Komentáře
#LepímSiRexonu: Nelegální výlep není guerilla
“CHYŤ JE VŠECHNY A VYHRAJ!” – Tak zní začátek reklamní kampaně #VolímSiRexonu, která se inspirovala fenoménem PokemonGo a pokusila se na něm přiživit. Cílem bylo využití pokéstopů, jakožto bodů se zaručenou návštěvností, na které byly umístěny nálepky odkazující na facebookové stránky Rexony. No, nepovedlo se…
Věřím, že to muselo vypadat jako výborný nápad.
Téměř nulové náklady a potenciál velmi vysokého dosahu.
Celý postup byl vskutku jednoduchý. Nejprve natisknout stovky polepů A3 ve tvaru pokéballu, do nich vložit originální výzvu “Dosáhni dalšího spotu bez kapky potu!”, přidat obrázek deodorantu a poté obsadit každý frekventovaný pokestop. No a je vlastně jedno, jestli je to náměstí, kostel, nebo jiná část historických center měst. A co třeba nějaké povolení k výlepu? Nějaký kus papíru přece nebude zdržovat celou kampaň.
Rexona poté vesele odstartovala kampaň příspěvkem na své facebookové stránce. Vyzvala lidi ke sdílení svých fotek s “Pokérexonami” a samozřejmě nabídla věcné odměny.
A právě v tento moment to začíná být zajímavé. Známý český chodec a cestopisec Ladislav Zibura, který má na Facebooku více než 35 000 sledujících, narazil v Českých Budějovicích na Rexona polep v historickém centru města a začalo ho zajímat, jestli vůbec na takovou akci bylo vydáno nějaké povolení. Vypátral, že nebylo, tak napsal na oficiální stránky Rexony následující příspěvek.
No a jelikož na sebe odpověď nechala čekat 3 dny, tak se mezitím k Ladislavovi přidalo několik dalších lidí, kteří z nové výzdoby svého města nebyli nadšeni.
Rexona udělala jediný možný logický krok, vyhlásila konec kampaně a všem nespokojeným potenciálním zákazníkům se omluvila. Za mě naprosto správné řešení, nicméně skutek utek’. Uběhlo více než 7 dní a celkové odstranění se pořád neblíží konci.
A dokonce ještě 1.10. jsem úplnou náhodou narazil v Českých Budějovicích na 3 polepy během deseti minut.
Z fotek i z reakcí na Facebooku je vidět, že si s tím Rexona hlavu neláme a tváří se, jako by se nic nestalo.
Tento přístup mi přijde až arogantní, neboť stejně velké i mnohem menší firmy platí vysoké částky za legální reklamní plochy, tak z jakého důvodu by měla mít Rexona výjimku? A proč se o to ani nezajímají patřičné úřady? Neplatí pro ni snad stejné zákony?
Závěrem bych se rád vrátil k myšlence z nadpisu článku.
O tom, co je guerilla marketing, se u nás dokonce ve dvou článcích rozepsala Adéla Kořanová a autorům #VolímSiRexonu bych silně doporučil si je přečíst. Pro jistotu dvakrát.
V tom prvním ho představuje od A do Z. Jeho základy, jeho klady, jeho smysl a vůbec celou jeho kostru.
Ve druhém pak uvádí tři zdárné příklady z České republiky, jako bylo například paroží od Vodafonu nebo cedule s otevírací dobou Poštovní spořitelny před Českou spořitelnou.
Zkráceně řečeno – je to forma kampaně, která lidi zaujme svojí kreativitou a prací s veřejným prostorem a zároveň by měla přimět člověka k úsměvu nebo k zamyšlení nad problémem či produktem. Při pohledu na #VolímSiRexonu mám chuť si o ní očistit boty.
Jak citovat tento článek?
KIBRIK, Igor. #LepímSiRexonu: Nelegální výlep není guerilla. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/lepimsirexonu-nelegalni-vylep-neni-guerilla