Komentáře
Pietro Filipi: konec jedné kapitoly české módy
Protiepidemická opatření v česku ničí podnikatele a živnostníky po stovkách. Těžké časy zažívá i oděvní průmysl – jedna největších českých značek Pietro Filipi je v insolvenci. Její obchody dlouhé měsíce zejí prázdnotou a naděje na zlepšení se rozplynula. Jaký byl vlastně příběh této módní značky a které další faktory kromě pandemie koronaviru zpečetily její osud?
Zakladatelem značky je Petr Hendrych, který patřil k self-mademanům začátku 90. let. Prvotní kapitál získal při dovozu čajů, ale jeho snem bylo podnikat v módě. V roce 1993 tedy založil svou vlastní oděvní firmu, tehdy ještě pod názvem Hendrych v.o.s. Záhy pochopil, že by to chtělo „světovější“ jméno a rozhodl se pro rádoby italsky znějící název Pietro Filipi: Pietro bylo odvozeno od jeho křestního jména, Filipi pak od jeho syna Filipa.
V devadesátých letech a na počátku nového tisíciletí byl český trh s módou stále nenasycen a firma zažívala nejlepší roky. Avšak s příchodem velkých zahraničních řetězců s levnou módou se karta obrátila. Petr Hendrych se rozhodl pro prodej a většinový podíl v roce 2004 odkoupila investiční společnost Genesis Capital. Ve snaze firmu zviditelnit a zatraktivnit pomohla Pietro Filipi v růstu a rozšíření vlastních prodejen i do zahraničí: přes Polsko, Pobaltí až např. do Kazachstánu.
V té chvíli se Genesis Capital snažila zhodnotit svou investici prodejem, ale v době finanční krize se kupec nenašel. Jediným vlastníkem se tak roku 2013 opět stal Petr Hendrych. O čtyři roky později však našel nového investora v osobě Michala Mičky, který značku Pietro Filipi postupně převzal. Firma deklaruje další růst obratu – rostoucí zadlužení ale zůstává jaksi stranou hlavní pozornosti. Jak těžké toto břemeno bylo, se ukázalo právě s vypuknutím pandemie koronaviru – půlmiliardový dluh odpovídal zhruba ročním tržbám a stal se nesplatitelným: mezi věřiteli byly úvěrující banky, sám majitel Mička a řada dodavatelů firmy.
Co tak zdánlivě silnou a úspěšnou značku vlastně porazilo? Nákladná expanze do maloobchodů přišla v době, kdy tradiční prodejny přicházely o své výsadní postavení a budoucnost podnikání se začala přesouvat na e-commerce. Byznys Pietro Filipi byl přitom z 90 % postaven právě na prodeji v kamenných prodejnách. O to ničivější se pro něj staly vládní opatření, které jejich obchody uzavřely na dlouhé měsíce.
Pietro Filipi navíc oproti konkurentům vykazoval – v jinak hospodářsky silných letech 2016, 2017 i 2018 – značné ztráty i v desítkách milionů: byť při tržbách několik set milionů korun (v roce 2018 při tržbách 426 milionů byl výsledek hospodaření pouhých 1000 Kč, v roce 2017 byla ztráta přes 30 mil.). Z poslední dostupné finanční závěrky za rok 2018 je navíc patrné, že společnost měla již v té době velké množství neprodaných zásob.
Dalším handicapem byl samotný “positioning” značky. V módní branži totiž dlouhá léta dochází ke štěpení trhu v tom smyslu, že spotřebitelé upřednostňují konzumní, levnou a rychloobrátkovou módu, anebo opravdové high-end značky (luxusní módní domy, které se vyznačují tradicí, exkluzivitou a vysokými cenami). „Střed“ totiž nikoho nezajímá: značky, které mají nevýrazný design, mají nejasnou, zde „česko-italskou“ image, nejsou ani levné ani drahé, nemají skutečný příběh, to mají těžké… Zkrátka ani ryba, ani rak.
Pandemie koronaviru tedy již existující problémy Pietro Filipi jen umocnila a zpečetila. Michal Mička sice hledal nového investora, seč mohl, nikdo se však nenašel. Těžké časy prožívají i další české módní značky jako Kara nebo Blažek. Přestože Kara patří do stejného holdingu Michala Mičky stejně jako Pietro Filipi, tak její budoucnost vypadá o něco nadějněji. I přes podobné finanční těžkosti je její sortiment kožené módy lépe vyprofilovaný než u Pietro Filipi a je tak naděje, že její budoucnost zachrání zahraniční investor. Také konkurenční výrobce Blažek se kvůli pandemii dostal do podobně obtížné situace, ale v jeho prospěch hraje dlouhodobě rentabilnější podnikání – a opět lépe vyprofilovaný sortiment trefně cílící na českého patriotického zákazníka. Proto se mu podařilo dosáhnout vyrovnání s věřiteli a zajistit si tak další budoucnost.
Na první pohled se tedy může zdát, že covid zničil další úspěšnou firmu, ale při hlubším pohledu vidíme, že v případě Pietro Filipi vedlo k insolvenci její vysoké zadlužení, nízká rentabilita, špatný brand positioning a chybějící e-commerce. Koronavirová pandemie je tak posledním hřebíčkem do rakve a spíše jen urychlila její už beztak „nalomené zdraví“…
Jak citovat tento článek?
PROCHÁZKA, Ondřej. Pietro Filipi: konec jedné kapitoly české módy. Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/pietro-filipi-konec
Zdroje:
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-firma?subjektId=453308
Zdroj náhledové fotky:
