Marketing
Hitlera do půllitru, prosím! Trolové znásilnili kampaň Mountain Dew
Nechat vymyslet uživatele internetu název nového nápoje značky Mountain Dew se zpočátku mohlo zdát jako skvělý nápad. Crowdsourcing a podobné nástroje marketingu se dají použít nejen pro propagaci nového výrobku, ale také například pro posílení vztahu ke značce. Nikdo bohužel bláhově nepočítal s tím, že hlasování si vezmou do parády trolové a nakonec se všechno zvrhne. Už zase.
Nedávno jsme psali o tom, jak populace internetu zneužila soutěž organizovanou americkým řetězcem supermarketů Wal-Mart k tomu, aby vyhostila rappera Pitbulla na odlehlý aljašský ostrůvek. Pitbull i Wal-Mart znásilnění soutěže přijali se ctí.
Tentokrát byla situace ovšem mnohem horší. Jeden lokální odběratel nápojů značky Mountain Dew vyzval internet, aby navrhl název nového nápoje s chutí zeleného jablka. Odborná porota měla vybrat jméno z 10 návrhů s nejvíce hlasy. Na síti 4chan se okamžitě srotily stovky trolů, aby naplnily společný cíl: na 10 prvních míst dostat nesmyslná, vulgární a urážlivá jména, aby porota musela vybrat jedno z nich.
Mezi nejvýše umístěné návrhy patřily:
- Hitler did nothing wrong (Hitler neudělal nic špatného)
- Diabeetus (Cukrovka)
- Gushing Granny (Tryskající stařenka)
- Fapple (Hoňjabko)
Dále například:
- Führer Juice (Vůdcova šťáva)
- Pepsi
- Soda (Limonáda)
- Mountain Jew (Horský Žid)
- Hitler was a sensitive man (Hitler byl citlivý muž)
- Sex
- An Onion (Cibule)
- analissa_cruz@yahoo.com
U Mountain Dew usoudili, že to není legrace a přikázali zadavateli soutěž stáhnout. Zároveň přiznali, že prohráli s internetem. 4chan, Reddit a další komunitní weby se ukazují jako tak silný a nebezpečný nástroj, že by si každá firma měla rozmyslet, zda se její soutěže a aktivity nedají podobným způsobem zneužít. Crowdsourcing může být zkrátka nebezpečný a to platí i v českém prostředí.
A protože podobná situace se nestala poprvé ani naposledy, můžete se brzy těšit na další články o strašlivé síle, s jakou internet ovlivňuje reálný svět.
Zdroje:
http://hypervocal.com/news/2012/4chan-trolls-take-over-mountain-dews-dub-the-dew-contest/#
http://newsfeed.time.com/2012/08/14/mountain-dews-dub-the-dew-online-poll-goes-horribly-wrong/
http://knowyourmeme.com/memes/events/dub-the-dew
Jak citovat článek:
KUBEŠOVÁ, Eliška. Hitlera do půllitru, prosím! Trolové znásilnili kampaň Mountain Dew. Markething.cz [online]. 19. srpna 2012 [cit. 2012-08-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/hitlera-do-pullitru-prosim-trolove-znasilnili-kampan-mountain-dew