Connect with us

Komentáře

S politiky se v české reklamě netančí. A je to škoda

Kdo se prošel v posledních dnech v Bruselu, nemohl si nevšimnout billboardů, na kterých tančí německá kancléřka Angela Merkelová a řecký premiér Alexis Tsipras sirtaki, což je populární tanec řeckého původu. Po pravděpodobném pobavení hned přijde druhá myšlenka – proč v Česku politici vystupují jen ve volebních kampaních a když už se politik ocitne, jako Karel Schwarzenberg, v reklamě na produkt, jde o nelegální akci?

Merkelová a Tsipras tančí na vlnách rádia La Première, což je součást provozovatele rádií a televizí veřejné služby RTBF pro francouzsky mluvící společenství v Belgii. Podtitulek pod tančícím rozesmátým párem zní: „Pokud se to stane, budete první, kdo se o tom dozví“ (přičemž slovo první je zároveň jménem stanice). Reklama je to humorná, přitom ne nijak útočná a je nepravděpodobné, že přijde do RTBF stížnost z Berlína či Athén požadující stažení reklamy.

odklimese

Pozitivní komerční reklamu, ve které vystupují politici, najdeme po celém světě. Asi nejvýraznější kampaní tohoto druhu z poslední doby byla série Unhate v roce 2011 od Benettonu. Americký prezident se líbá s čínským protějškem, izraelský a palestinským. Přestože reklama porušovala právo, minimálně tím, že Benetton neměl souhlas zobrazených s reklamou pro komerční účely, Benetton neměl s politiky problém. Účel kampaně byl totiž bohulibý – podpořit kampaň proti nenávistným projevům.

unhate2

Samozřejmě, že lze objevit i zahraniční příklady, kde politici se proti využití svého portrétu v reklamě na komerční produkt ozvali. Prezident Obama takto například docílil stažení svého portrétu v kabátě Weatherproof Garment na Time Square v roce 2010. „Tento inzerát je jasně zavádějící, protože společnost naznačuje podporu či souhlas prezidenta nebo Bílého domu, kde není,“ prohlásil tehdy Bílý dům.

weatherproof

V Česku bohužel tato jemná hranice mezi přijatelným zobrazením a nepřijatelným zobrazením politika v komerční kampani neexistuje. Připomeňme některé známější kauzy: billboard „Václavka a Dášenka“ z roku 1997 odkazující k Václavu Havlovi skončil pokutou. Stejně tak neprošel u Rady pro reklamu výrobci energetických nápojů vtip se spícím Karlem Schwarzenbergem v roce 2008.

vydtžeewubfe

Že veškeré pokusy o využití politika v kampani soukromníka skončily v Česku zatím zákazem, je škoda. Zužují totiž prostor pro reklamní tvůrce využít tvář politika v podobně hravém a nijak škodlivém duchu, jako se to nyní hezky podařilo belgickým tvůrcům tanečkem Merkelové a Tsiprase.

Jak citovat tento článek?

KLIMEŠ, David. PRIMA Zlatá pecka: S politiky se v české reklamě netančí. A je to škoda Markething [online]. 2015 [cit. 2015-03-08]. Dostupné z: http://www.markething.cz/s-politiky-se-v-ceske-reklame-netanci-a-je-to-skoda

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: http://www.rtbf.be/video/detail_angela­merkel­et­alexis­tsipras­dansent­le­sirtaki?id=1995571

http://abcnews.go.com/images/Business/benetton_unhate_obama_hu_jintao_dps_wblog.jpg

http://www.adrants.com/images/obama_weatherproof_billboard.jpg

Archiv Davida Klimeše

Continue Reading

Vyučující (IKSŽ FSV UK), novinář (Hospodářské noviny). http://twitter.com/david_klimes http://facebook.com/david.klimes http://linkedin.com/in/davidklimes

More in Komentáře

To Top