Connect with us

Marketing

Airbnb – bydlete na cestách jako doma

Může nedostatek peněz na nájem udělat z člověka miliardáře? Nestává se to asi zrovna často, ale možné to je. Právě finanční strádání totiž stálo za vznikem jednoho z veleúspěšných, a dnes již všeobecně známých, start-upů s názvem Airbnb. 

Sociální síť založená na myšlence krátkodobého pronajímání volných prostorů přináší radost cestovatelům, pronajímatelům a nejvíc asi svým provozovatelům, kteří z ní od založení v roce 2008 dokázali vybudovat fenomén, který má v současné době hodnotu 10 miliard dolarů.

Plná lednice k vašim službám

Funguje to jednoduše. Majitel má volný pokoj, byt nebo rovnou celý dům. Co s ním? Dlouhodobý pronájem z nějakého důvodu zavrhne – peněz za něj je málo, nájemníci nespolehliví, navíc je to nuda. Co když jste ale sehnali výhodné letenky do některé ze světových metropolí nebo kamkoli jinam? Bydlet v neosobním hotelu ale není nic pro vás, navíc ty ceny… Zde se naše dva příklady setkávají. Člověk s volným prostorem ho totiž může nabídnout na Airbnb a vy si jej na stejném serveru najít a rezervovat. Za cenu zpravidla znatelně nižší, než byste zaplatili v hotelu ve stejném městě, získáte ubytování v soukromí a mnohdy i spoustu dalších výhod. Zvykem totiž bývá třeba nechat hostovi k dispozici lednici s jídlem. Pozitivem také je, že bydlíte u místního, a ten vám tak může pomoci se zorientovat a poskytnout dobré rady a tipy.

1

Bydlet můžete třeba ve starém železničním vagonu nedaleko Sydney. Zdroj: airbnb.com

Na začátku byla nafukovací matrace

Vrátím se na začátek, abych popsal, jak to tedy bylo s těmi chybějícími penězi na nájem. V roce 2007 se Bryan Chesky přestěhoval za Joe Gebbiou do San Francisca. Spolužáci, kteří spolu absolvovali školu designu na Rhode Islandu, si ale brzy uvědomili, že nemají z čeho společně platit nájem. Rozhodli se tedy umístit do obýváku tři nafukovací matrace a nabídnout ubytování účastníkům mezinárodní konference v San Franciscu, kteří měli problém sehnat volný pokoj v hotelu. Jako bonus svým hostům nabídli snídani. Za víkend si tak vydělali 1 000 dolarů. Svého nápadu se nevzdali po jedné konferenci, ale začali svůj obývák nabízet pravidelně. Ubytovaní byli nadšení z levného a přívětivého bydlení a Chesky s Gebbiou ve svém nápadu vycítili větší potenciál. Ve spolupráci s Nathanem Blecharczykem vytvořili web a do projektu zapojili další pronajímatele, od kterých získávali malé provize. Koncept nazvaný airbed & breakfast, tedy nafukovací matrace a snídaně, začal nabírat na obrátkách. V roce 2009 získala služba zkrácením původního názvu své současné jméno a během několika let se z ní stala největší platforma nabízející ubytování v soukromí, která je trnem v oku nejednomu hoteliérovi.

Pronajměte si třeba iglů

Z malého lokálního projektu se během několika let stala globální služba, kterou využívají miliony lidí a jejíž popularita stále roste. V současné době je v nabídce přes 600 tisíc prostorů, do systému jsou zapojeni lidé ze 192 zemí světa (ano, i Češi zde nabízejí své příbytky a dokonce už je i celý web v češtině) a ubytování si tu našlo už více než 11 milionů cestovatelů. Nabídka bydlení je hodně rozmanitá – pronajmout si zde můžete jak nafukovačku u někoho v obýváku, tak i hausbót, dům v korunách stromů, iglů nebo dokonce hrad či soukromý ostrov. Základ ale samozřejmě tvoří nabídka volných pokojů nebo celých bytů.

Airbnb versus Couchsurfing

Myšlenka sdílení kousku svého domova ale není nová. Pravděpodobně všichni slyšeli o couchsurfingu, tedy také jakési sociální síti, kde lidé nabízí bezplatné ubytování. Funguje od roku 2003 a princip je vlastně podobný jako u Airbnb. Majitel má volný pokoj nebo třeba jen gauč v obýváku, tak ho nabídne na webu. Když si ho někdo vyhlédne, domluví se (nebo také ne) s hostitelem a ten ho u sebe nechá přespat zadarmo. Myšlenka je taková, že cestovatelé by měli na oplátku nabídnout sami ubytování, čímž se postupně vytváří celosvětová síť, což se i daří.

