Connect with us

Komentáře

Oblečený králíček. Proč Playboy končí s nahotou?

Playboy. První věc, která se vám asi vybaví, je buďto ikonické logo společnosti a nebo vyretušované prsatice na titulní straně legendárního časopisu pro muže. Logo si můžete zapamatovat, ale na nahé nebo polonahé ženy na stránkách magazínu Playboy v USA můžou čtenáři zapomenout.

Píše se rok 1953 a za velkou louží 27letý mladík Hugh Hefner vydává časopis, který si jako svojí misi volí pozitivně změnit pohled světa na nahotu a sex. První vydání časopisu Playboy čítá 50 000 výtisků a chlubí se nahou fotografií Marilyn Monroe. Se svou misí časopis Playboy uspěl. Minulý měsíc, tedy v září 2015, Hugh Hefner ve své vile v Los Angeles známé jako Playboy Mansion přijal šéfredaktora časopisu Playboy, Coryho Jonese. Ten mu předložil návrh na dosti radikální změnu – kompletně zrušit nahotu v tištěnné verzi časopisu Playboy.

Zrušení nahoty je marketingovým tahem, který v historii časopisu nemá obdoby. Podle názoru mnohých mediálních analytiků je zřetelným pokusem o záchranu potápějící se lodi. Americký časopis se již několik let pohybuje v červených číslech. Magazín, jehož náklad ve Spojených státech v roce 1975 činil 5,6 milionu kusů, dnes prodává cca. 800 000 výtisků. Tedy přibližně 7krát méně. A to se ztrátou 3 miliony dolarů ročně. Scott Flanders, výkonný ředitel společnosti, ale vidí tuto ztrátu jako prostředky vynaložené na marketing. Časopis je podle něj především hlavním nositelem “company spirit” a “výkladní skříní na Páté Avenue” společnosti.

harris3n-1-web

Zakladatel časopisu Playboy Hugh Hefner se svou ženou Crystal, jinak bývalou Playmate.

Po desetiletí byl Playboy spojen s nahotou a nahota s ním. Ale, jak vzkazují sami zaměstnanci časopisu, časy se mění. Pornografické magazíny, a to i tak známe jako Playboy, dnes bojují o přežití. Důvod je jednoduchý. Každý muž s chytrým telefonem a přístupem k internetu je jen kliknutí od nepřeberného množství pornografie. A to zdarma. Proto nemá potřebu kupovat pornografii v tištěnné podobě. Jenom v USA v roce 2014 zaznamenal Pornhub.com, největší světová stránka obsahující pornografii, 123 milionů návštěv. Globálně se jedná o 18,35 miliard návštěv za rok 2014. Proto se Playboy mění. Ale není to změna náhlá. Již v loňském roce, v srpnu 2014, Playboy zrušil nahotu na svých internetových stránkách i v aplikaci, čímž získal přístup k sociálním sítím.

Bylo to správné marketingové rozhodnutí? Určitě ano. Věk návštěvníků Playboy.com se snížil z průměrných 47 na 30 let a jejich počet ze zvýšil čtyřnásobně – ze 4 na 16 milionů unikátních návštěvníků za měsíc. Dosah společnosti na sociálních sítích je také značný. Na Facebooku, Twitteru, Instagramu, Tumblr a Youtube dosahuje dohromady na více než 30 milionů uživatelů. Například pouze samotný Instagram Playboye má 3,2 milionu followerů. Otázkou však je, zda stejná změna pomůže i samotnému magazínu.

Přechod stránek Playboy.com na verzi bez nahoty se zdá být úspěšným marketingovým tahem. Jenom budoucí výsledky prodejů úkáží, jestli i časopis Playboy má se svou novou lifestylovou verzí na americkém trhu svoje místo. Jedna věc je ale jistá. Vedení Playboye drží časopis nad vodou především z důvodu jeho marketingového využití. Jak může být časopis, který by měl být sám o sobě hlavní činností společnosti, využíván jako marketingová strategie i když je třeba ztrátový? Čemu dělá reklamu, když ne sám sobě? A co se tedy skrývá pod pojmem “company spirit”?

Company spirit? Merchandising kam se podíváš!

Company spirit? Merchandising kam jen oko dohlédne!

Zde je důležité zmínit, že Playboy a jeho slavný králíček patří k nejznámějším značkám na světě. Vedle společností Nike a Apple patří dokonce ke třem nejčastěji poznávaným. A tak se není možná ani proč divit tomu, že Playboy přežívá díky merchandisingu. Prodej předmětů a licencí na užívání loga roky drží nad vodou ztrátový časopis. Kolem 40 % byznysu společnosti se nachází v Číně, kde tištěná verze časopisu ani nemá žádnou oficiální distribuci. Není potom divu, že vedení společnosti Playboy Enterprises pomocí časopisu především buduje a udržuje značku.

Jaký tohle všechno má dopad na české příznivce nahých žen a časopisu Playboy? Čeští čtenáři se na(ne)štěstí bát nemusí. Český Playboy totiž svého amerického velkého bratra následovat nebude. Jak říká šéfredaktor českého Playboye, Vlado Olexa: “Rozhodnutí amerického Playboye je součástí marketingové strategie specifické pro americký trh. Český Playboy je časopis založený na vysoce kvalitní vlastní publicistice a vlastních decentních, ale nahých pictorialech. Ale nevylučuji, že některé edice – zvláště ty, které větší či menší část obsahu přejímají z amerického Playboye – budou následovat americký příklad, ale český Playboy to určitě nebude.“

Situace v Čechách se tedy nemění. Americkým pornografickým magazínům ale nezbývá než se přizpůsobovat neustále se snižující poptávce po tištěné pornografii. Playboy zvolil velmi unikátní cestu, kterou si může dovolit právě díky výdělečnému merchandisingu. Do budoucna uvidíme, zda časopisu zrušení nahoty prospěje nebo mu naopak ublíží. Scott Flanders se teď tedy bude muset zabývat otázkou, kterou si sám položil a kterou si pokládá mnoho příznivců časopisu – “Když dáte pryč nahotu, co zbyde?”

Jak citovat tento článek?

DOSKOČIL, Ondřej. Oblečený králíček. Proč Playboy končí s nahotou? Adam HRIVŇÁK, Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/obleceny-kralicek-playboy-konci-s-nahotou

Zdroje

http://www.playboy.com/articles/no-nudity-announcement

http://www.nytimes.com/2015/10/13/business/media/nudes-are-old-news-at-playboy.html?_r=0

http://www.rozhlas.cz/zpravy/amerika/_zprava/casopis-playboy-zahajuje-od-jara-novou-eru-po-62-letech-konci-s-fotkami-nahych-zen–1543181

http://life.ihned.cz/lide/c1-64740780-playboy-konci-s-nahymi-zenami-od-jara-bude-ukazovat-jen-zahalene-divky

http://xman.idnes.cz/playboy-konci-s-nahotou-0sr-/xman-styl.aspx?c=A151013_104340_xman-styl_fro

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1601239-nahota-uz-neprodava-playboy-konci-s-odhalenymi-fotkami

http://www.adweek.com/news/press/playboycom-has-grown-258-year-thanks-its-safe-work-strategy-163637

http://www.pornhub.com/insights/2014-year-in-review

Continue Reading

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR. Má rád malá chlupatá koťátka, japonské animované filmy a gin s tonikem. Píše o konferencích, které navštěvuje a o věcech, které ho zajímají.

More in Komentáře

To Top