Marketing
Santa’s all around us
V České republice nosí odjakživa dětem dárky Ježíšek. Je to postava tak trochu tajemná, protože nikdo neví, jak vlastně vypadá. A taky právě proto je těžké jej využít jako marketingového tahouna. To Santa Claus je jiný. Každé malé dítě ví, že je to hodný dědeček v červeném obleku s dlouhým plnovousem. A ačkoli jsme na Ježíška moc pyšní a všichni jej máme rádi, Santovi se prostě nevyhneme. Je všude. Vydejme se tedy po jeho stopách až na severní pól a pokusme se odhalit tajemství jeho úspěchu.
Kde se vzal, tu se vzal
Postava Santa Clause je povětšinou spojována s tradicí americkou, obecněji anglosaskou. Pravdou ale je, že do Nového světa jej přivezli v 17. století holandští osadníci a to v podobě Svatého Mikuláše, v holandštině Sinter Klaas (což se později zkomolilo na Santa Claus), který se kolem roku 280 v Turecku vzdal všeho, co měl, aby cestoval a staral se o chudé a nemocné a odnaučil lidi pohanství. Za to si také později vysloužil svatořečení. Během renezance byl Svatý Mikuláš dokonce nejznámějším a nejoblíbenějším světcem v Evropě. Svou oblíbenost si udržel hlavně v Holandsku, ale nadále se s ním můžeme setkat i v dalších evropských zemích.
Nicméně konečnou podobu růžolícího se dědečka v červeném Santovi přinesl až počátek 20. století a s ním také rozrůstající se reklama. Tuto podobu navždy utvrdila firma Coca Cola, která použila Santu jako první v roce 1931 ve své holidays campaign. Ve tehdejší dnes již vintage podobě sestrvává Santa v našich myslích dodnes.
Od roku 1986 můžeme Santu vidět také v televizních reklamách Coca Coly, které se i dnes těší velké oblibě.
Nejoblíbenější a dodnes nejznámější reklamou firmy Coca Cola je však nesporně „Holidays are coming“ s typickým červeným nákladním autem, ze kterého na všechny pomrkává právě Santa Claus.
Santa přebírá velení
Coca Cola však zdaleka není jediná firma, která si propůjčuje Santův komerční kukuč. Reklam se Santou přibývá každý den, a to v závislosti na jeho vzrůstající oblibě. Vždyť kdo by neměl rád toho smějícího se dědulu, který se celý rok připravuje se svými elfími kamarády na to, jak udělá radost dětem na celém světě.
S velmi povedenou reklamou se letos vyšvihla firma EA Games, jejíž reklama na hru Fifa 13 je jistě odlehčením od předvánočního shonu.
Děti Santu zbožňují. A přesně na to vsadil řetězec Best buy. Kdo by se taky nechtěl vydat po stopách Santy Clause?
Pomozme mu!
Firma Hallmark to chtěla Santovi letos trochu usnadnit a v listopadu přišla s novinkou v podobě Vánočních přáníček, kam mohou děti své přání ne napsat, ale nahrát.
Další, kdo si na Santu vzpomněl při vytváření nového produktu, byl Apple. Díky iPhonu 4S je totiž dostupnost k dětem daleko snazší.
I’m not gonna get stuck in some chimney this year!
Kontroverznějším příkladem reklamy se Santou je spot firmy AirTouch z roku 1999, v němž Santa popisuje výhody mobilního telefonu, zatímco spolu s elfy posiluje. Reklama v tomto znění byla zakázána a povolena byla pouze zcenzurovaná verze.
O tom, že ani Santa není dokonalý, svědčí reklama firmy Foot Locker. Někdy prostě nejde odolat.
Další Santovou nedokonalostí je podle firmy Kia zapomnětlivost. Stihne letos Santa doručit všechny dárky, když zaspal začátek příprav?
What the ho ho…
Firma Acura se pyšní mottem „Kup si něco, co ti zajistí roky spokojenosti“. Recept na úspěšné vyznění? Přidat Santu.
Supermarket ALDI přichází zase s něčím novým. Jsou to surfující Santové. Řetězec dovedl tento marketingový tah k dokonalosti soutěží o kupóny na nákup. Na stránkách Perfect Aussie Christmas můžete každý den soutěžit o 50 australských dolarů. Stačí si jen vybrat Santu a zasurfovat si s ním.
