Komentáře
Hipsterství se stalo mainstreamem
Možná vás titulek pobouřil, možná zaujal. Jisté je ale jedno – letošní výsledky cen Grammy a vůbec nový směr nejen hudebního, ale třeba i oděvního průmyslu, dávají průchod alternativním trendům a menšinovým názorům, které nemusí být vždy na první pohled líbivé. Ať už se jedná o uměleckou tvorbu, módu či osobní projevy interpretů. Hipsterská vlna, za jejíž rozšíření lze z velké části připisovat kredit (či chcete-li vinu) sociálním sítím, se však již stala mainstreamem.
Asi nejzdařilejším příkladem změny ve vnímání toho, co je ‚cool’, je rozhodně neobyčejný úspěch jedné éterické mladé bytosti z Nového Zélandu. Sedmnáctiletá Ella Yelich O’Connor, známá pod uměleckým jménem Lorde, zamotala hlavu nejednomu hudebnímu kritikovi, zpřeházela žebříčky hudebních hitparád po celém světě a hlavně – vnesla do mainstreamové hudební oblasti alternativní vítr indiepopu, čímž v podstatě zavinila paradox. Jak to, že interpretka, která se každým svým znakem vzpírá všem ustáleným “hollywoodským” konvencím, je sama nakonec definuje?
Odpověď hledejme v komplexnosti její image. A snad ani ne image, protože tento pojem zavádí k něčemu uměle vytvořenému k marketingovým účelům. Lorde nejen svojí hudbou, ale i zevnějškem (ohledně kterého jí všichni věříme, že je projevem jejího vlastního osobního stylu) spustila nebo spíše zmohutnila lavinu hipsterských prvků v popkultuře. Pseudosatanistické líčení a módní doplňky totiž už dávno nejsou výsadou mládeže z londýnského Camden Townu. Stylizace do anti-hrdinů, fotografie nejen s VSCO filtrem (kterým poskytl Instagram tu nejúrodnější půdu), motivy kříže, černá barva a tmavé líčení – to, jak se zdá, hýbe všemi sférami zábavního průmyslu.
U Lorde, ale i mnoha dalších indie/hispter/alternative interpretů je důležité to, že všechny své originální myšlenkové pohnutky, obrazové materiály v té nejvíc trendy formě i aktuality komunikují naprosto perfektně přes Twitter. Právě práce se sociálními sítěmi má obrovský dopad na PR interpretů a jejich perfektní uměleckou image. Konkrétně Lorde má na Twitteru po pár měsících od vydání prvního singlu téměř milion followerů, facebooková page se pyšní zhruba dvojnásobkem fanoušků. A co se tweetuje? Kromě aktualit z profesního života interpretky také chvála na kolegy, jejich kritika a výsměchy, opilecké myšlenky a moudra dne typu: “Heart hurts and head is mad”. Ono také, co tam pětkrát denně psát, že…
Ale abychom neodkazovali pouze na rodačku z Aucklandu, zmínit můžeme i úspěšnou Lanu Del Rey (přes 3 miliony followerů na Twitteru), která prorazila nejen díky svému jedinečnému hlasu, ale právě také díky své “indie hipster” image. Ta opět nese jakýsi “anti-popový”, nicméně o to víc “in” nádech. Vrátíme-li se k cenám Grammy, dalšími zástupci nezávisle znějící hudby a alternativní twitterové komunikace (fotky skupiny z večírků a neformálních situací jsou na denním pořádku) jsou rozhodně Vampire Weekend, kteří se těší přízní opět spíše ne-mainstreamové části publika.
To, že se alternativní kapely i při komerčním úspěchu nevzdávají své image, není nic překvapivého, chce to jen pevnou vůli a neústupnost molochům labelů. Co je ovšem zajímavé, je postupné přizpůsobování se popových hvězd formátu Katy Perry či Beyoncé právě hipsterské kultuře. Za příklad opět poslouží vystoupení ze slavnostního večera ku příležitosti předání cen Grammy. Temný kostým Katy Perry a ultra tmavé líčení jindy něžné Beyoncé jako by se snažily držet krok s Lorde a ostatními příslušníky nové vlny.
Doba, kdy jsou in plátěné tašky s co nejpodivnějšími potisky, hnědé rtěnky, klobouky a užití co nejvíce černé látky v hudebním průmyslu ještě zkombinované s tlumeným chrapláčkem alternativních děvčat či indie vousáčů, je nejspíše jenom dočasnou záležitostí. Ale kdo ví, jak dlouho bude trvat a do jaké míry na ni zareagují jak vydavatelské společnosti, tak oděvní firmy. Konkrétně konfekční značky (H&M, ZARA, Urban Outfitters či New Look) se na hispterské vlně vezou již druhou sezónu. Otázkou nicméně je, zda začnou látkové tašky s alternativními síťotisky vyrábět třeba některé z tradičních modních domů jako Louis Vuitton, Dior nebo Prada. Třeba napřesrok na cenách Grammy uvidíme Rihannu s taškou s pop artovým potiskem a Beyoncé v roztrhaných džínách s buřinkou na hlavě. A nebo je neuvidíme vůbec, protože je převálcuje hipsterská vlna tsunami, která evidentně stále ještě nedosáhla svého kulminačního bodu.
Jedná se o názorový článek.
Zdroje:
Facebook.com
Twitter.com
Instagram.com
Grammy.com
TheCampusCompanion.com
Jak citovat tento článek?
VOTRUBOVÁ, Martina. Hipsterství se stalo mainstreamem. Markething.cz [online]. 2014 [cit. 2014-02-02]. Dostupné z: http://www.markething.cz/hipsterstvi-se-stalo-mainstreamem