Connect with us

Marketing

Tajemný marketing psích krmiv

“Čím krmit domácího mazlíčka?” Pokud si někdy takovou otázku položíte, může vás strhnout vír pátrání po vhodné značce krmiva, která by uspokojila nejen jeho žaludek, ale také přihrádky ve vaší peněžence. Jaká je tedy situace na velmi specifickém trhu psích krmiv? A jak se vlastně psí krmivo opravdu propaguje?

Kde všude lze propagaci značky a krmivo samotné spatřit? Pro začátek můžete jednoduše zkusit zavzpomínat třeba na reklamy, které jste kdy zahlédli v televizi. Pravděpodobně se vám vybaví Pedigree (značku vlastní společnost Mars), Purina (pod křídly společnosti Nestlé) či dokonce Brit (originální česká značka).

Uveďme třeba reklamu značky Brit pro rok 2013:

ARVE Error: need id and provider

A vzpomínáte si na krátký spot, který diváka zavedl do světa psího zažívání?:

ARVE Error: need id and provider

Značky působící na českém trhu se objevují často i na zahraničních trzích a i tam o sobě dávají vědět třeba právě prostřednictvím televizních reklam (viz další odkaz: reklama značky Purina z roku 2011 pro rakouské a německé televizní diváky)

ARVE Error: need id and provider

Ale protože z televize žádný balík s granulemi nevypadne, musíte se nakonec nevyhnutelně vydat při svém pátrání minimálně ještě jedním jiným směrem.

Co čeká za vitrínami?

Nejjednodušší průzkum terénu provedete, když navštívíte nejbližší prodejnu s chovatelskými potřebami. Tady dostanete pravděpodobně radu reflektující sortiment zde nabízený.

 „Nejsilnějším argumentem pro naše zákazníky je naše doporučení přímo na obchodě a individuální práce s každým zákazníkem, podpořená studiem problematiky výživy psů a koček z naší strany.“ Tomáš Kučera, Vivarium, Mělník

Zaměříme-li se na granulovaná krmiva, na pultech nejspíš opět neminete výše zmiňované značky. Výběr se vám s největší pravděpodobností o něco málo rozšíří. Sortiment však záleží na regionálním umístění i na tom, zda-li navštívíte řetězec, nebo soukromníka. Zatímco například v regálech Pet center, rozšířených třeba po celé Praze, můžete nalézt opět Purinu či Brit, ve Vivariu v Mělníce na vás bude čekat třeba Fitmin nebo Nativia (konkurenční české značky) a také britská značka Barking Heads. Na pultech obchodů se ovšem často neobjevují jen krmiva vysoko hodnocená ve světových analýzách. Kvalitnější suroviny potřebují nákladnější výrobu a to se automaticky promítne i na ceně. Do regálů se bude dodávat to, co se dobře prodává, a tak se zpravidla stává, že levnější krmiva dostávají zelenou na úkor krmiv s kvalitnějším obsahem. Když ne na pulty, tak kam lze ještě se svou značkou proniknout?

Vystav mě!

Další setkání s psími krmivy a větší propagaci lze samozřejmě očekávat na akcích, kde je pravděpodobná větší koncentrace psích páníčků. Většina agility závodů, dogtrekingových akcí apod. má menší kapacitu účastníků a tak se často potýká spíš s nedostatkem sponzorů. Největším jevištěm se tedy jednoznačně stávají výstavy psů. Kdo jiný by měl také zajišťovat sponzoring než společnost zabývající se výrobou nejrůznějších potřeb pro psy? Na výstavách můžeme nalézt Hill‘s, Brit, Eukanubu i Pedigree, často také Royal Canin, Calibru a další. Nechybí ani stánky, ve kterých můžete nakoupit vše od granulí až po obojky a sem tam se i dozvědět nějaké informace o tom, co že to vlastně kupujete. Na účastníky a vítěze čekají vzorky krmiv, pytle granulí, ale třeba také propagační předměty jako jsou klíčenky, desky či propisky.

„Největší část marketingového budgetu směrujeme do sponzoringu výstav a různých psích akcí, promo materiálů, dále sponzorujeme neziskovou organizaci Helppes a Auracanis. Pavla Mírovská, marketingové oddělení značky Brit

Propagační materiály náhodně vybraných značek, zdroj: archiv autora

Přečti si o mně!

Díky partnerství a tištěným reklamám můžete načerpat inspiraci i z časopisů o psech. Například značka Brit o sobě dává pravidelně vědět v časopise Svět psů. S pamlsky Calibra Joy se zase můžete přímo seznámit, pokud si předplatíte časopis Psí kusy. Získáte je totiž zdarma jako dárek k předplatnému.