Český Santa
V loňském roce navázala Sazka na sérii televizních reklam s Jaromírem Jágrem. Vánoční verze spotů „Dělejte jen to, co vás opravdu baví.“ tentokrát spočívala v tom, že Jaromíra Jágra nejvíce baví poslouchat dětská přání v obleku Santa Clause. Jemnou nevlasteneckou nianci Jardovi ale odpouštíme s vědomím toho, že obleček Ježíška by zajisté nebyl zdaleka tolik slušivý.
Kam za Santou na návštěvu?
Každé malé dítě ví, že Santa žije na severním pólu. A právě tento fakt podmaňuje soutěživost mezi snad všemi severskými státy od Grónska po Finsko. Tahanice o Santu získává rok od roku nový rozměr.
Rovaniemi, finské městečko, vystavělo na svém okraji Santovu vesnici, kde údajně Santa žije. A doopravdy! Když si zaplatíte pobyt v této malebné vesničce, dočkáte se nejenom projížďky se psím spřežením nebo na sobu Rudolfovi, ale také pohledu na Santa Clause, jak zalévá zahrádku nebo sbírá houby. Každý si také může zajít do Santovy kanceláře, sednout si mu na klín a svěřit mu svá nejtajnější Vánoční přání. A pokud se vám nechce až do Finska, můžete Santu pozorovat web kamerou, a to na webu Santa Claus live, kde si také můžete detailně prohlédnout celou vesničku.
Kam za Santou online?
Díky Santově oblibě vznikla na internetu také spoustu stránek, které mají zpříjemnit čekání na 25. prosince. Na webu claus.com se dostaneme do Santovy vesničky, kde probíhají přípravy na svátky. Elfí skřítci zde každému vygenerují, jestli byl hodný, či zlý, můžeme pomoci Santovi v dílně na hračky, zazpívat si vánoční koledu nebo se podívat do elfí školy.
Na stránkách santagames.net se dostaneme do Santovy kanceláře, kterou si můžeme projít a hrát přitom hry, které najdeme cestou. V kuchyni nakrmíme hladového soba, venku před domem se snažíme zachránit ubohého sněhuláka od úrazu sněhovou koulí a nesmí chybět pomáhání elfům v podobě sbírání vánočních dárků pro děti.
V neposlední řadě můžeme také se Santou chatovat. A to přes web santabot.com . Jistě bychom našli více podobných stránek, avšak na této se mi líbil „Santův“ přístup. Když jsem si totiž napsala o poníka, vytknul mi, že chci jen jednoho, protože ve větším množství jsou přeci levnější. Takového Santu by si zajisté přálo každé dítě.
Pro ty, kdo 24. prosince v noci netrpělivě vyhlížejí z okna Santu má NORAD (Severoamerické velitelství protivzdušné obrany) snadné řešení. Už od roku 1995 totiž monitoruje každý Santův pohyb. A proto i my máme možnost jej sledovat, a to ve 3D pomocí Google Earth nebo pomocí aplikací Android či iOS.
I Santa se musí svému umění učit
Každé léto, již od roku 1957, se v dánském zábavním parku Dyrehavsbakken koná Santa Clausovský světový kongres. Schází se zde Santové z celého světa, aby si předali zkušenosti, naučili se něco nového a navzájem si ukázali, jak se Santa projevuje v jednotlivých částech světa. Kongres má tedy dvě základní funkce. Funkci profesionálního fóra, ale také funkci sociální.
Kongres byl vytvořen v polovině minulého století, profesorem Tribini, který si myslel, že Vánoce by se neměly slavit pouze jednou za rok. A protože Santové jsou během roku vyčerpaní v zimním období, vytvořil „Vánoce v červenci“ – událost, která každý rok přiláká stovky Santů, jejich elfích pomocníků a také tisíce diváků. Možná i díky tomuto kongresu se Santa rok od roku těší větší oblibě.
Zdroje:
http://www.noradsanta.org/en/
http://www.gisportal.cz/2011/12/sledujte-santu-online/
http://www.coca-cola.co.uk/about-us/heritage/christmas/coca-cola-holidays-are-coming-advert.html
http://www.history.com/topics/santa-claus
http://www.claus.com/village.php
http://www.santaclausholidayvillage.fi/
http://www.santaclauslive.com/english/#
http://www.santabot.com/
http://www.santagames.net/
https://perfectaussiechristmas.com.au/
http://www.worldsantaclauscongress.com/
http://thecoolgadgets.com/
Jak citovat tento článek:
DIVIŠOVÁ, Alice. 22. prosince 2012 : Santa’s all around us. Markething [online]. 22. prosince 2012 [cit. 2012-12-22]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/santas-all-around-us.
