Marketing
Běžecké kluby jsou novými seznamkami: Jak nejen gastronomické podniky těží z jejich popularity?
Běžecké kluby už dávno nejsou jen pro sportovní nadšence. Staly se místem pro budování přátelství, romantických vztahů i marketingových příležitostí. Podniky, které hledají způsoby, jak se spojit se svými zákazníky, nacházejí v běžeckých klubech ideální partnery. Organizování komunitních běhů je tak novým trendem v oblasti fitness a lifestyle marketingu. Jak tohoto trendu využívá seznamovací aplikace Tinder, lokální kavárny, nebo dokonce hospody?
Běžecké kluby existují po celém světě již desítky let. Jejich popularita ale rapidně vzrostla v posledních pěti letech. Tento trend potvrzují i data z běžecké aplikace Strava, která ukazují na 59% nárůst popularity běžeckých klubů po celém světě včetně České republiky.
Běž a láska tě dožene
Endorfiny z běhu a společný zájem o sport vytvářejí ideální podmínky pro navazování nejen romantických vztahů. Kromě toho, že běhání posiluje tělo, funguje i jako sociální katalyzátor, který spojuje lidi s podobnými hodnotami a zájmy. Běžecké kluby toho využívají a na sociálních sítích se prezentují jako ideální místo, kde potkat svou druhou polovičku.
Zdroj: TikTok
Příkladem je Venice Run Club (VRC) v Los Angeles – ten je známý tím, že se někteří členové dokonce zasnoubili a následně vzali.
Zdroj: TikTok
Tinder „zakládá vlastní běžecký klub”
V červnu 2024 se Tinder spojil s aplikací pro běžecký trénink Runna a společně spustili sérii bezplatných běžeckých akcí pod názvem „SoleMates Run Club“ v Londýně. Cílem těchto 5km běhů bylo nabídnout nezadaným jedincům příležitost setkat se a navázat nové vztahy prostřednictvím společné sportovní aktivity. