Connect with us

Komunikace

Co jsou to pop-upy a jaké výhody přínášejí brandu

Víte, co znamená pop-up? Je to druh eventu, kdy si skupina lidí, ať už se jedná o firmu, obchod atd., uspořádá na specifické lokaci happening zaměřený právě na ně, a to jen po dobu určitého času. Něco málo o historii tohoto trendu vám přiblížíme níže.

U nás je tento trend zatím v plenkách, v zahraničí však funguje velmi povedeně. Z hlediska marketingu jsou pop-upy prospěšné jak pro značku, tak pro zákazníka. Toho láká, že si užije nevšední zážitek, který se po ukončení akce už nebude opakovat, a zároveň si i většinou odnese specifický suvenýr (produkt), který bývá k těmto akcím často vytvořen a jinde k sehnání není. Brand si naopak udělá kvalitní promo, jelikož povedený pop-up namotivuje zákazníky k navštívení kamenné prodejny, facebooku nebo webových stránek.

Pokud nepočítáme dočasné stánky, ve kterých jsme mohli nakupovat již v roce 1298 na vídeňských trzích, tak historie pop-upů začíná tesně před přelomem 20. a 21. století v americkém Los Angeles. Oděvní značka Vacant tehdy začala otevírat své pobočky, které každých pár týdnů měnily své místo. Cílem bylo přinést zákazníkům nákupní zážitek pokaždé v jiném prostředí. Zároveň byla po celou dobu vedle obchodů postavena například i skate rampa, která lákala mladé lidi z celého okolí. Můžeme tedy již v té době vidět krásné spojení marketingu a retail obchodu.

Nejvíc tento trend však proslavila známá oděvní značka Comme Des Garçons, která v roce 2004 otevřela pop-up obchod v Berlíně, který fungoval celý rok. Po té přidala i další města jako Helsinki, Varšavu, zmíněné Los Angeles, Singapur a mnoho dalších. Od té doby koncept těchto eventů dávno překročil hranice oděvního průmyslu. Všude po světě se začaly otevírat pop-up kluby, restaurace, hotely, a dokonce někdy i obchody s potravinami. Častokrát jste na jeden takový mohli narazit úplnou náhodou. Mnohdy také značka přímo neoznámila, co se bude dít uvnitř, a tak jste to mohli poznat, až když jste toto místo fyzicky navštívili. Pop-upy se staly velmi oblíbenou formou propagace brandu spojené s určitým zážitkem.

CDG pop-up

Comme des Garçons pop-up

adidas pop-up

adidas Originals pop-up

Příklad takového pop-upu u nás proběhl v Praze jen několik málo dní zpátky. Šlo o spojení Lifestylové značky Life is Porno a obchodu s teniskami Footshop – kteří přestavovali svoji prodejnu na Vltavské a nechtěli nechat zákazníky na holičkách – vybrali ideální místo, kde budou boty prodávat, než bude rekonstrukce hotová. Stala se jím právě základna Life is Porno – Forbidden Spot. Přesněji jeho část, která je často označována jako nejbarevnější galerie světa. Myslíme si, že po návštěvě prostoru budete s tímto výrokem sami souhlasit.

Pop-up Footshop v prostorech Forbidden Spot

Dále stojí za zmínku i firma Forbidden Taste, která pořádá pop-up restaurace na netradičních místech a každý jejich event je beznadějně vyprodaný. Jeden takový byl například v bývalé závodní jídelně ve staré budově na pražské Kolbence. Další na hausboatu, v neobydlených kancelářích, skateparku…

 

Fenomén těchto akcí u nás začíná objevovat více a více brandů, a tak máme možnost spatřit velmi zajímavé a netradiční události. Doporučujeme si vyhledat nějaký takovýto pop-up ve vašem okolí a poctít ho návštěvou, určitě nebudete litovat.

Forbidden T

Forbidden Taste Pop-up restaurace ve skateparku

Jak citovat tento článek

KAČÍREK, Matěj. Co jsou to pop-upy a jaké výhody brandu přínášejí. Ondřej DOSKOČIL, editor. In: Markething [online],  2017.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/?p=25101

Zdroje

http://forbiddentaste.com/
http://www.luxos.com/news/lifestyle/7241-here-today-gone-tomorrow-pop-up-stores
https://zady.com/features/the-origins-of-pop-up-shops
http://www.retail-is-detail.com/pop-up/pop-up-stores-a-brief-history/
https://smallbiztrends.com/2016/03/open-a-pop-up-shop
https://www.facebook.com/pg/FootshopCR/photos/?ref=page_internal
http://www.highsnobiety.com/2016/03/17/ripndip-pop-up-la-fairfax/

 

Continue Reading

Ultravagantní jedinec Skr

More in Komunikace

To Top