Komentáře
Pláč v sídlech za miliony: celebrity v době self isolation
Karanténa a dodržování sociálního odstupu jsou pro mnoho lidí extrémně náročné, celebrity a influencery nevyjímaje. Koronavirus samozřejmě mnohé z aktivit zásadních pro jejich příjmy a public image negativně ovlivnil. Je ale žádoucí, aby sdíleli videa, v nichž pláčou ve svých milionových sídlech nad aktuální těžkostí jejich života? A jaký vliv to bude mít na kulturu celebrit do budoucna?
Ačkoliv nepatří k těm naprosto nejbohatším lidem na světě, jsou tak celebrity a influenceři často vnímáni. Jejich sláva nestojí jen na tom něco umět, ale především někým být. Jejich zdrojem příjmů je životní styl, který vedou a ukazují ho široké veřejnosti. Obdiv si získávají často pro své bohatství, používání kvalitních produktů nebo cestami do exotických destinací. S příchodem koronaviru se ale jejich životy změnily stejně jako všem ostatním.
Ať už se zajímáte o kteroukoliv část populární kultury, určitě jste se nemohli vyhnout minimálně jednomu příspěvku zdrcené celebrity nebo influencera bojujícího s pandemií. Jako boj, nebo jako vězení v případě Ellen DeGeneres, popisují aktuální situaci ze svých sídel v hodnotě častokrát desítek milionů dolarů. Ukázala se tak odtrženost mnoha těchto lidí od života „běžných smrtelníků“. Mnozí z nich nyní protáčí oči při jakémkoliv novém příspěvku svých donedávna oblíbených celebrit.
Superschopnosti, celebrity zpívající Imagine a vězení podle Ellen
Mezi globální celebrity, které s nepříliš velkým úspěchem sdílely příspěvky ze svého pandemií změněného života, patří například herečka Vanessa Hudgens. Vanessa komentovala situaci na svém Instagram Live. Na komentář své fanynky, která vyjádřila obavu, že hrozba onemocnění bude trvat až do července, odpověděla: „Eeeh, do července? To zní jako pořádná snůška keců. Omlouvám se, ale jako je to virus, chápu to, respektuju to. Zároveň si ale říkám, že i když ho každý dostane, tak jo, lidi prostě umřou. Je to strašné, ale nevyhnutelné.“ Je logické, že přestože se následující den omluvila, toto prohlášení mnohé pohoršilo a navíc ukázalo, že herečka není tou nejostřejší pastelkou v penálu.
S negativním ohlasem se musí poprat i představitelka Wonder Woman Gal Gadot. Fotku z její walk-in šatny na Instagramu doplnila popiskem: „Zůstat doma je moje superschopnost,“ a výzvou k tomu, aby fanoušci udělali totéž. A ještě větší kritika dorazila s následujícím příspěvkem.
Ačkoliv možná vzniklo s dobrým úmyslem, tříminutové video, ve kterém známé osobnosti zpívají píseň Imagine od Johna Lennona, nebylo chytrým tahem. Fanoušci kritizují výběr písně například kvůli verši: „Představ si, že tu není nebe,“ který nejen věřící Američané, kterým kvůli COVID-19 zemřeli členové rodiny, považují v aktuální situaci za nevhodný. Nepomáhá ani další část písně, v níž se v překladu zpívá: „Představ si to bez majetku. Přemýšlím, jestli to dokážeš,“ která z úst například Natalie Portman, Jamieho Dornana, Zoe Kravitz, Jimmyho Fallona, Ashley Benson nebo Siy zní jako sci-fi.
Ani bavička Ellen DeGeneres se netrefila všem do vkusu. Kromě videí z jejího domu v Montecitu za 27 milionů dolarů, v kterých popisuje, jak nudný je její aktuální život, je kritizována také za prohlášení, že „se cítí jako ve vězení, především proto, že už 10 dní je ve stejném oblečení a všichni okolo ní jsou teplí.“ Video, ve kterém vtípek odkazující na seriál Orange Is the New Black bavička pronesla, bylo z jejích sociálních sítí smazáno, komentáře pobouřených sledujících nikoliv.
