyhrát jeden ze 100 dolarových voucherů na nákup v Targetu. Lepší načasování pro podobnou akci si snad řetězec zvolit nemohl. Skvěle využil reklamních přestávek ve slavnostní ceremonii a dokonale zacílil na divačky ve věku 18-54 let sdílející své okamžité postřehy z Oscarů právě na Twitteru.
Reklamní spot v televizi doplnila rozsáhlá OOH kampaň, reklamy v tištěných médiích a digital takeovers webových stránek jako yahoo.ca. Facebooková stránka Target Canada má aktuálně 961 000 fanoušků.
Stříhání pásky za dozoru seriálových hvězd
Velkou událostí bylo samozřejmě i slavnostní otevření prvního kanadského Targetu. Na červeném koberci nechyběly ani představitelky dvou seriálových postav s vytříbeným módním vkusem. A tak se stalo, že se v Targetu v Torontu potkaly Serena van der Woodsen (Blake Lively) a Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker). Svou přítomností lehce zastínily kanadské celebrity – hiphopera Kardinala Offishalla, herečku Elishu Cuthbert a zpěváka Karla Wolfa.
Cesta do hlubin Kanaďanovy duše
Target podle vlastních slov miluje Kanadu a dělá vše proto, aby se jednalo o oboustranný vztah.
,,Target má jednoduchý plán, jak toto jaro dobýt Kanadu. Nejprve vyhraje naše srdce. Poté vyprázdní naše peněženky.“ Canadianbusiness.ca
Některé věci jdou snadno – třeba grafická podoba reklam vychází z červenobílého loga řetězce, tzv. „bullseye“. Jedná se o kanadské národní barvy. Stačí přidat javorový list a základ úspěšné komunikace je na světě. Retailer však jde hlouběji do hlav a srdcí Kanaďanů. Svědčí o tom například i spolupráce s oblíbenou značkou Roots, kanadským producentem lifestylového oblečení označeného bobříkem. Zatímco běžná cena za mikinu v Roots je 80 dolarů, obdobný model z limitované kolekce pro Target vyjde na 35 dolarů.
To, že ani Target ve své komunikaci není dokonalý, ukazuje následující sdělení.
Každý přece ví, že opravdoví Kanaďané dávají před kávou ze Starbucks přednost té z Tim Horton’s…
Zdroje:
http://www.canadianbusiness.com/business-news/industries/consumer-goods/targets-friendly-invasion/
http://www.cbc.ca/news/canada/toronto/story/2012/02/23/target-pop-up-store.html
http://www.huffingtonpost.ca/2013/03/27/target-canada-blake-lively_n_2967107.html
http://www.reuters.com/article/2013/03/04/target-canada-idUSL1N0BWEK020130304
http://strategyonline.ca/2013/02/22/target-joins-the-neighbourhood/
http://www.stores.org/2012/Top-100-Retailers#.UWx_GhmvVKo
http://www.techvibes.com/blog/target-canada-won-twitter-oscars-2013-02-25
Zdroj náhledového obrázku:
http://www.mrsjanuary.com/canada-sales/target-canada-new-stores-opening-in-ontario/
Jak citovat tento článek:
HORKÁ, Kateřina. Target se v Kanadě trefil do černého. Markething [online]. 22. dubna 2013 [cit. 2013-04-22]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/target-se-v-kanade-trefil-do-cerneho.