Komentáře
Vážně stojíme o “vykoupení” od Vykupto.cz?
“Vánoce jsou tady, spas se, kdo můžeš,” hlásá reklama slevového serveru www.vykupto.cz. Je to přece tak jednoduché! Stojíme ale o takové “vykoupení”, které nám reklamní tvůrci prezentují?
Z plakátu k nám přichází s otevřenou náručí jakýsi moderní pseudovykupitel. Za sebou má otevřená nebesa (ano, reklama si skutečně libuje ve využívání klišé, je to přece tak jednoduché a názorné!) a na tričku nápis “Vykupitel”, pro ty, kteří by to z nad slunce jasné kompozice reklamního obrazu nepoznali. Nabízí se nám tedy jedinečná možnost – můžeme být vykoupeni! Z čeho? No, přece z útrap při nakupování vánočních dárků pro naše blízké. Nemusíme projít očistcem shánění dárků, pobíhání po obchodech a ztrácením času s výběrem, vždyť můžeme svým blízkým koupit a vytisknout dárkový kupon – a je to hotové. Žádný stres, ale samozřejmě ani žádné trápení s přemýšlením nad opravdu osobním dárkem, zkrátka výběr rychle, levně a pohodlně.
Laciné využití biblické rétoriky
Milí reklamní tvůrci, bravo. Skvěle, skvěle, skvěle! Na minimálním prostoru verbálního vyjádření se vám podařilo vytvořit dojem shrnutí celé biblické rétoriky. Člověk by vám téměř uvěřil, že nás váš server skutečně vykoupí, a to nejen od těch příšerných Vánoc, které nás jen nutí běhat po obchodech a nepřinášejí nám nic jiného než moře stresu. “Zázračné ceny”, “boží slevy”, “dostanete jen to, čemu při testech požehnal náš nekompromisní tým odborníků”, vše vytváří dojem perfektního splynutí s představou, kterou chcete vytvořit. Jen je to bohužel naprosto prázdné a falešné… Drobná vada na kráse.
Ale co nám vlastně chcete, páni tvůrci, říci? Uvědomujete si to? Spolu s vytvořením obrazu o zázračném serveru, který nás vykoupí z potíží způsobených příchodem Vánoc, nám říkáte i skutečnost, která se vám příliš nehodí do krámu. Vždyť nám možná nevědomky říkáte, že Vánoce nejsou něco, z čeho bychom měli mít radost. Že se z nich můžeme radovat pouze v případě, že si ulehčíme práci díky vašim slevám shromážděným na jednom místě.
“Obávám se, že negativita v tomto případě nezafunguje…”
Zdá se mi až zvláštní, že ve spojení s Vánoci vůbec neapelujete na naše city, a přiznávám, že jste mě tím docela překvapili. Žádná radost, kterou uděláme blízkým naším dárkem, žádné potěšení, dokonce ani žádná výhoda, kterou nám svým serverem přinesete. Vaše sdělení je totiž veskrze negativní: “Vykoupíme vás ze strastí Vánoc.” A to je dle mého názoru velmi ošemetná strategie při získání zákazníkovy přízně.
Efektní obraz podivného floutka v roli “vykupitele” může zaujmout pozornost. Obávám se však, že nemůže vzbudit pozitivní emoce, které, věřím, stále hodně lidí k Vánocům chová. Ač si zřejmě již mnozí z nás nespojujeme Vánoce s jejich skutečným počátkem, tedy oslavou narození Ježíše Krista, novým začátkem, vznikem světla ze tmy atd., jsou pro nás stále okamžikem k zastavení se, snad i zamyšlení se, ale především bytí v blízkosti lidí, které máme rádi, s nimiž nám je dobře a které chceme dárkem obdarovat. A právě ono “chtít” je tak důležité. Chceme-li někoho skutečně obdarovat, není to pro nás trápení, ale obrovská radost, z níž skutečně nepotřebujeme “vykoupit”.
Myslím, že jste se spletli. Takové Vánoce, jejichž podobu mi předkládáte svým vykreslením, neznám a popravdě je ani poznat nechci. Zřejmě jste zapomněli, že i v reklamě jsou ve spojení s určitými událostmi či slavnostmi (třeba ve smyslu Gadamerova pojetí) jisté hranice, které bychom neměli překračovat. A to nejen z toho důvodu, že to není “hezké”, ale i proto, že to ve výsledku není efektivní. Ale možná se mýlím…
Jak citovat tento článek:
NOVOSADOVÁ, Barbora. Stojíme vážně o “vykoupení” od Vykupto.cz? Markething [online]. 7. prosince 2012 [cit. 2012-12-07]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/stojime-vazne-o-vykoupeni-od-vykupto-cz
Zdroj úvodního obrázku: www.mam.ihned.cz