Connect with us

Komunikace

Halloween v ČR (ne)chceme?

Máme za sebou konec října, což v marketingovém světě znamená jedinou věc. Že se na nás brzy ze všech koutů začnou valit Vánoce – pokud se tak již vlastně dávno nestalo. V posledních letech však u nás těmto svátkům roste na marketingovém bitevním poli potenciální konkurence v podobě Halloweenu. A nebo ne?

Halloween je charismatický svátek, který např. v USA prodejem dýní, sladkostí, kostýmů a dekorací každoročně zvedá tržby o miliardy dolarů. Jak se můžete dočíst v našem loňském článku Marketingová moc Halloweenu, právě ve Spojených státech během hospodářské krize vydělal tento svátek dokonce víc než před jejím vypuknutím.

„Jedinci postižení hospodářskou krizí, ztrátou pracovních míst a klesající kupní silou berou Halloween jako možnost zapomenout na chvíli na své problémy a ponořit se do nakupování a oslav.“

U nás můžete kostýmy a dekorace čím dál častěji najít např. v prodejnách Sparkys, Tesco či Globus. Sladkosti zase obstarává firma Marks & Spencer, podle níž má u nás tento svátek ještě rezervy. „V současné chvíli Vám můžeme pouze říci, že nezaznamenáváme zvýšený zájem o Halloween.“ Příznivci svátku však ještě nemusí věšet hlavy, Kaufland, který touto dobou různé halloweenské zboží rovněž nabízí, to vidí trochu jinak.

“Halloween sice není původem český, ale u dětí i dospělých se stává oblíbenou mladou tradicí. Naše společnost tedy reaguje na tyto podněty zákazníků a zařazuje do nabídky tematické zboží, které k tomuto festu patří. Vzhledem k jeho stoupající oblíbenosti nabízíme rok od roku pestřejší sortiment, který se těší přízni zákazníků.“

Halloween Tesco

Pro nadšence Halloweenu se v posledních letech nějaký ten koutek vždycky najde.

Podobně se k tomu staví Globus. Podle jeho vyjádření Češi sice preferují Svátek zesnulých, ale před Halloweenem dveře nezavírají. Berou ho jako nevšední zábavu pro celou rodinu spojenou zejména s vydlabáváním dýní.

Zájem o Halloween mezi českými zákazníky rok od roku roste. Více než jako svátek ho ale Češi pojímají jako možnost zkrášlit si domov netradiční podzimní výzdobou. Na rostoucích odprodejích kostýmů, především paruk, klobouků a různých masek, také vidíme, že čím dál více Čechů pořádá halloweenské večírky.

Ale abychom se vrátili z halloweenského nebe zpátky na zem, máme tu výsledky průzkumu ze září letošního roku, o které se s námi podělilo Tesco. Podle něho u nás slaví Halloween jen 10 % dotázaných, převážně rodiny s dětmi. Náklady jedné domácnosti na tento svátek se každoročně pohybují kolem 500 korun. Jen pro srovnání, v Kanadě v roce 2011 to bylo v přepočtu 6000 Kč, přičemž toto číslo každoročně roste o 5-7 %. A to už raději vůbec nemluvíme o USA.

 „Podle exkluzivního průzkumu společnosti Tesco Dušičky slaví až 86 % respondentů. Oslava Halloweenu se obdobnému zájmu Čechů rozhodně těšit nemůže, slaví ho jen 10 % z nich.“

Halloween Tesco Vřískot

Sérioví vrazi, zbystřete, maska Vřískot je teď ve slevě!

No a jak jsou na tom samotné produkty? Asi nejvýrazněji se pravidelně touto dobou prezentuje Fanta. Ta si třeba v roce 2013 troufla na halloweenský reklamní spot a letos dokonce na event #FANTAstický Halloween v Lucerně, spojený s koncerty, vystoupením youtuberů a doprovodnými aktivitami jako bodypainting, facepainting, nebo třeba zombie focení. Pokud patříte alespoň mezi příležitostné konzumenty tohoto nápoje, možná jste si všimli, že vždycky na podzim jeho oranžové etikety obohatí halloweenské motivy. A protože mezi Colou, které patří Vánoce, a halloweenskou Fantou byl nebohý Sprite jen tak nějak do počtu, můžeme si letos všimnout nápisů Halloween i na něm. Nic víc tam sice není, ale pozor, ty nápisy ve tmě svítí! My bychom mu raději přidělili třeba jarní Den svatého Patrika, ale o tom bohužel nikdo z nás nerozhoduje. Zatím.