COVID-19 pozitivní módní influencerka
V době, kdy mnoho lidí v rámci izolace sedí doma a používá sociální sítě častěji než jindy, je pro influencery důležité se svými fanoušky udržovat komunikaci. V ideálním případě jim v aktuální situaci předat důležité informace (což se v březnu povedlo třeba u nás díky kampani #RouskyVsem) nebo jim poskytnout únik od negativních zpráv.
Problém je v tom, že koronavirus znemožnil mnohé aktivity, které influencery živí nebo z kterých tvoří svůj obsah. Kromě toho, že někteří z influencerů tak přišli o příjmy, se dokonce některým podařilo si pocuchat image. A že jich nebylo málo.
Jeden příklad za všechny. Postupy americké módní blogerky Arielle Charnas perfektně shrnuje článek Vanity Fair. Sebedestrukce její značky začala v momentě, kdy svým 1,3 milionům sledujících dala vědět, že má dostatek financí na to, aby se mohla nechat otestovat na koronavirus. V té době bylo testů v Americe nedostatek a mnoho lidí si je nemohlo dovolit.
Test influencerce vyšel pozitivní a místo toho, aby zůstala v karanténě ve svém bytě v New Yorku, udělala druhou chybu. Přestěhovala se i s rodinou do Hamptons, což nezapomněla pro své sledující zdokumentovat. Ohrožení nejen sousedů v Hamptons, ale i nezodpovědné chování jako takové, nemuselo dlouho čekat na odezvu.
Arielle to ale nestačilo a pokračovala. Přestože byla pozitivní, nedodržovala odstup od svých blízkých: kromě rodiny byla na jejích instagramových příspěvcích v pozadí vidět i chůva.
Arielle se i přes své několikeré omluvy přičítá chvástání se privilegii, potenciální roznášení onemocnění odchodem z amerického epicentra nákazy a nedodržováním karantény a také zlehčování vážnosti onemocnění, které do konce dubna v USA zabilo přes 50 000 lidí. Kromě poničené image přišla už o některé ze svých spoluprací.
Jaký bude vliv a kdo se toho chopil správně?
Je těžké odhadnout, jak mnohé nepovedené příspěvky a bezmyšlenkovité, povrchní nebo trapné zacházení s vlastním vlivem influencerů a celebrit ovlivní jejich vnímání širokou veřejností. Měly by se ale stát lekcí, jak nepracovat se sociálními sítěmi, protože v době, kdy lidé byli ovládáni strachem z neznámé nemoci a jejích dopadů, přišli o své blízké nebo životní jistoty, dostali celebrity i influenceři jedinečnou příležitost ukázat, zda dokážou své sledující nejen bavit, ale také jít příkladem a ovlivňovat jejich názory pozitivním směrem.
Na druhou stranu je i mnoho influencerů a celebrit, kteří tuto příležitost využili správně. Patří mezi ně mimo jiné ti, kteří se snaží své fanoušky uklidnit, pobavit nebo pomoci proti šíření onemocnění. Příkladem je Johnny Depp, který se rozhodl, právě kvůli snaze přimět veřejnost k opatrnosti, založit profil na sociálních sítích a využít svého vlivu.
Jsou to i ti, kteří se zasadili o finanční pomoc vybraným organizacím. Lady Gaga zorganizovala koncert, kterého se zúčastnilo mnoho umělců a vybralo se díky němu 35 milionů dolarů na zdravotnické vybavení. Nebo celebrity jako Blake Lively, Ryan Reynolds, PINK, Halsey či Rihanna, které přispěly svými penězi nebo nákupem zdravotnického vybavení a jídla.
Jak citovat tento článek?
HÁJKOVÁ Karolína. Pláč v sídlech za miliony: celebrity v době self isolation. Karolína KUBŮ, editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/celebrity-self-isolation
Zdroje
https://www.vanityfair.com/style/2020/04/influencers-coronavirus-arielle-charnas-escape-new-york
https://www.newsweek.com/ellen-degeneres-compared-quarantine-being-jail-people-are-not-happy-1496826
https://nypost.com/2020/04/02/covidiot-blogger-arielle-charnas-may-have-ruined-her-brand/
https://www.vogue.com/article/celebrities-donating-fundraising-coronavirus-relief