Connect with us

Komentáře

Lambi: Toaletní papír, který urazil Švédy

Ve Švédsku je potřeba dávat pozor na to, aby se člověk svými výroky nedotkl lidí okolo sebe. To může být často náročná činnost, protože je to země neuvěřitelně multikulturní a zároveň tolerantní ke všem menšinám, jakkoliv statisticky bezvýznamným. Příkladem takového problému s tolerancí je poslední kampaň výrobce toaletního papíru Lambi, který stáhl z prodeje jeden ze svých výrobků, protože ho zákazníci seznali urážlivým.

Toaletní papír Lambi je hebký jako vlna pár dní starého jehňátka. Ozkoušeno. Zdroj: ohdeardesign.com

Lambi je nejpopulárnější značkou toaletního papíru, papírových utěrek a souvisejících produktů ve Skandinávii. V obchodech obaly s roztomilým jehňátkem vystupují z řady srovnatelných produktů a Seveřani Lambi milují navzdory jeho vyšší ceně.

Marketing značky Lambi je interaktivní, společensky zodpovědný a zaměřený na zákazníka. Společnost komunikuje s fanoušky na sociálních sítích, často představuje nové výrobky, které reagují na přání zákazníků, klade důraz na ekologii a spolupracuje s charitou. Je zajímavé, že výrobce tak zdánlivě nezajímavých výrobků získal více než 21 000 fanoušků na Facebooku, a to pouze ve Švédsku. V Norsku a Finsku je to ještě více.

Výrobky Lambi lze zakoupit i na českém trhu. Stačí hledat jehňátko, dle slov Lambi “vyslance jemnosti a hebkosti”, stejně hebké jako výrobky samy.

Role plná příběhů

Poslední kampaň Lambi nese název Rullande historier neboli Příběhy v roli. Facebookoví fanoušci byli vyzváni, aby zaslali Lambi krátké příběhy, své oblíbené citáty nebo vtipné výroky. U Lambi vybrali nejzajímavější z nich a natiskli je na speciální edici toaletního papíru. Některé šíří toaletní osvětu, například „Máš-li srdce, nech kousek papíru pro ostatní!“, některé pobaví, jako „Cukrový koláč: 3 vejce, 2,5 dl cukru, 1 lžička vanilky, 50 g másla, 1 dl mléka, 2 lžičky kypřícího prášku“, některé jsou prostě jen pozitivní, kupříkladu „Buď sám sebou. Všechno ostatní už je zabrané.“

Několik dní po uvedení nového produktu do prodeje Lambi oficiálně oznámilo, že Příběhy v roli stahuje z prodeje ve Švédsku (nikoliv ve Finsku a Norsku). Důvodem bylo to, že se objevilo mnoho stížností od zákazníků, které jeden z textů urážel. Obchody přestaly dosud vyrobené Příběhy prodávat a Lambi ujistilo zákazníky, že nová balení tohoto výrobku nebudou urážlivý text obsahovat. Uhodnete, co mohlo Švédy rozlítit?

Příběhy v roli. Jehňátko Lambi získalo brýle, aby se mu lépe četlo. Někteří namítají, že vypadá jako švédský princ Daniel. Zdroj: facebook.com/lambisverige

Velmi zlý toaletní papír

Příběhy v roli narazily na boží jméno. Ve Švédsku je nutné neustále myslet na to, že většina lidí okolo je jiné národnosti, náboženství a z jiného kulturního prostředí. Je potřeba všechny rozdílnosti tolerovat. To znamená, že nelze natisknout na toaletní papír výrok „Bože, dneska vypadáš skvěle!“ Ve Švédsku je nepřípustné natisknout boží jméno na něco, co bude použito k utírání, spláchnuto do záchodu a co bude cestovat kanalizací, než dosáhne svého špinavého konce. „Neber boží jméno nadarmo,“ říká Bible – a takovéhle zacházení je snad ještě něco horšího.

Lambi mělo smůlu, že slovo „Bože“ umístilo na začátek věty. Kdyby bylo uprostřed, mohlo by být psáno s malým písmenem b a to by neurazilo křesťany. Otázkou zůstává, zdali by se potom necítili dotčeni všichni věřící ve Švédsku bez ohledu na náboženství. Zkrátka toaletní papír není tak nevinný produkt, jak by se mohlo zdát, a pouhé slůvko “Bože” značce Lambi zadělalo na problémy.

Na únor 2013 plánuje Lambi toaletní papír, na němž budou natištěny příběhy lidí o jejich první lásce. Možná by Lambi mělo tento nápad přehodnotit, protože je nadmíru neslušné vytírat si něčí první láskou.

Jak citovat?

KUBEŠOVÁ, Eliška. Lambi: Toaletní papír, který urazil Švédy. Markething [online]. 4. listopadu 2012 [cit. 2012-11-04].  ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/lambi-toaletni-papir-ktery-urazil-svedy.

Continue Reading

Ex-šéfredaktorka webu Markething.cz. Absolventka Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově v Praze a žurnalistiky ve švédském Örebro. Zajímá se o popkulturu, hudbu, právo, chov koček, dění na internetu a Skandinávii.

More in Komentáře

To Top