Spojení Fanta a Halloween je v posledních letech stejné jako Coca-Cola a Vánoce.

Spojení Fanta a Halloween je v posledních letech stejné jako Coca-Cola a Vánoce.

Svítící etikety, no řekněte, kdo z vás to má.

Svítící etikety, no řekněte, kdo z vás to má.

K halloweenské komunikaci se letos odvážil také Mobil.cz, na jehož Facebooku si můžete stáhnout tematické tapety nebo najít recept na dýňovou polévku. Najdete tam i jejich reklamní spot, který s trochou štěstí uvidíte i v televizi.

Halloween velice zdatně využívá Centrum Černý Most, které na konci října díky pozitivní odezvě již několik let nabízí pro své návštěvníky halloweenský program, jehož součástí je dekorování dýní, vyrábění výzdoby, masek apod. Jednotlivá stanoviště se přitom nachází buď poblíž jednotlivých obchodů, nebo přímo v nich. No, a když už tam člověk je…

Podle vyjádření jejich marketingové manažerky Michaely Matlasové se u nás Halloween hodí ideálně jako doplněk podzimní komunikační strategie, protože je sice pro svou hravost a strašidelný nádech čím dál více oblíbený, ale nemá v České republice takovou tradici, aby se vše dalo postavit jen na něm. Halloween a Dušičky by přitom jako konkurenty neviděla, protože Halloween představuje prostě zábavu, zatímco Svátek zesnulých je tradičním uctěním památky našich blízkých.

„Čeští obchodníci by si rozhodně neměli nechat ujít tuto příležitost a měli by ze všech sil podporovat oslavy Halloweenu v Česku.“ Tak zněl finální verdikt našeho článku z loňského roku. Jak se zdá, navzdory rostoucí ekonomice se jak prodejci, tak zákazníci u nás k Halloweenu staví podobně jako politici k uprchlické otázce – něco si vezmeme, ale zas ne moc. Hlavním problémem je, že ho Češi mnohdy vnímají jako zahraniční konkurenci Dušiček, což je škoda! Pomineme-li, jak jsou oba svátky odlišné, alespoň bychom se nemuseli připravovat na Vánoce, jakmile se začne mírně ochlazovat. A co vy? Jste zapálení fanoušci Halloweenu, nebo je Váš vztah k němu spíše na bodu mrazu?

 

Galerie

Zepter u nás Halloween slaví. Dýňová polévka, dýňový koláč, dýňový salát…

Zepter u nás Halloween slaví. Dýňová polévka, dýňový koláč, dýňový salát…

12190196_1651110381803138_96741321_o

Děsivé věci si můžete pořídit také v H&M.

Halloweenské party už se u nás uchytily.

Halloweenské party už se u nás uchytily.

Halloween myšmaš

Někteří obchodníci otázku Halloween vs. Vánoce vyřešili zlatou střední cestou.

Mobil.cz u nás Haloween evidentně chce.

Mobil.cz u nás Halloween evidentně chce.

 

Jak citovat tento článek?

PATÁK, David. Halloween v ČR (ne)chceme? Adam Romaňák, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/halloween-v-cr-nechceme

Zdroje

http://www.markething.cz/marketingova-moc-halloweenu

Tisková zpráva Tesco Stores ČR a.s. – Dušičky versus Halloween: Češi drží tradici

Marketingové oddělení CENTRUM ČERNÝ MOST, a.s.

Zákaznické centrum Kaufland Česká republika v.o.s

Zákaznická linka Marks and Spencer Czech Republic, a.s.

Oddělení externí komunikace Globus ČR, k.s.

https://www.facebook.com/MOBIL.CZ?fref=ts

https://twitter.com/

Stará dobrá investigativní žurnalistika

Continue Reading

Absolvent oborů Marketingová komunikace a PR, Mediální studia a Mezinárodní vztahy na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.

More in Komunikace

To Top