Podstatou couchsurfingu je hlavně spojování lidí a poznávání nových kultur, se svým hostitelem mnohdy strávíte podstatnou část pobytu. Je to často dobrodružství a oproti Airbnb tak trochu „punk“. Výhodou je pochopitelně cena. Na druhou stranu, říká se, že host (a ryba) třetí den smrdí. Na delší pobyty tedy couchsurfing není a navíc od bezplatného ubytování nemůžete čekat zázraky. Pro méně dobrodružné povahy je tu právě komerční služba Airbnb. Cestovatel sice musí sáhnout do peněženky, ale za své peníze dostane většinou lepší služby, širší nabídku a více soukromí.

Nejbohatší bezdomovec

Jeden ze tří zakladatelů, Brian Chesky, věří, že nejlepší způsob, jak vylepšit služby Airbnb, je zkoušet je neustále na vlastní kůži v duchu myšlenky „eat your own dog food“, tedy volně přeloženo, jíst žrádlo vlastního psa. Od roku 2010 tak je prakticky bezdomovcem a bydlí u lidí, kteří na Airbnb pronajímají své domovy.

2

Hustota nabídek na Airbnb. Zdroj: airbnb.com

Hlavně nenaletět

Dimenzi sociální sítě službě dodává vytváření profilů, možnost spojování lidí formou přátelství, udílení doporučení a také recenze, které na sebe obě strany vzájemně píšou. Díky tomu je pak snadnější nenaletět – riziko tu totiž samozřejmě hrozí větší, než v zavedených hotelech. Mechanismů, jak zajistit oboustrannou spokojenost, je ale pochopitelně více – například peníze za bydlení se z účtu strhnou až den po oficiálním ukončení ubytování.

ARVE Error: need id and provider

“Sprostý” rebranding

Nedávno prošel celý web airbnb.com redesignem a změny se dotkly i loga, které je úplné nové. A je to právě logo, které ihned po svém představení vyvolalo velké kontroverze a stalo se terčem posměchu. Někomu totiž může Bélo, jak symbol tvůrci pojmenovali, připomínat jisté intimní partie. Podle obrázků, které se k tomuto tématu na internetu vyrojily, asociuje v každém jiné. Pro nešťastné Bélo, které v sobě podle autorů spojuje čtyři prvky – lidi, místa, lásku a Airbnb, to ale není jediná rána. Vyšlo totiž najevo, že prakticky stejný grafický prvek používá ve svém logu i softwarová firma Automation Anywhere.

Ačkoli symbol, jehož název je odvozen od slova belonging, tedy sounáležitost, svým tvůrcům zřejmě přidělává nečekané vrásky, vzdát se ho nehodlají. A proč taky. Tolik potřebný vzruch se kolem něj vytvořil, i když pravděpodobně ne cíleně. A v Airbnb s ním zjevně mají velké plány. Snaží se jej totiž prezentovat jako symbol sounáležitosti, spojují jej s příběhy, logo si dokonce můžete ve speciálním editoru sami upravit. Je cítit, že tvůrci logu věří. Nakolik ale bude snaha o vytvoření posvátné aury kolem něj úspěšná, to ukáže až čas.

3

Staré a nové logo a popis jeho významu. Zdroj: airbnb.com a logodesignlove.com, upraveno

 

Zdroje

http://venturebeat.com/2013/12/19/to-infinity-and-beyond-airbnb-books-10m-guests-in-its-castles-cabins-and-couches/

http://www.inc.com/30under30/2010/profile-brian-chesky-joe-gebbia-nathan-blecharczyk-airbnb.html

http://www.forbes.com/sites/davidvinjamuri/2014/07/22/airbnb-attempts-to-rebrand-accidentally-renames-ladyparts/

Jak citovat tento článek

POLOCH, Jiří. Airbnb – bydlete na cestách jako doma. Markething.cz [online]. 28. července 2014 [cit. 2014-07-28]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/airbnb-bydlete-na-cestach-jako-doma

Continue Reading

More in Marketing

To Top