Connect with us

Komentáře

Jablíčka s voltáží: Proč je Tesla nový Apple

Uvažujeme dvě společnosti, Davida a Goliáše. David je nedávno založená automobilka se zanedbatelným podílem na trhu, Goliáš je etablovaný výrobce elektroniky a nejhodnotnější firma na světě. Mladší David však stojí v čele rostoucího trhu s elektromobily. Trhu, na který podle všeho míří i Goliáš. David Tesla sledoval růst Goliáše Apple a možná budete překvapeni, jak moc se při tom naučil. Čas na předzápasové srovnání.

Lekce jablečné metaforiky

Vzestup Applu v posledních dvaceti letech analyzoval už kde kdo. Pokud šlo o produkty, tak se skuteční i rádoby analytici shodli, že uživatelsky vstřícný a atraktivní design v kombinaci s důrazem na kvalitu namísto kvantity byly klíčové aspekty ovocnářského úspěchu. Od konkurence se Apple odlišil především optimalizováním vývoje softwaru zároveň s hardwarem. Co na to Tesla?

I automobilka šla proti proudu a insourcovala výrobu svých aut do USA a má tak pod kontrolu 80 % celého procesu, což jí umožňuje dohlížet na to, aby měl každý komponent požadovanou kvalitu. Podobnost čistě náhodná, stejně tak jako v případě samotné produktové řady. Řekněme, že svůj iPod už má Tesla za sebou, říkali mu Roadster a pro společnost znamenal především ukázku možnosti. Ukázal, že je možné, aby elektromobil byl rychlý a lidé si ho chtěli koupit.

Nyní je tu iPhone. Jmenuje se Model S, odborníci jsou z něj nadšení, zákazníkům se líbí, sbírá ceny za design a má nejefektivnější elektrický pohon na světě. Pokud nakupujete elektromobil a očekáváte dojezd více jak 300 kilometrů, alternativa neexistuje. Po technologické stránce je tak napřed, že i Toyota, dříve lídr na poli elektromobilů a hybridů, nakupuje použitou technologii od Tesly. Podobně jako kdysi první iPhone, je Model S ve třídě sám pro sebe. Metafora musí být kompletní, takže v průběhu roku přibude SUV Model X. Stejná technologie, větší karoserie – iPad je na světě.

Svatostánek 21.století od George Blankenshipa

Jablečné sady

George Blankenshipa nezná mezi širokou veřejností prakticky nikdo, západní polokoule ale jeho práci žere. Blankenship je autorem minimalisticko-puristické koncepce Apple Storu (potažmo všech iObchodů, které ji převzaly). Na čem asi dělá George teď? Správně, navrhuje Tesle jejich showroomy. Jednoduché, čistě a především ve frekventovaných lokacích. Showroomy Tesly nenajdete ve velkých autoparcích za městy, ale v nákupních domech, centrech měst a obchodních čtvrtích, zkrátka tam, kde má klienty.

Uvnitř obchodu je vystavený Model S a studio, ve kterém si sestavíte své budoucí S, stejně tak jako se dozvíte, jak funguje elektrický pohon Tesly a jak s ním správně nakládat. Samotný vůz se poté objednává online, a komu se nechce na prodejnu, může tak učinit z domova. Tak se stalo, že Tesla, podobně jako Apple, vypustila z prodejního procesu automobilu jindy běžná dealerství, která ve většině případů vůbec nepatří automobilce a pouze jí snižují zisky.

Jaká jablka a proč právě jablka

Spisovatel a analytik Simon Sinek byl jedním z těch, kdo studoval úspěch Applu a zjišťoval, co odlišuje úspěšné vůdce a jejich společnosti od plev. Podle jeho teorie lidé nekupují to, co společnost dělá, ale to proč to dělá. V případě Applu tedy nekupujeme iPhone, nýbrž jejich slavnou mantru. Kupujeme to, že Apple Myslí Jinak, a náhodou u toho dělá skvělá zařízení. Jak myslí Tesla? Jinak, ovšem úplně jinak, než Apple.