Chytře do chytrých telefonů

Protože doba tištěným médií zdaleka nepřeje tolik jako elektronickým a technickým vymoženostem, před rokem přišla značka Brit s raritou. Stal se jí produktový katalog zdarma ke stažení pro zařízení Apple. Do svých iPhonů, iPodů či iPadů máme tedy možnost stáhnout si z Appstore popis jednotlivých krmiv s ilustračními obrázky. Protože značka působí významně i na zahraničních trzích (celkem ve 45 zemích) je ovšem k dostání pouze v univerzální angličtině.

Vzhůru do nekonečna a ještě dál

Pokud nejste spokojeni s nabídkou v kamenných obchodech, samozřejmě se od vás neočekává, že budete objíždět všechny výstavy v blízkém i vzdáleném okolí a to čistě za účelem sehnání nového krmiva. Řešení i radu vám jako obvykle nabídne také strýček Google. Drtivá většina značek má své vlastní webové stránky, kde se krmivo dá přímo objednat nebo vás alespoň navede na správné místo, kde je kýžený výrobek k dostání či objednání. Nechybí ani poradna co dělat či nedělat a samozřejmě tisíc a jeden důvodů, proč si vybrat právě to či ono krmivo. A protože internetu se meze nekladou, tak můžete najít ochotné poradce i informátory také třeba na sociálních sítích. Samozřejmě vám ale poradna jedné značky neřekne, abyste zvážili koupi jiné značky. Většina nabízí i chovatelské balíčky (výhodné ceny pro chovatele při odběru většího množštví krmiva, balíčky pro štěňata atp.) a také vzorky krmiv, které si můžete objednat. A pokud přeci jen váháte nad značkou, řešení vám mohou poskytnout internetové obchody specializující se na psí potřeby. Za všechny uveďme třeba www.spokojenypes.cz

Kdo hledá, najde.

Díky internetu se najednou ocitáme před téměř neomezeným výběrem. Značek krmiv snažících se prorazit do českých domácností, není právě málo. Libo superprémiové, prémiové nebo s vitamíny? Ke každému se dá najít nějaké to uchu lahodící přídavné jméno. Jak ale poznat, zda je skutečně kvalitní? Dříve, než se pustíte do studia chemie a přeměníte svůj dům na laboratoř vhodnou na testování jednotlivých složek, můžete se zkusit spolehnout na analýzy, které už udělal někdo před vámi. I v tomhle vám Google poskytne útěchu a to třeba v podobě odkazu na stránku www.dogfoodanalysis.com, kde je k nalezení hodnocení krmiv pro psy. Když opomineme, že je stránka v angličtině (neznalost jazyka vás, zdá se, neomlouvá), deklaruje, že je bez partnerství a její hodnocení je tedy nezávislé. V případě, že se vám podaří na stránce zorientovat a proklikat se až k nejlépe hodnoceným, zjistíte možná, že názvy těchto krmiv slyšíte poprvé. Na českém trhu často ani nemusí být k dostání a pokud ano, musíte po nich pátrat vy sami. Nemá to být ale vlastně obráceně? Neměla by se přeci snažit značka vypátrat vás a prodat se vám?

Blýská se na lepší časy

Situace s potřebami pro domácí mazlíčky na českém trhu se ještě nemůže rovnat například Spojeným státům, kde se dávno extrému nikdo nebojí, ale všechno se začíná pomalu lepšit. Stále se ale každý laik musí potýkat s rozpolceným marketingovým světem, kde formálně a moderně vypadající propagace často neznamená tu nejlepší kvalitu. A poněkud svérázný svět psích výstav a bizarně vysázených chovatelských časopisů, ze kterých teče comic sans a levný zvířecí glamour proudem, kdekoho odradí.

A abychom to celé nezakončili tak tragicky, slušelo by se říci, že i některá z kvalitních zahraničních krmiv o sobě již dávají u nás vědět. K dostání je například “šestihvězdičkový” Orijen (krmivo z Kanady) a stejně vysoko hodnocený Artemis (na českém trhu již od roku 2008) byl letos k vidění na mezinárodní výstavě psů v Litoměřicích i v Mladé Boleslavi. A kdyby vám z toho všeho náhodou šla stále hlava kolem, nebojte se, existují i alternativní řešení jako třeba psí kuchařky (více na http://www.levneknihy.cz/kucharka-pro-psi-milacky/d-110279/ ).

Zdroje:

http://www.krmivo-brit.cz

http://www.vivarium.cz

http://www.artemispetfood.eu/

http://www.spokojenypes.cz

http://www.dogfoodanalysis.com

http://www.psikusy.cz

http://www.dog.cz/

Zdroj fotek: archiv autora

 

Jak citovat tento článek:

ŠTEMPROKOVÁ, Petra. Tajemný marketing psích krmiv. Markething [online]. 5. listopadu [cit.2013-11-05]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/tajemny-marketing-psich-krmiv.

Continue Reading

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketing neziskových organizací, sportovních akcích, o kulturu a samozřejmě i o další věci, které hýbou světem a společností.

More in Marketing

To Top