Komentáře
Komunikace z karantény – co stojí za pozornost?
Marketingová oddělení společností, reklamní agentury i freelanceři prožívají během karantény kvůli nákaze Covid-19 velice zvláštní časy. Mnoho firem/klientů nemůže z bezpečnostních důvodů provozovat svůj byznys, čímž jakákoli komunikace, snad s výjimkou krizové, ustupuje do pozadí. Nálada ve společnosti také není úplně nakloněna „tradičním“ produktovým nebo sellingovým reklamním kampaním, ale i přesto můžeme sledovat inspirativní komunikační aktivity. Pojďme se mrknout na některé z nich.
Tak jako se v posledních dnech rozjela napříč republikou krásná lidská solidarita kolem výroby roušek pro blízké, známé a vlastně i neznámé, dějí se podobně chvályhodné činy i ve světě komunikace. A podle mě stojí za to tyto akce a nápady firem vyzdvihnout. Už teď je jasné, že ekonomický dopad koronaviru bude zdrcující pro úplně všechny: firmy, agentury, občany i stát. O to důležitější je proto teď správně s prostředky nakládat. Právě teď ale firmy i jednotlivci můžou ukázat, že jsou skutečně součástí naší společnosti a že jim záleží na svých zákaznících. Ať už v rámci aktivit a awareness pro větší bezpečnost nás všech nebo „jen“ pro zlepšení nálady, která dostává v těchto těžších časech co proto. A s lepší náladou, motivací a chutí dělat něco super se pracuje přece jen trochu líp.
Velké značky & #ChránímTebe
Air Bank, E.ON, T-Mobile, Česká spořitelna, Generali Česká pojišťovna, ČEZ, Homecredit (a další firmy na cestě) podporují společně kampaň #ChránímTebe, která bude již brzy k vidění na televizních obrazovkách. Zmíněné společnosti vyzývají lidi prostřednictvím známých osobností k tomu nosit roušky a zůstat doma, pokud je to možné. Nejvíc chválím to, že zmíněné firmy poskytují kampani svůj nakoupený mediální prostor v TV, což je několik milionů korun jen v hodnotě médií, kde se navíc žádný produkt těchto firem tentokrát neprodává. Jde totiž o čistě public safety awareness kampaň.
Velký respekt patří zmíněným společnostem, ale také strategickému plánovači Tomáši Mrkvičkovi, týmu z agentury Werk.camp a režiséru Martinu Přikrylovi, kteří na projektu pracují od pondělí takřka bez přestávky. Za zdařilým logem projektu stojí designer a brand architect, Lumír Kajnar.
Markething.cz: Co vedlo ke vzniku kampaně ? Jaký byl insight?
Tomáš Mrkvička: Naši kámoši ajťáci z Česko.Digital a Kebooly dělají hackatony, Roman Týc v Paralelní Polis montuje plicní ventilátory z vysavačů a víčka od jogurtu, tak co bychom asi mohli hacknout my z reklamy? A pak mi došlo, že on-air je spousta značek, co nemají zrovna moc jak prodávat. Nakonec se paradoxně zapojily ty, které prodávat můžou, ale…
Markething.cz: Počítali jste s tím, že velké firmy propůjčí svůj nákladný mediální prostor pro kampaň, která žádný jejich produkt neprodává?
Tomáš Mrkvička: Jak to, že neprodává? Prodává image, důvěru ve značku, přiloženou ruku k dílu – to jsou důležité „produkty“.
Markething.cz: Dovedete určit, alespoň odhadem, cenu reklamního prostoru, který firmy kampani poskytly?
Tomáš Mrkvička: To teď přesně nedokážu, ale bude to v telce tak moc, že to budeme všichni nesnášet.
(Markething.cz: Palec k nebi <3)
Když nemůžou lidé za hudbou, musí hudba za lidmi
Insight je jednoduchý. Kvůli bezpečnostním opatřením bylo zrušeno nespočet kulturních akcí, ale jak říkali v Jurském parku, „život si najde cestu“. V tomhle případě teda zrovna hudba. Krásný nápad zprostředkovat hudební koncerty pro veřejnost na dálku online přišel od Martyna Starého z agentury Newcast a život mu vdechla Coca Cola v podobě série #SHudbouJsmeSpolu. Mezi 13. a 16. březnem proběhlo několik online koncertů interpretů: Mirai, Ewa Farna, Pokáč a Callta.
Přijde mi opravdu super, že může vzniknout takhle velký a chytrý projekt s gigantickou značkou jako Coca-Cola v řádu dní, tak mi to nedalo a musel jsem se zeptat Martyna z Newcastu, jak se dá takovýhle projekt upéct.
Markething.cz: Jak vůbec tenhle nápad vznikl, co byla inspirace?
Martyn Starý: Jako muzikanta se mě ten zákaz společenských akcí taky dotknul, měl jsem o víkendu jet na dva koncerty turné Mirai s jejich předkapelou, Marcellem, jako zvukař, a tak jsem se těšil, že jsem o to nechtěl přijít. Tak bleskl hlavou tenhle nápad a už to jelo.
Markething.cz: Bylo těžké motivovat tak velkou značku jako je Coca-Cola, aby do toho šla?
Martyn Starý: Bylo to od začátku ušitý na míru Coca-Cole. Jsem hrozně rád, že to u nich prošlo schvalovacím kolečkem v takhle velký rychlosti! A pak už jsme na tom makali společně s jejich Digital teamem dnem i nocí.
Markething.cz: Jak se vyvíjel projekt časově? Přišlo mi, že jste zareagovali hodně rychle, což nemusí být ve vztahu agentura-klient úplně pravidlem.
