Komunikace
Jak Baby Yoda dobyl svět!
12. listopadu spustila společnost Disney novou streamovací službu Disney+ a současně představila nový televizní seriál Mandalorian, který sleduje osudy postav z vesmíru Hvězdných válek pět let po filmu Návrat Jediho (Return of the Jedi). Ten ale přinesl kromě hlavní postavy námezdního lovce ještě jednu výraznější, a to sice dětskou verzi mistra Yody.
Určitě jste na něj někde v poslední době narazili. Na sociálních sítích aktuálně kolují tisíce memů a obrázky roztomile koukajícího Baby Yody doslova zaplavily internet.
Postava se taky objevila hned v několika slavných amerických talkshow:
Baby Yodu parodovala i slavná show Saturday Night Live.
Někteří fanoušci Baby Yodu dokonce domontovali do původních filmů předchozí série.
A už si ji někdo stihnul i nechat vytetovat.
Zápas roztomilosti o naši pozornost
Yoda je jednou z nejpopulárnějších, ne-li nejpopulárnější postava ve filmech Star Wars vůbec, kterou i díky svému charakteristickému vzhledu – pistáciové kůži, králičím uším, velkým černým očím a způsobu mluvy, milují fanoušci po celém světě. V novém seriálu se u Disneyho rozhodli představit zástupce druhu Yoda, ale tentokrát v dětské podobě. Navíc v Mandalorianovi nemá postava konkrétní jméno, často je označována jako dítě (The Child). Internetová komunita si ale velmi rychle postavičku překřtila na Baby Yodu. A tak po vzoru dalších rozkošných postaviček jako Baby Groot, Porgové, Pikachu nebo Bezzubka z animáku Jak vycvičit draka tady máme další roztomilostí hýřící postavu, která se stala okamžitým hitem.
Merchandising – “Vydělat, nebo nevydělat. Žádné zkusit!”
Podle Fortune.com už od roku 1977 utržil merchandising Hvězdných válek dohromady něco přes 12 miliard dolarů. Z množství reklamních předmětů Star Wars si dělali už třeba legraci v parodickém filmu Spaceballs od režiséra Mela Brookse.
A právě merchandising je jednou z hlavních záležitostí, která se kolem postavy Baby Yody v několika následujících měsících rozjede a dodavatelé už v tuto chvíli přijímají objednávky ve velkém. Například americký řetězec Walmart se díky tomu spojil s výrobcem hraček Hasbro a na začátku roku bude spouštět předprodej na postavičky.
Prodejce figurek FunkoPOP oznámil start prodeje Baby Yoda plastových postaviček na únor 2020.
A samozřejmě se objevují i další reklamní předměty jako puzzle, oblečení, hrníčky, plátěné tašky nebo obaly na telefon.
Streamovací války
Nejen, že se postava Baby Yody stala jedinečnou příležitostí k prodeji merchandisingu, ale současně také přitáhla nové předplatitele streamovací služby od Disneyho. Platforma potřebovala vstoupit na trh ve velkém stylu a to se jí podařilo právě díky Baby Yodovi a buzzu, který se kolem něj okamžitě vytvořil. Může to být také jednou z odpovědí na otázku, proč si vlastně předplácet další streamovací službu, když už existuje konkurence v podobě Netflixu nebo HBO GO. Jedná se o chytrý marketingový tah, který okamžitě posílí profil Disney+ jako streamovací služby. Streamovací války jsou teprve před námi, stejně jako mnoho bitev o pozornost diváků na těchto platformách.
Jak citovat tento článek?
VOKOUN, Michal. Jak Baby Yoda dobil svět! In: Markething [online], Martin HONC, editor. 2019. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/babyyoda
ZDROJE:
https://www.fastcompany.com/90435819/disneys-baby-yoda-meme-mix-up-couldve-been-a-marketing-disaster
https://www.marketwatch.com/story/disney-is-giving-us-baby-yoda-toys-for-christmas-2019-11-22
https://medium.com/better-marketing/baby-yoda-was-a-stroke-of-genius-by-disney-438d2e6186ca
https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/11/the-mandalorian-star-wars-baby-yoda
https://www.starwars.com/news/the-child-merch-from-the-mandalorian-is-here