Connect with us

Marketing

Marketingová Síla se probouzí

Premiéra prvního filmu z nové trilogie Star Wars s podtitulem Síla se probouzí je stanovena na 17. prosince. Ač si na ni budeme muset počkat ještě měsíc, marketingová lavina se již strhla. Firmy si velmi dobře uvědomují, jak obrovskou základnu fanoušků tento kultovní film má, a marketingový potenciál Hvězdných válek využívají naplno.

Star Wars jsou nejoblíbenější ságou všech dob. O popularitě této ságy svědčí fakt, že vznikla dokonce církev na její motivy, která čítá několik tisíc členů. V jedné evropské metropoli kandidoval dokonce Darth Vader. Volby nevyhrál, ale jméno si udělal. Abychom nemluvili jen o západu, vliv Star Wars najdeme i na východ od nás. V ukrajinském městě Oděsa v rámci dekomunizace předělali sochu Lenina do podoby sithského lorda s respirátorem. Podle Time socha funguje i jako wi-fi hotspot.

vader

Socha Darth Vadera v Oděse. (zdroj: time.com)

Není divu, že i pouhý teaser sedmého dílu před rokem v prosinci vyvolal obrovský rozruch. Po pěti dnech si připsal neuvěřitelných 58 milionů zhlédnutí. Video podnítilo snad ještě větší diskuzi, než se čekalo, a zapojily se samozřejmě i světové značky. Například IKEA pohotově zareagovala návodem na modifikaci světelného meče do kontroverzní verze, kterou v teaseru třímá postava Kylo Rena.

ikea-lightsaber

IKEA navrhla jednoduchý návod na modifikaci světelného meče. (zdroj: geektyrant.com)

 

V říjnu nastal vytoužený okamžik všech fanoušků v podobě plnohodnotné ukázky k očekávané premiéře.  Obrázek níže znázorňuje interakce na Twitteru, které vystoupaly až k sedmnácti tisícům tweetů za minutu krátce po uvedení traileru. Zde je k dispozici dispozici interaktivní grafika.

the-force-graphic (1)

Obrázek znázorňující interakce na Twitteru krátce po uvedení traileru. (zdroj: adweek.com)

 

Star Wars všude kolem nás

Star Wars je největší franšíza ve vesmíru. Marketéři z celého světa a z různých odvětví reagují na tuto pop kulturní událost. S blížícím se datem premiéry nového dílu stoupá chuť fanoušků koupit si cenné tématické předměty. V Británii připravili limitovanou edici poštovních známek. Japonská letecká společnost All Nippon Airways dokonce upravila Boeing 787 Dreamliner do Star Wars motivů. První upravené letadlo připomínající R2-D2 vzlétlo poprvé minulý měsíc a odstartovalo tak pětiletý ANA Star Wars projekt.

Velkou pozornost si zaslouží nová, robotická hračka, astrodroid BB-8, kterou vyrobila firma Sphero.  Malý droid si od mihnutí se v teaseru stačil získat velkou popularitu. Nyní lze mít jeho miniaturu o velikosti tenisového míčku i doma, a dokonce můžete BB-8 i ovládat svým telefonem. Taková blbůstka za pět tisíc a věřte, že se o ní zdá milionům geeků po celém světě.

ARVE Error: need id and provider

 

Nostalgické vzpomínky na dětství

Vydání očekávané akční hry Star Wars: Battlefront předcházela skvělá reklama od společnosti Sony, která je plná nostalgických vzpomínek na dětství spojené s hrdiny Star Wars. Nuda v práci se postupně promění v efektní a akční podívanou, která slibuje nevšední zážitek. Podle Forbesu se tento spot může stát nejlepší reklamou na hru tohoto roku.

