Connect with us

Komunikace

Outdoorový katalog jinak

Už je to nějaký čas, kdy se katalogy outdoorových společností začaly měnit. Z čistě produktových fotografií v téměř laboratorním prostředí, kdy byly jednotlivé produkty foceny standardně proti jednobarevnému pozadí, až po dnešní, ale ne ryze nový trend. Zákazníka nezajímají jen nudné fotografie a technické údaje. Duch doby se změnil a stejně tak se musela přizpůsobit prezentace. 

Faktem nicméně zůstává, že staré nemizí a nové se objevuje, přičemž obojí spolu dohromady funguje nejlépe. V dnešní době katalogy prezentují produkty focené jak standardní cestou proti jednotnému pozadí, tak zároveň nový styl fotografií z terénu. Vzájemná kombinace vede spíše než k propracovanějším materiálům k novému způsobu vizuální identity značky. Katalog je tím pádem typem média, které, ač se to na první pohled nemusí zdát, je dobrým nástrojem i k identifikaci zákazníka se svojí značkou.

zdroj: http://www.vaude.com/

Samotné fotky se od sebe liší hned několika způsoby. Rozdíl je třeba hledat v jejich použití a případném umístění v katalogu. Standardní fotka slouží pro jasnou komunikaci se zákazníkem a stále je základem katalogu. De facto nemůže být nahrazena tématickou fotkou, protože i umělecky sebenáročnější zákazník by měl mít možnost prohlédnout si produkt bez zkreslení, v tomto případě rušivého pozadí.

Kromě titulní strany nemíval obsah katalogu nic jiného než standardní fotky s jejich popisem a technickými údaji. Titulní stránka mohla být holá nebo tématická, a to často podle ročního období. Ostatně tento jev je patrný dodnes a do velké míry předjímá jedno ze společných témat fotek i do budoucna. Postupem se stejný typ fotky začal využívat i uvnitř katalogu, a tak nyní, při prolínání fotek, vzniká kombinace, jak je vidět například v letním katalogu 2013 Jack Wolfskin – http://www.jack-wolfskin.com/tabid-8900/tabid-8905.aspx

 

 

 

To, co je u standardní produktové fotky deficitní, je u tématické fotky defaultní. Pozadí a kontext produktu, tedy celé vyznění fotky, hraje velkou roli a dává ráz celému katalogu. Ten se tak stává stravitelnějším, protože nabízí kompilaci jak standardních fotek a technických údajů k nim, tak i příběh.

zdroj: http://www.fjallraven.com

Příběh a zážitky ve snímku

Co se týče tématických fotek, autenticita a příběh produktu v souvislosti s jeho jasným použitím a propojením s venkovním světem – ourdoorem – značí hlavní atribut tématické fotky. Skrze ně se navazuje bližší kontakt založený na přijatelnějším, domáčtějším a známějším prostředím.

zdroj: http://www.salewa.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

Avšak příběh ve fotografiích může být dvousečný. Na jednu stranu si je možné říci, že fotky vznikly samoúčelně. Sbalilo se pár stanů, batohů a  spacáků, vyjelo se za sídlo společnosti, která je náhodou v Itálii, a všechno se naaranžovalo takovým způsobem, aby to vypadalo co nejvěrohodněji, prostě jako tůra v horách. Druhá strana je ta, že výrobci často navazují kontakty jak se sportovci, kteří se stávají tvářemi nebo testery značky, tak i se svými zákazníky, případně sponzorují mnohé projekty. Reakcí na takové akce může být řada a jednou z nich často bývá i zpětná vazba ve formě audiovizuálních materiálů.

Webové stránky a kanály na sociálních sítích jako online katalog

Byl-li katalog využíván ve formě tištěného média, je zřejmé, že se už nějaký čas jeho využití zúžilo na místa prodeje nebo výstavní místa. Při prohlédnutí webových stránek řady outdoorových výrobců (více informací v odkazech) je jasné, že jakýkoli typ fotek nalezne uplatnění i zde. Může se i říci, že struktura stránky odpovídá z větší části struktuře katalogu.

Pokračujícím trendem je využití internetu a sociálních sítí. Mluvíme-li stále o katalogu, stává se pak tento katalog multi kanálovým. Příkladem je provázání například u společnosti Black Diamond (http://www.blackdiamondequipment.com/en-eur), která nabízí ukázku digitálního katalogu, přes který je možné dostat se na profily této společnosti.

ARVE Error: need id and provider

 

Zdroje:

http://catalog.bergans.com/

http://www.blackdiamondequipment.com/en-eur

http://www.fjallraven.com/

http://www.jack-wolfskin.com/Home.aspx

http://marmot.com/

http://www.norrona.com/

http://www.salewa.cz/

http://www.pinguincz.cz/cs/

http://www.vaude.com/en-GB/?shp=2

Zdroj titulní fotografie: http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/journal/climb//bd-athlete-adam-ondra-reports-from-the-boulders-of-rocklands-south-africa

 

Jak citovat tento článek:

KRÁL, Jan. Outdoorová katalog jinak. Markething [online]. 30. května 2013 [cit.2013-05-30]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/outdoorovy-katalog-jinak.

Continue Reading

Chování, emoce, značka, vztah a retence.

More in Komunikace

To Top