Komunikace
Revoluce v módním průmyslu přichází z Barbadosu
Rihannu netřeba dlouze představovat. Je to už více než 10 let, co barbadoská kráska odstartovala svou hudební kariéru, během které nasbírala 8 cen Grammy, 14 jejích hitů se umístilo na prvním místě prestižní americké hitparády Billboard Hot 100 a s více než 110 miliony prodaných alb se může pochlubit označením „best-selling digital artist of all time“. Dnešní příběh ale bude o tom, jak se z RnB hvězdy stala business woman, která se vymyká všem konvencím a svět ji za to miluje.
Rozmanitost. Slovo, které k dnešnímu módnímu průmyslu bezpochyby patří. Zatímco dříve byla móda především ukazatelem sociálního postavení s jasně danými pravidly, dnes se do popředí dere osobitost. Mnoho módních značek a designérů plní své butiky co možná nejpestřejší škálou všech možných i nemožných módních výstřelků a my, zákazníci, tak vždycky najdeme něco, co nám přiroste k srdci a firmy z toho profitují.
40 odstínů podle Rihanny
Byla tu Madonna, Kylie Jenner, teď přichází na scénu Rihanna. Dříve celebrity propůjčovaly svůj obličej největším kosmetickým firmám, dnes všechny touží po své vlastní produktové řadě. Rihanna na trh uvedla svoji vlastní značku Fenty Beauty, která plní přání těm, na které kosmetický průmysl desetiletí zapomínal. Základním cílem značky je inkluzivita – to se promítá například ve 40 odstínech makeupu, které mají padnout každé pleti.
Jednou z předních komunikačních aktivit nové kosmetiky se stal youtube kanál Fenty Beauty by Rihanna. Tvoří ho téměř 100 videí, ve kterých profesionální vizážisté radí jak dosáhnout hvězdného vzhledu právě s pomocí Fenty Beauty. I Rihanna se aktivně podílí na tvorbě obsahu a figuruje v řadě videí. Nově zavedla sérii „Tuesdays with Rihanna“, ve které každé úterý sdílí s fanoušky svůj vlastní tutorial. O jeho úspěšnosti svědčí i fakt, že videa mají přes 19 milionu zhlédnutí.
Vstupem na trh se rozpoutala lavina, která spustila tzv. „Fenty effect“. Kosmetické značky se začaly předhánět v tom, která nabídne svým zákaznicím to nejširší spektrum odstínů makeupu. Kosmetická legenda Dior představila na nablýskaném večírku novou řadu Backstage, obsahující právě 40 různých odstínů. Dior se nezaměřil pouze na barevnou škálu, v touze oslovit širší publikum zapracoval i na cenové dostupnosti – 40 dolarová cenovka na nové Backstage řadě je méně než poloviční částka, než jakou za Dior zaplatíte obvykle. Tímto krokem si získal přízeň mladší generace. Dále Rihannu následovala CoverGirl, Revlon a pozadu nezůstal ani Smashbox nebo Tart.
Pařížská značka dekorativní kosmetiky Make Up For Ever si neodpustila komentář „Nothing new“ s tím, že oni svou čtyřicítku prodávají už od roku 2015. Fanoušci Fenty Beauty hned poukázali na to, že v rámci svých 40 odstínů zapomněli na tmavší odstíny pleťi, že na rozdíl od Rihanny nejsou cruelty-free a označili je za „Donald Trump of Make up“. Rihannin triumf potvrdila i stránka The Pudding, která po testování všech nejvíce prodávaných makeupů prohlásila Fenty Beauty za značku s největším barevným rozsahem.
Savage x Fenty aka All Shapes and Sizes
11. května přišla na svět Rihannina první kolekce spodního prádla Savage x Fenty, která okamžitě sklidila nevídaný úspěch. Svědčí o tom i fakt, že se kolekce kompletně vyprodala.
Cílem Savage x Fenty kolekce bylo vyjít vstříc co nejširšímu publiku žen. Celá řada se skládala z velikostí XS až 3XL, což si získalo mnoho obdivovatelek. Boom během následujících měsíců neopadl a Riri předvedla celé své dílo při zakončení newyorského fashion weeku. S napětím očekávané týdny módy jsou po celém světě známé především tím, že slavní i začínající návrháři přicházejí se stále šílenějšími a extravagantnějšími modely. Rihanna se tohoto vzorce držela a předvedla show, která se zařadila mezi ty nejlepší z newyorského fashion weeku spolu s Ralphem Laurenem nebo Marcem Jacobsem.
Cílem Savage x Fenty bylo šířit myšlenku „body-positivity” a byl to chytrý tah. Po mole, které připomínalo futuristický filmový snímek, se nepromenádovaly jen krásky z předních stránek prestižních magazínů jako Gigi a Bella Hadid, ale i ženy krev a mléko nebo budoucí maminy, které by z této show mohly vyrazit rovnou do porodnice. Celá přehlídka, kterou mohli diváci sledovat živě na Youtube, na sebe strhla obrovskou pozornost. Lidé byli nadšení a Rihannin size-inclusive marketing vyšel.
Co na to andílci?
Známá zpěvačka vstoupila do revíru, kterému desítky let kraluje Victoria´s Secret – značka, jejíž přehlídky jsou v módní branži jednou z nejočekávanějších událostí roku. Na Twitteru se tak nešlo vyhnout přímému srovnávání obou značek a světe div se, Rihanna vyhrála i zde.
Proč právě Riri?
Dostat se do konkurencí nabitého módního průmyslu není v dnešní době nic snadného, takže otázka, proč to zvládla právě Rihanna, je na místě. Odpověď na ni je ale překvapivě snadná. Zkrátka dodržela to, co předem slíbila. Dala ženám to, po čem toužily a nehledala výmluvy. Na trhu s kosmetikou objevila mezeru, kterou značky desetiletí přehlížely a zaplnila ji svými tmavšími odstíny makeupu. Nezůstala sama v záři reflektorů, ale namířila je na svoje zákaznice. Jejich úsměvy nyní zdobí oficiální web kolekce.
Jak citovat tento článek?
DOBIÁŠOVÁ Tereza. Rihanna saves the day. Adam KILBERGER, editor. In: Markething [online], 2018 [cit. 2018-12-6]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: markething.cz/rihannasavestheday/
použité zdroje
https://www.vogue.com/article/rihanna-savage-x-fenty-lingerie-launch-details
https://ww.victoriassecret.com/fashion-show
https://pudding.cool/2018/06/makeup-shades/
http://time.com/5389428/rihanna-nyfw-2018/https://www.harpersbazaar.com/fashion/fashion-week/g23120645/new-york-fashion-week-spring-2019-recap/
zdroje obrázků
https://www.harveynichols.com/int/brand/fenty-beauty/644832-pro-filtr-soft-matte-longwear-foundation-190/p2986042/
https://www.eonline.com/uk/news/968257/rihanna-on-her-savage-x-fenty-collection-and-the-beauty-of-women-s-bodies#photo-939819
Rihanna Is Posting Fenty Savage Lingerie Pics And Just Refuses To Get Her Foot Off Of Our Necks