Komentáře
Roztomilá zvířátka útočí na děti
Děti již velmi dlouhou dobu představují jeden z oblíbených terčů marketérů. Naočkujte ratolest tím správným způsobem a nátlak smutných dětských očí naplněných touhou již zaručí odliv adekvátní sumy z rodičovské peněženky. Vytvořit přesvědčující reklamu na hračku nepředstavuje vzhledem k mentálním charakteristikám dětského diváka velký problém. Otevírá se ale také málo prozkoumaná dimenze v podobě aplikací na tablety a smartphony. A stejně jako u každé novinky i zde se kvůli výdělku často zajde až do extrému.
Zvyknout si na práci s iPadem bude problematické možná pro vaše rodiče, ale pro dva roky staré dítě nikoli. Server YouTube je plný videí, kde naprosto plynule tablety ovládají už batolata. Začínají u jednoduchých hříček s barvami a u skládání základních tvarů, končí pak kdesi u interaktivních příběhů. Tento fenomén přináší několik problémů. Jedním z nich je fixace na toto zařízení a ignorování například tištěných obrázkových knih. Ty podle dětské logiky prostě nefungují a nemá cenu se jimi zabývat.
Skutečnou hrozbu ale přináší záplava reklamy a obchodních nabídek v množství dětských aplikací. Riziko toho, že děti samy vykonají obchodní transakce pomocí tabletu, lze většinou omezit. Bohužel se ale vyrojila řada digitálních produktů, které fungují spíše jako marketingová podpora již existujících hraček a značek. Výborným příkladem je nejpopulárnější produkt hračkářského gigantu Hasbro na českém trhu – zvířátka The Littlest Pet Shop.
Samotný koncept hračky je z hlediska persvazivní komunikace skvělý. Jedná se o sérii mnoha roztomilých plastových zvířátek a příslušenství k nim. Signifikantní je především velká hlava a oči, čehož si lze všimnout například i u slavných postav pro děti typu kočky Hello Kitty či feny francouzského buldočka Rebeccy Bonbon. Tyto tělesné charakteristiky jsou na míru ušité dětem, které se v raném věku při pohledu na druhou osobu soustředí především na oblast hlavy a obličeje. Zbytek je v jejich vnímání poněkud upozaděn. Produkt i reklamy po vzoru dřívějšího fenoménu Pokémon lákají k nasbírání ideálně všech zvířátek, která existují. Základní teze je tedy jednoduchá – budeme sbírat roztomilá zvířátka, hrát si s nimi a vyměňovat je. Například na legendárním mimibazaru se nachází desítky stránek s nabídkami těchto zvířátek. Problém však přichází v momentu, kdy lze některá zvířátka získat pouze v cenově nákladných sadách s domečky nebo v rámci speciálních akcí.
Aplikace “zdarma”
Dostala se mi do rukou tabletová aplikace Littlest Pet Shop (LPS), která je k dostání samozřejmě zdarma. Musím přiznat, ač jsem doposud viděl hodně, že při pohledu na tuto herní reklamu pro děti jsem byl poněkud v šoku. Jako doplněk k sérii hraček by hra sloužila velmi dobře, je zde mnoho miniher a oblíbených postaviček. Bohužel při postupu hrou jsou najednou všechna zvířátka a doplňky podstatně dražší a je takřka nemožné je nakoupit bez investice reálných peněz. Tyto virtuální hračky poté stojí až $25 a děti jsou samozřejmě nekompromisně přesvědčovány, aby získaly všechny.
Jako prostředek k rozšíření povědomí o značce by samotná hra zdarma byla fantastickým nástrojem. Autoři se bohužel rozhodli soustředit na ziskovost za každou cenu, přestože skutečným hračkám této série se daří velmi dobře. Proto by měli především rodiče klást zvýšenou pozornost při výběru toho, co svým dětem kupují.
Zdroje:
Úvodní obrázek: kotaku.com.au
http://www.detiamedia.cz/art/1450/deti-a-reklama.htm
http://www.pocketgamer.co.uk/r/iPhone/Littlest+Pet+Shop/review.asp?c=47310
Jak citovat tento článek:
KOLEK, Ondřej. Roztomilá zvířátka útočí na děti. Markething [online]. 4. února 2013 [cit.2013-02-04]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/roztomila-zviratka-utoci.