ARVE Error: need id and provider

 

„Jsem tvůj otec!“ „Ne, ne, ne! Já jsem tvůj otec!“

Značka Campbell’s, proslavená zejména svými polévkami v plechovkách, představila reklamní spot ke své limitované edici s motivy ze Star Wars. Sloganem k videu je “Made for Real, Real Life” (Vytvořeno opravdově, pro opravdový život). Firma obsadila do reklamy reálný homosexuální pár se svým synem.

ARVE Error: need id and provider

Rodinné dědictví

 Americký obchodní řetězec Walmart vsadil na divákovy emoce. Série videí ukazuje, jak starší generace pěstuje ve svých dětech lásku ke Star Wars. Sestřih všech videí má již přes 20 milonů zhlédnutí.

ARVE Error: need id and provider

Jablko nepadá daleko od stromu

Hračkářství Toys”R”Us představilo reklamní spot s názvem “Like Father, Like Daughter” (Jaký otec, taková dcera). Video dokazuje, že pro fanoušky znamenají Star Wars mnohem více než pouhý film.

ARVE Error: need id and provider

Galaxie vzpomínek

Video od americké společnosti Target zachycuje vzpomínky fanoušků od roku 1977 až po současnost. Kampaň od Deutsch L. A. zobrazila ve dvouminutovém videu lásku ke Star Wars trvající několik generací. Společně s Lucasfilm poukázali na emoce spojené s tímto fenomeném. Target vytvořil stránku „Share the Force“, která slouží fanouškům po celém světě jako vyjádření svých pocitů a postojů souvisejících s kultovní ságou. Vzpomínky, sdílené jako fotografie ze sociálních sítí, Facebooku nebo Instagramu, budou trvale uloženy na zdejších serverech.

ARVE Error: need id and provider

Star Wars jsou nejhodnotnějším filmem všech dob. Společnosti Walt Disney se investice 4 miliard dolarů do nákupu Lucasfilm v roce 2012 zcela jistě vyplatila. I vzhledem k licencím na merchandising (hračky, oblečení…), které akvizicí získala.  The Guardian odhaduje, že se sedmý díl Star Wars stane vůbec prvním filmem v historii, který překoná hranici utržených 3 miliard dolarů. Vše ukazuje na to, že marketing Star Wars funguje jako dobře promazaný stroj a že se máme opravdu na co těšit.

Jak tento článek citovat?

BIRGUSOVÁ, Helena. Marketingová Síla se probouzí. KOPÁČEK, Jakub editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/marketingova-sila-se-probouzi

Zdroje

http://www.theguardian.com/film/2015/oct/23/darth-vader-statue-erected-ukraine

http://www.adweek.com/news/television/heres-new-trailer-star-wars-force-awakens-167667

https://www.ana-sw.com/

http://www.usatoday.com/story/travel/flights/todayinthesky/2015/10/20/all-nippons-star-wars-dreamliner-flies-paying-passengers-first-time/74264436/

http://www.royalmail.com/starwars

http://www.adweek.com/news-gallery/advertising-branding/weeks-must-haves-smart-little-droid-you-can-guide-your-voice-or-phone-167855

http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2015/10/19/star-wars-battlefront-may-have-the-best-gaming-ad-of-the-year/

https://sharetheforce.target.com/

http://www.theguardian.com/film/2015/jul/10/star-wars-the-marketing-force-awakens

http://www.theguardian.com/film/filmblog/2014/may/02/star-wars-epidode-vii-box-office-film

 

Zdroje obrázků

Zdroj náhledového obrázku:

https://www.facebook.com/StarWars/photos/a.347811515270456.99418.169299103121699/1041980699186864/?type=3&theater

http://time.com/4086228/ukraine-lenin-darth-vader/

http://geektyrant.com/news/ikea-style-manual-for-lightsaber-extension-kit-by-doaly

http://www.adweek.com/news/television/heres-new-trailer-star-wars-force-awakens-167667

Continue Reading

Studentka druhého ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se především o popkulturu ve všech podobách, kreativní reklamu, event marketing a nová média.

More in Marketing

To Top