Mezitím, co gigant z Cupertina vede dlouholeté patentové války se Samsungem a dalšími plagiátory, Tesla šla zcela opačnou cestou. Potom, co společnost utratila desítky milionů dolarů za několikaletý vývoj elektrických pohonů, veškeré patenty opensourcovala a poskytla veřejnosti. Cílem Tesly totiž není vydělávat na poplatcích nebo se soudit, jejím cílem je šetřit planetu. Nekupujeme Teslu. Kupujeme společnost, která propaguje obnovitelné energie, a náhodou u toho dělá skvělé elektromobily.

TeslaMotorsYorkdale5

Showroom Tesla v nákupním centru Yorkdale. Přímo mezi Marks&Spencer a Zarou.

Sběratel jablek

Elon Musk spoluzaložil internetovou platební službu PayPal, vydělal na jejím prodeji serveru eBay a když zrovna se svojí další společností, SpaceX, nezkouší přistát s raketou na plovoucí přistávací ploše, nebo nepracuje na potrubní dopravě, která by měla přepravovat cestující z LA do San Francisca za půl hodiny, tak ano, pak šéfuje Tesle.

Během své dosavadní kariéry si Musk získal reputaci zarputilého, výbušného a náladového vůdce s obsesivní posedlostí pro detail, ale zároveň průkopníka, který inspiruje své zaměstnance a lidský kapitál jemu poskytnutý k převratným výsledkům. Koho nám to připomíná? Musk, sám hrdý fanoušek Applu a vyznavač Steva Jobse, s radostí a spokojeným úsměvem přechází otázku, zda se považuje za jeho nástupce. Nemusí na ni odpovídat, média ho už korunovala.

Ať už tomu tak je nebo ne, Musk nepochybně vzbuzuje v lidech podobné nadšení. Více jak 150 nadšených zaměstnanců Applu totiž na začátku roku přešlo do Tesly. Apple by měl enormní zájem, aby podobný exodus proběhl opačným směrem. Zaměstnance Tesly lanaří na vyšší plat a nástupní bonus až čtvrt milionu dolarů. Přesto se do Cupertina nikdo nežene.

Elon_Musk,_Tesla_Factory,_Fremont_(CA,_USA)_(8765031426)

Tesla Model S a její hrdý majitel Elon Musk (vpravo).

Nádrž plná jablek

Tesla není nový Apple, protože Apple je Apple a pořád je tu s námi, jen už zkrátka představuje jiné hodnoty než dříve. Tesla má zatím pouze produkt pro pár vyvolených  (to se však nejspíš změní s příchodem levnějšího Modelu D) a chybí jí ekvivalent iTunes nebo AppStore, tedy opravdu široká síť stanic pro dobíjení elektromobilů. Fanoušci filozofie Steva Jobse, která dala vzniknout nejslavnější firmě s ovocem, ale možná konečně mají novou modlu, nový kult, ke kterému mohou vzhlížet. Konec konců, Apple už to dělá.

Skutečná motivace pro lanaření mozků z Tesly pravděpodobně leží jinde, než v pouhé pomstychtivosti Tima Cooka. Stovky zaměstnanců v jablečném království pracují na tajném projektu zvaném Titan. Apple prý v Cupertinu staví vlastní elektromobil ve snaze zachytit vznikající trh a jeho lídra, Teslu. Pár desítek jejích zaměstnanců by v tomto ohledu určitě pomohlo. Kruh se uzavírá. Zbývá se jen zeptat, bude Apple příští Tesla?

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: http://www.autoblog.com/photos/2012-tesla-model-s-first-drive/
http://www.contagious.com/x
http://qz.com/275725/elon-musk-is-the-true-successor-to-steve-jobs/
http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action/
http://www.forbes.com/sites/techonomy/2012/03/07/is-tesla-the-next-apple/
http://bgr.com/2014/08/08/tesla-model-x-model-3/
http://www.businessinsider.com/presentation-why-teslas-the-next-apple-2013-4?op=1
http://seekingalpha.com/article/287904-potential-10x-stock-idea-why-i-believe-tesla-is-the-next-apple
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-05/want-elon-musk-to-hire-you-at-tesla-work-for-apple

Jak citovat tento článek?

ROMAŇÁK, Adam. Jablíčka s voltáží: Proč je Tesla nový Apple. Markething [online]. 2015 [cit. 2015-02-29]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/jablicka-s-voltazi-proc-je-tesla-novy-apple

 

Continue Reading

Editor a zpravodaj ze zákoutí nejen marketingových konferencí a eventů. Že my už jsme se někde viděli!

More in Komentáře

To Top