Martyn Starý: Od nápadu smskou klientovi do potvrzeného line-upu a začátku propagace uběhlo 12 hodin. A dalších 24 hodin do startu prvního koncertu. Takže od nápadu ke koncertu 35 hodin včetně komplet stavby studia, režie a stage. Byla to jízda.
(Markething.cz – pro sebe: Ty vole, to je neskutečný. A skvělý!)
Mobilní operátoři – data, karanténa a porno
Pěkná reakce přišla také ze strany mobilních operátorů O2 a T-Mobile, kteří poskytli svým klientům data zdarma po dobu měsíce a půl (momentálně do konce dubna), a to s jednoduchou myšlenkou – buďte v bezpečí, pojďme zpomalit nákazu virem. I díky datům a free tarifům je tak snazší kontaktovat kolegy, rodinu nebo kamarády přes mobil, než riskovat šíření coronaviru setkáváním se venku. Navíc data zdarma spousta lidí využije i pracovně, třeba na nějaký nový projekt, co může pomoct nebo alespoň pobavit. A popravdě, kdy jindy se snažit zvednout trošku náladu než teď?
Na té vlně kvituji celkem vtipné rozhodnutí O2 zařadit do všech svých tarifů virtuální televize O2 TV erotický kanál PornHub TV s vyjádřením, že „divákům může zpříjemnit domácí izolaci“. To je prostě taková malá blbost, ale hravá a vtipná. Cenim.
Trochu hůř je na tom ale třeba Vodafone, který poskytl data zdarma pro lidi v italské karanténě. To je sice fajn, ale jinak je Facebook operátora spíš zahlcený stížnostmi zákazníků o přetíženosti sítě a nemožnosti se pořádně dovolat. Škoda. Třeba se tam ale nějaká pěkná aktivita časem najde.
Jíme zdravě… a zadarmo
Že opravdu každý může přispět k lepší atmosféře a životu v karanténě, potvrdili také tvůrci úspěšné série kuchařek Jíme zdravě. Jako gesto dobré vůle a pro okořenění karanténní kuchyně se rozhodli poskytnout své první dvě best-sellerové kuchařky zcela zdarma. “Tak znělo rozhodnutí naší včerejší týmové porady, na které jsme probírali to, co nejpřínosnějšího můžeme v aktuální situaci udělat. Rozhodnutí je jasné, s ještě větším nasazením budeme pokračovat v tom, co nám jde nejlépe – připravovat pro vás zdravé recepty,” popisuje za celý tým brainstorming týmu Igor Kibrik, marketing manager Jíme zdravě.
Yes, prostě každý si může najít to, co mu jde a čím může přispět k o něco lepšímu životu.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2805964419672648&id=1566709606931475&__tn__=-R
Kreativní mobilita: Rekola a BMW
Pochvalu si zaslouží taky společnosti Prusa Research 3D Printers a Rohlik.cz, díky jejichž finanční pomoci vyhlásila bike-sharingová společnost Rekola jízdy do 30 minut zdarma po dobu 2 týdnů. Chytrá a pěkná spolupráce v době, kdy je lepší se MHD a shlukování lidí vyhýbat, co to jde. Chválím taky komunikaci pravidelné dezinfikace sdílených kol. Je ale nutné počítat s tím, že s několika stovkami kol ve městě není úplně v lidských silách zabezpečit, že kola budou pravidelně dezinfikovaná. S tím se ale dokáže popasovat každý zákazník pomocí vlastní dezinfekce nebo rukavic.
Komunikace i nápad velmi jsou povedené a hlavně toto řešení může skutečně pomoct šíření viru zvolnit. Zasloužený palec nahoru.
Příjemná je také komunikace BMW. Zde se nejedná o žádnou obří kampaň nebo revoluci, ale minimálně vizuál níže může z fleku dostat nějakou z kreativních cen. Chytré, snadno pochopitelné a ten dvojí význam claimu je prostě super. Kromě pěkného claimu si zaslouží určitě také zmínit, že se společnost rozhodla podpořit projekt Sousedská pomoc zapůjčením vozidel pro dobrovolníky, kteří pomáhají spoluobčanům. A Škoda Auto poskytla rovnou 50 vozů pro tento projekt.
A když jsme zmínili skvělý projekt Sousedská pomoc, zapojte se, jestli můžete. Nebudu krást cizí články, ale neskutečně dobře popsal vznik a fungování tohoto projektu Forbes ZDE, tak můžete pokračovat tam. Nebo mrkněte na seznam dalších dobročinných programů a aktivit třeba TADY. 🙂
Jinak věřím, že skvělých kampaní a projektů teď vzniká spousta, tak se podělte prosím třeba v diskuzi pod článkem na Facebooku. Obzvlášť teď se bude všem hodit jakákoli inspirace a ukázka toho, že jsme schopní držet při sobě a dělat krásný a smysluplný věci.
Dík a nechoďte ven, jestli to není potřeba.
O.K.
Zdroje:
náhledový obrázek: https://www.facebook.com/BMW.Ceska.Republika/
https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/03/v-dobe-koronaviru-spustila-coca-cola-online-koncerty/
https://www.facebook.com/RekolaEU/
https://www.okoronaviru.cz/portfolio/dobrovolnictvi/
https://www.facebook.com/BMW.Ceska.Republika/
https://www.facebook.com/Sousedskapomoc.cz/
Jak citovat tento článek?
KOLEK, Ondřej. Komunikace z karantény – co stojí za pozornost? Radka FLÉGLOVÁ, editor. In: Markething [online], ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/komunikace-karanteny-stoji-za-pozornost