Connect with us

Komunikace

Na jubilejním ročníku ADC Czech Creative Awards „padaly hlavy“

Art Directors Club letos již po třicáté ocenil ty nejlepší domácí reklamy během vyhlašování cen Czech Creative Awards. Na jubilejním galavečeru v Divadle Archa se v pěti soutěžních blocích utkalo celkem 94 prací. Ucházely se o prestižní ocenění ve ztvárnění typické „hlavy”, kterou letos tvořil elegantní bílý porcelán. Večeru dominovala kreativní komunikační agentura VMLY&R, která si odnesla 17 cen, navrch cenu Grand Prix pro kampaň Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme, a k tomu navíc České spořitelně pomohla vybojovat cenu pro klienta roku. Další úspěšný rok zde oslavila i DDB se 13 cenami. Historicky první udělená Grand Prix Craft za nejlépe řemeslně zpracovaný počin putovala do VCCP za Minutu ticha pro Člověka v tísni.

Advertising, Engagement, Experience, Business Creativity a Craft. To byly kategorie v letošním ročníku ADC Awards, do něhož porota v čele s uznávaným kreativcem Jaimem Mandelbaumem vybírala z rekordního počtu 294 přihlášek. Na shortlist po pečlivém zvážení poslala 94 prací, z nichž rovných 70 získalo cenu, z toho 11 zlatou. David Suda, předseda ADC a zároveň jeden z letošních porotců, počet okomentoval: Když vidíš takové množství práce, máš pocit, že se mohlo sejít aspoň o jedno, dvě zlata víc… ale zase to té ceně dává opravdovou váhu: jedenáct prací, které jsou každá jiná, a přitom každá může být tváří naší reklamy v Evropě. Právě držitelé zlatých cen z ADC Awards se mohou i letos zdarma přihlašovat do ADC*E Awards, prestižního evropského klání pod záštitou Art Directors Club Europe, jehož je český ADC součástí.

30. ročník ADC Czech Creative Awards v Divadle Archa. Zdroj: Markéta Kliková.

#silnější, s dobrým jménem a možností svobodné volby

Nejoceňovanější prací večera se nakonec těsně stala kampaň České spořitelny Společně jsme #silnější od VLMY&R, která si odnesla celkem 5 „porcelánů” a cenu Grand Prix. Sama agentura svůj výherní spot popisuje jako: takový malý historický velkofilm s více než 300 herci a komparzisty a velkým množstvím lokací. Set design i kostýmy přísně kopírovaly jednotlivá historická období. Náročná postprodukce řešila větší celky (např.: pečlivá multiplikace diváků i muzikantů v orchestru), ale i celou řadu zdánlivých detailů. Cílem byl svěží dobový film s moderními prvky, který bude atraktivní i pro mladou cílovou skupinu. 

Společně jsme #silnější. Zdroj: ADC.

O pomyslné druhé místo se dělí hned čtyři další kampaně –⁠ každá získala po čtyřech oceněních. Prvním je Dobré jméno ve světě pro Pilsner Urquell také od VMLY&R. Agentura ke svému dílu uvádí: Nejen Pilsner Urquell, ale i čeští sportovci dělají naší zemi dobré jméno ve světě. Kampaň při příležitosti olympijských her v roce 2022 obsadila do hlavní role finského hokejového komentátora, který přípravu na zápas českého nároďáku rozhodně nepodceňuje. A podobně precizně jsme přistoupili i ke castingu našeho hrdiny, který proběhl pro maximální opravdovost přímo ve Finsku. Češi tak mohli vidět neokoukanou tvář a slyšet „lekci“ finštiny.

Dobré jméno ve světě. Zdroj: ADC.

Další prací oceněnou čtyřmi „hlavami” byla kampaň Hanger for Free Choice od WMC/Grey. V důsledku zpřísnění potratového zákona v Polsku ztratily Polky svobodný přístup k legálním a bezpečným potratům. To mělo za následek i několik úmrtí. Proto jsme vzali obyčejné ramínko, kterým se v minulosti prováděly nelegální potraty, natřeli na červeno a prodávali za 10 000 Kč. To je cena za bezpečný a legální potrat na českých klinikách, který Polkám zprostředkovává kolektiv Ciocia Czesia. Díky kampani se vybralo 560 239 Kč a pomohli jsme 56 zoufalým ženám, popisuje agentura.

Hanger for Free Choice. Zdroj: ADC.

Grand Prix Craft za Minutu ticha

Historicky první cenu Grand Prix Craft za nejlépe řemeslně zpracovaný počin pak získala Minuta ticha pro Člověka v tísni od VCCP. Ani Katar, ani Fifa veřejně neuznaly, že 6500 dělníků zemřelo při stavbě stadionů pro Světový pohár ve fotbale. Člověk v tísni, organizace, která podporuje práva pracovníků po celém světě, chtěla, aby se těmto pracovníkům dostalo uznání a cti, které si zaslouží, uvedla agentura ke svému spotu. Předání ceny provázel mohutný potlesk a následně skutečná minuta ticha v sále.

Minuta ticha. Zdroj: ADC.

Všechny letošní oceněné (i neoceněné) práce jsou k nalezení v Galerii prací Art Directors Club.

Jak citovat?

KLIKOVÁ, Markéta. Na jubilejním ročníku ADC Czech Creative Awards padaly hlavy. ROHLÍČKOVÁ, Františka, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z:
markething.cz/na-jubilejnim-rocniku-adc-czech-creative-awards-padaly-hlavy

Zdroje

https://www.adcawards.cz/cs

https://www.adcawards.cz/cs/public/gallery/2023?f=Vsechny-prihlasky&p=1

Continue Reading

Studentka prvního ročníku Strategické komunikace na FSV UK, která se i přes svou zálibu v psaní očividně nedokáže vystihnout v pár větách.

More in Komunikace

To Top