Connect with us

Komunikace

Air Max is a must!

Každý rok 26. března slaví americká firma Nike, a s ní i nadšenci po celém světě, Air Max Day. Kdo by si pomyslel, že někdy budeme oslavovat a pět ódy na tenisky, nebo dokonce na jejich konkrétní modely? Málem by se mohlo zdát, že onen slavný 26. březen roku 1987 se zapsal do dějin skoro stejně jako například 8. květen 1945. S trochou nadsázky ale o něčem takovém můžeme uvažovat, jelikož „airmaxy“ hrají ve světě sneakers takřka ústřední roli.

Čím je způsobeno to, že sportovní obuv od Nike a především typ Air Max, jejichž modelů vyšlo už více než šedesát, se staly tak říkajíc must have? Úspěšným receptem je kvalitní zpracování bot (typické viditelnou vzduchovou bublinou – Air Sole unit) a promyšlený marketing.

Vždy být hrdinou

Na počátku celého příběhu byla firma Blue Ribbon Sports, založena roku 1962 v Oregonu. O devět let později, v roce 1971 si však vzala za své jméno Nike po řecké bohyni vítězství, což se také odráží v jejich kampaních. Proto jsou většinou motivem jejich marketingové strategie hrdinství, odvaha a boj – ten, co svádíme sami se sebou. Formou výzvy nás Nike nabádá k poražení našeho vnitřního nepřítele a my se s touto ideou dokážeme ztotožnit, protože každý ho v nějaké formě v sobě má. Všem známé heslo „Just do it!“ doprovází jejich kampaně už od roku 1988, kdy poprvé vybízelo obyvatele USA k větší angažovanosti ve sportu, ke splnění si svých cílů. Dalším prvkem, který často zvaný král mezi sneakers využívá, jsou samozřejmě známé tváře, ale naopak i obyčejní lidé. Mezi největší úspěchy značky se řadí i sázka na Michaela Jordana, tou dobou vycházející hvězdu amerického basketbalu. Jeho příběh inspiroval natolik, že se na výrobkové řadě Air Jordan vydělalo jen za první rok 100 milionů dolarů.

Revoluce

Dnes je to již dvacet osm let, co se Nike Air Max 1 dostaly na světový trh. S myšlenkou, která sklidila úspěch, tehdy přišel designér Tinker Hatfield. Ten tvrdil: „Pokud odstraníme mezipodešev a odkryjeme vzduchovou bublinu tak, aby byla vidět, teprve potom tomu lidé porozumí.“ Model Air Max 1 svět mohl spatřit v televizní kampani, ve které byl poprvé použit song od The Beatles – „Revolution.“

ARVE Error: need id and provider

„Air Maxy“ byly navrženy především na běhání, ale ujaly se i jako streetová obuv. Lidé si je oblíbili natolik, že patří mezi ty nejvíce ikonické tenisky současnosti spolu s Converse Chuck Taylor All Star a Adidas Superstar. Jejich otec Tinker Hatfield tvrdí, že se nechal inspirovat designem komplexu budov Centre Georges Pompidou v Paříži

Centre Georges Pompidou (zdroj obrázku: http://pictify.com/user/Pompidou)

Centre Georges Pompidou (zdroj obrázku: http://pictify.com/user/Pompidou)

Air Max Day 2015

Ani Prahu oslavy neminuly a od 26. do 29. března se návštěvníci Footshopu na Bubenské mohli pokochat vystavenými modely Air Maxů, zúčastnit se tematických workshopů, zaskákat si v obří vzduchové bublině představující základní prvek modelu Air Max, ale hlavně, podívat se na release Nike Air Max Zero. S návrhy tohoto modelu Tinker Hatfield koketoval ještě před vydáním těch úplně prvních Air Max 1, nicméně k jejich realizaci se dostal až nyní.

Nike Air Max Zero (zdroj obrázku: http://blog.queens.cz)

Nike Air Max Zero (zdroj obrázku: http://blog.queens.cz)

Návrat do budoucnosti koncem roku?

Taky jste v dětství byli rádi alespoň za jeden „značkový“ kus oblečení ve vaší skříni nebo pár „lepších“ tenisek v botníku? Zdá se, jako by dnešní doba vyloženě nabádala k tomu, splnit si své dětské sny a ten „vykoukaný“ pár tenisek z výlohy si prostě koupit. Takovýmto způsobem částečně jednají i sběratelé sneakers. Jejich touhy spočívají v ukořistění těch nejoriginálnějších a nejnovějších kousků z limitovaných edicí, nebo starých modelů, které už běžně nejsou k dostání. Velké nadšení u této komunity vzbudilo, když v roce 2011 firma Nike vyrobila pouze tisíc pět set párů legendárních bot budoucnosti Martyho McFlye z filmu Návrat do budoucnosti 2 (Back To The Future Part 2). Tyto boty byly ve filmu, jehož děj se odehrával v roce 2015, vykresleny jako Self-Lacing Shoes, čili „samozavazovací“. Potíž je v tom, že boty Nike MAG z roku 2011 toto kritérium nesplňovaly, avšak světoznámý designér Hatfield fanoušky ujistil, že do konce letošního roku se bot budoucnosti, tak jak je znají z filmu, dočkají. Již nyní se zdá, že tento i marketingový počin rozhodně nezůstane v pozadí a značka vystoupá na pomyslném žebříčku zase o trochu výš.

ARVE Error: need id and provider

Zdroje:

http://602communications.com/2013/02/nike-brand-strategy-emotional-branding-using-the-story-of-heroism/

http://sales-management-slides.com/marketing-strategy-of-nike/

http://www.highsnobiety.com/2015/03/26/nike-air-max-facts/

http://www.complex.com/covers/nike-air-max-day-2015/

http://blog.queens.cz/341/the-one-before-the-1-nike-air-max-zero/

zdroj náhledového obrázku: http://www.highsnobiety.com/

Jak citovat tento článek?

SURÁ, Barbora. Air Max is a must!. Markething.cz [online]. 2015 [cit. 2015-05-28]. Dostupné z: http://www.markething.cz/air-max-is-a-must
Continue Reading

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a PR, kterou zajímají příběhy lidí, a proto tíhne k rozhovorům. Baví ji design, detaily a mimo jiné i pečení.

More in Komunikace

To Top