Komunikace
Bond vyměnil Heineken za vodku a řídí Aston Martin budoucnosti
Film s agentem MI6 s povolením zabíjet je zpátky a kromě množství akce, krásných dívek a úvodní písně s sebou přináší také spoustu product placementu. Které značky jsou spjaté s nejnovějším dílem Spectre a jak hluboko do kapsy musely firmy sáhnout?
Režie se stejně jako u předchozího snímku ujal Sam Mendes a v hlavní roli se už počtvrté představí Daniel Craig. Spectre je nejdelší a také nejdražší Bondovkou v historii a bude mít co dělat, aby se stala také nejvýdělečnější. Poslední film, Skyfall, totiž dokázal na celosvětovém trhu vydělat přes jednu miliardu dolarů.
Tržby z kin ale nejsou jedinou příjmovou položkou filmů s Bondem. Finanční jistoty tvůrcům přináší využití product placementu, který je s celým „kultem“ okolo Bonda významně spjat už od jeho počátků na filmovém plátně.
Agent 007 je vnímán jako elegantní gentleman se smyslem pro tradici, což se odráží i na portfoliu partnerů, kterých je na oficiálních stránkách uvedeno „nešťastných“ třináct. Celkový počet značek zobrazených ve filmu ovšem atakuje číslo dvacet. Kromě dlouhodobých partnerů jako Omega, Aston Martin nebo Globe Trotter přibyla například polská vodka Belvedere.
Být jako Bond chce řada diváků, a proto jde většina oblečení, kterou ve filmu uvidíme, doslova na dračku. Například černý svetr od značky N. Peal, který má Bond na sobě na jednom z plakátů spolu s ikonickou zbraní Walter PPK, byl po uveřejnění plakátu vyprodán na eshopu za necelý den.
Daniel Craig nosí, stejně jako ve Skyfall, obleky, košile nebo sluneční brýle od oficiálního partnera Toma Forda.
Ve filmu se ale objevují i jiné módní značky – např. Burberry, John Varantos nebo Billy Reid.
Hodinky na zápěstí Agenta 007 jsou zase dlouhodobě spjaté se švýcarskou firmou Omega.
Nejdiskutovanější záležitostí Skyfall byl Bond držící (dost očividně) láhev piva Heineken. Spectre se vrací ke klasice vodka martini tentokrát ve spojení s polskou vodkou značky Belvedere. Pro Belvedere se jedná o dosud „největší partnerství“, jak se nechal slyšet prezident Charles Gibb, a rozjela také svou první globální kampaň nazvanou Excellente choice Mr. Bond, kde si krásná Stefanie Sigman objednává ikonickou hláškou „Protřepat, nemíchat“.
Pivo značky Heineken se sice tentorkát na plátně objeví pouze ve velice skryté podobě (schválně, kdo si ho všimne), ale partnerem zůstává nadále. Navíc se mu jako jedinému podařilo „ulovit“ Daniela Craiga do své reklamy The Chase.
Výrobce holicích strojků Gillete, který je také jedním z partnerů filmu, připravil reklamu s názvem Bring out 007 in you. Ta názvem nápadně připomíná kampaň Unlock 007 in you, za níž stála Coca-Cola v roce 2012.)
Aston Martin je s Jamesem Bondem úzce spjat již od roku 1964, kdy se v Goldfingeru objevil legendární model DB5, který se postupně vyskytl v osmi filmech (naposledy vstal z mrtvých ve Skyfall a nechybí ani ve Spectre).
Speciálně pro film Spectre vyrobil Aston Martin model DB10, který do prodeje vůbec nepůjde. Automobil má spíše sloužit k nahlédnutí do budoucího vývoje značky.
Kromě Aston Martin je ve filmu k vidění ještě Jaguar C-X75, ve kterém se po ulicích Říma prohání záporák Mr. Hinx (David Batistuta), Range Rover Sport SVR a Land Rover Defender Bigfoot.
Sám Daniel Craig se k využití product placementu staví jako k „realitě života.“ Na druhou stranu si ale tvůrci vybírají, jaké produkty do svého filmu zařadí, což skvěle ilustruje nejnovější kauza.
Ukázalo se totiž, že o možnost stát se tím, jehož telefon bude James Bond nosit v kapse, usilovali hned dva elektroničtí giganti. Kromě japonské společnosti Sony, z jejíž nabourané elektronické komunikace vyšla najevo nabídka ve výši 5 milionů dolarů za záběr Daniela Craiga s Xperií Z4 a dalších 18 milionů vložených do propagace filmu, se podle listu Independent o post Bondova smartfounu ucházel také korejský Samsung. Ten prý dorovnal nabídku Sony za záběr, a místo 18 milionů na propagaci nabídl milionů dokonce 50. Obě nabídky ovšem Daniel Craig s režisérem Samem Mendesem odmítli, protože podle nich se James Bond spokojí „pouze s tím nejlepším.“
Sony si tak pro kampaň na Xperii Z4 musela „vystačit“ s představitelkou Bondovy sekretářky Moneypenny (Naomi Harris).
Product placement je vždy balancování na velmi tenkém ledě a Bondovi už se párkrát podařilo zajet hluboko pod hladinu. To ovšem není případ Spectre. Spíš než o přemíře product placementu už nyní slýcháme v recenzích o nedotaženém příběhu a špatné úvodní písni.
Jak citovat tento článek?
MALÍK, Štěpán. Bond vyměnil Heineken za vodku a řídí Aston Martin budoucnosti. Vojtěch MATĚNA, editor.In: Markething [online], 2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z www.markething.cz/Bond-vymenil-Heineken-za-vodku-a-ridi-Aston-Martin-budoucnosti
Zdroje
Zdroj náhledového obrázku:
http://www.joblo.com/newsimages1/daniel-craig-spectre-last-film.jpg
http://www.007.com/spectre/partners/
http://www.jamesbondlifestyle.com/tags/products-spectre
http://www.theguardian.com/film/2015/oct/22/james-bond-spectre-product-placement