Komentáře
S politiky se v české reklamě netančí. A je to škoda
Kdo se prošel v posledních dnech v Bruselu, nemohl si nevšimnout billboardů, na kterých tančí německá kancléřka Angela Merkelová a řecký premiér Alexis Tsipras sirtaki, což je populární tanec řeckého původu. Po pravděpodobném pobavení hned přijde druhá myšlenka – proč v Česku politici vystupují jen ve volebních kampaních a když už se politik ocitne, jako Karel Schwarzenberg, v reklamě na produkt, jde o nelegální akci?
Merkelová a Tsipras tančí na vlnách rádia La Première, což je součást provozovatele rádií a televizí veřejné služby RTBF pro francouzsky mluvící společenství v Belgii. Podtitulek pod tančícím rozesmátým párem zní: „Pokud se to stane, budete první, kdo se o tom dozví“ (přičemž slovo první je zároveň jménem stanice). Reklama je to humorná, přitom ne nijak útočná a je nepravděpodobné, že přijde do RTBF stížnost z Berlína či Athén požadující stažení reklamy.
Pozitivní komerční reklamu, ve které vystupují politici, najdeme po celém světě. Asi nejvýraznější kampaní tohoto druhu z poslední doby byla série Unhate v roce 2011 od Benettonu. Americký prezident se líbá s čínským protějškem, izraelský a palestinským. Přestože reklama porušovala právo, minimálně tím, že Benetton neměl souhlas zobrazených s reklamou pro komerční účely, Benetton neměl s politiky problém. Účel kampaně byl totiž bohulibý – podpořit kampaň proti nenávistným projevům.
Samozřejmě, že lze objevit i zahraniční příklady, kde politici se proti využití svého portrétu v reklamě na komerční produkt ozvali. Prezident Obama takto například docílil stažení svého portrétu v kabátě Weatherproof Garment na Time Square v roce 2010. „Tento inzerát je jasně zavádějící, protože společnost naznačuje podporu či souhlas prezidenta nebo Bílého domu, kde není,“ prohlásil tehdy Bílý dům.
V Česku bohužel tato jemná hranice mezi přijatelným zobrazením a nepřijatelným zobrazením politika v komerční kampani neexistuje. Připomeňme některé známější kauzy: billboard „Václavka a Dášenka“ z roku 1997 odkazující k Václavu Havlovi skončil pokutou. Stejně tak neprošel u Rady pro reklamu výrobci energetických nápojů vtip se spícím Karlem Schwarzenbergem v roce 2008.
Že veškeré pokusy o využití politika v kampani soukromníka skončily v Česku zatím zákazem, je škoda. Zužují totiž prostor pro reklamní tvůrce využít tvář politika v podobně hravém a nijak škodlivém duchu, jako se to nyní hezky podařilo belgickým tvůrcům tanečkem Merkelové a Tsiprase.
Jak citovat tento článek?
KLIMEŠ, David. PRIMA Zlatá pecka: S politiky se v české reklamě netančí. A je to škoda Markething [online]. 2015 [cit. 2015-03-08]. Dostupné z: http://www.markething.cz/s-politiky-se-v-ceske-reklame-netanci-a-je-to-skoda
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://www.rtbf.be/video/detail_angelamerkeletalexistsiprasdansentlesirtaki?id=1995571
http://abcnews.go.com/images/Business/benetton_unhate_obama_hu_jintao_dps_wblog.jpg
http://www.adrants.com/images/obama_weatherproof_billboard.jpg
Archiv Davida Klimeše
