Connect with us

Komentáře

Ello – další samozvaný Facebook killer

Za pouhou hodinu zaznamenala sociální síť Ello 45 tisíc žádostí o registraci. To není malé číslo pro stránku, která běží v beta verzi a její minimalistický design připomíná spíše semestrální práci skupiny studentů. Nové uživatele láká ofenzivními hesly namířenými proti Facebooku. Žádné reklamy, žádné poskytování osobních údajů třetí straně. Neděje se tak poprvé. Jakou budoucnost může čekat takový projekt?

K veřejnému spuštění sociální sítě Ello, za jejímž vznikem stojí Paul Budnitz a skupina programátorů či umělců, došlo 7. srpna. Do té doby se jednalo o privátní síť s desítkami uživatelů.  Ve svém manifestu prosazují jednoduchou a čistou strukturu, v níž nebudou uživatelé cílem pro inzerenty, protože se tu prostor pro reklamu zkrátka nenachází. Tvůrci Ello vám slibují to, co zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nemůže, čímž lze zapůsobit na určitou skupinu lidí. Označení nové sociální sítě jako „Facebook-killer“ je však velmi nadnesené a zkreslující.

Ello, síť pro vybrané

V počátku nebyl příliv uživatelů nikterak závratný a každou hodinu se zaregistrovalo přibližně na tři tisíce uživatelů. Skutečný boom sítě odstartoval paradoxně právě Facebook, který začal mazat profily s nepravými jmény, což se dotklo především LGBT komunity, která pseudonymy běžně užívá. Síť Ello, která vytvoření profilu s pravým jménem nepožaduje, se ihned nato stala hojně vyhledávanou destinací, a to do té míry, že dne 25. září žádalo o registraci 30 tisíc lidí každou hodinu. Protože se však stále jedná o beta verzi a technicky není stránka optimalizována pro takový nápor uživatelů, k registraci potřebujete pozvánku od někoho, kdo už registrovaný byl. Registrace bez pozvánky je možná také, ale protože fronta v současné chvíli čítá přes milion lidí, nezbyde vám nic jiného než čekat.

Úvodní obrazovka Ello (zdroj: ello.co)

Úvodní obrazovka Ello (zdroj: ello.co)

Spíše dílem náhody proto systém pozvánek začal představovat zajímavý marketingový tah, neboť vytvoření profilu na této síti najednou vzbuzovalo pocit exkluzivity. Pozvánky, jichž má každý registrovaný člen k dispozici pět, se rázem objevovaly k odkoupení na eBay třeba za sto dolarů. Samotné prostředí přitom nabídne pouze základní funkce známé z Facebooku, navíc v ořezané a ne vždy zcela funkční podobě. Můžeme přimhouřit jedno oko v rámci tvrzení, že se jedná o rozpracovanou verzi projektu, nicméně už v ten moment se zdá cesta za ohrožením krále sociálních sítí, čítající 1,4 miliardy uživatelů, poněkud trnitá.

A jak to zaplatíme?

Pakliže chtějí tvůrci Ello využívat kritizovaných částí tradičních sociálních sítí, v ochraně uživatelských dat by si důvěru získat jistě mohli. Navzdory všem tvrzením o neposkytování osobních údajů třetí straně si však vyhrazují právo všechny získané informace zálohovat, a to i po smazání účtu. Zatím nejbezpečnější ochranu dat na sociální síti nabídl v roce 2010 jeden z prvních „Facebook-killers“ webů s názvem Diaspora, který se zasloužil o decentralizované řešení. Přestože se podařila vybrat obrovská suma prostřednictvím startovací kampaně na Kickstarteru, po dvou letech spadl další vývoj do rukou komunity a nyní této sociální sítě využívá kolem milionu lidí a prakticky upadá v zapomnění.

Černobílý minimalistický design, takové je Ello (zdroj: businessinsider.com)

Černobílý, minimalistický design Ello (zdroj: businessinsider.com)

Ello brojí proti ostatním sociálním sítím s myšlenkou, že její uživatel nebude produkt, resp. komodita. S ohledem na její financování je však velmi obtížné se tomuto problému vyhnout. Už v lednu tohoto roku zaštítila vznik sítě společnost FreshTracks Capital nezanedbatelnou investicí ve výši 435 tisíc dolarů. Jen pro srovnání, o přibližnou sumu se letos připravil Facebook 3. září, kdy jej zastihl celosvětový výpadek na 20 minut. Lze předpokládat, že investor bude mít zájem na tom, aby se peníze postupně vrátily. A když to nemůže být z reklamy, musí se najít jiný způsob. Ten vidí tvůrci v nadstandardních funkcích, za něž by uživatel zaplatil. V praxi to znamená, že si za nějaké drobné peníze například barevně přizpůsobíte profil. Nastíněný model fungování lze dobře připodobnit k alternativě Twitteru zvanou App.net, která rovněž nezatěžovala uživatele reklamou, ale museli jste si službu předplácet. Příjmy jsou však nedostačující a síť se nachází na pokraji zániku.

Úspěch je relativní pojem

Všechny velké sociální sítě jako Facebook, Twitter či Instagram začínaly bez reklamy a posunuly se vpřed právě tím, že reklamu zavedly. Ello přichází s ctnostnou myšlenkou a odvážným cílem, kterého za současných podmínek a s nejasným financováním pravděpodobně nedosáhne, protože na to není zkrátka připravená. Může se stát nicméně útočištěm například pro LGBT komunitu, díky níž se Ello stalo tak intenzivním hitem. Jak jsme se dozvěděli z deníku Guardian, Mark Zuckerberg se o pozici na trhu rozhodně nestrachuje a sám dodává, že vše, co se kdy označovalo jako „Facebook-killer“, nebylo příliš kreativním způsobem, jak nastartovat byznys.

Přesvědčil se o tom i Google, jehož sociální síť Google Plus běžící od roku 2011 spojuje oproti Facebooku čtvrtinu uživatelů. Navíc většina uživatelů G+ toto médium využívá nevědomě jen skrze aktivitu na YouTube a Gmailu. Jen tak mimochodem, Google Plus vám také nezobrazuje reklamu.

Zdroje a čtěte dále:

Náhledový obrázek: http://www.businessinsider.com/what-is-ello-ad-free-social-network-2014-9

http://www.sfweekly.com/thesnitch/2014/09/25/ello-is-causing-an-lgbt-exodus-from-facebook

http://marketingland.com/facebook-goes-thank-god-twitter-98574

http://www.theguardian.com/media/2014/oct/05/ello-and-goodbye-facebook-competitor-social-networking

http://www.wired.com/2014/09/facebook-killer-ello-doesnt-care-moneyso-wont-work/

http://mashable.com/2014/09/29/ello-is-no-facebook-killer/

http://www.businessinsider.com/what-is-ello-ad-free-social-network-2014-9

Jak citovat tento článek?

MATĚNA, Vojtěch. Ello – další samozvaný Facebook killer. Markething [online]. 3. listopadu 2014 [cit.2014-11-03]. ISSN 1805-4991. Dostupné z:  www.markething.cz/ello-dalsi-samozvany-facebook-killer

Continue Reading

Student 1. ročníku MKPR na FSV UK. Zajímá se o popkulturu, brand, sociální sítě nebo YouTube. Ve volném čase rád sportuje, cestuje a v létě navštěvuje festivaly všeho druhu.

More in Komentáře

To Top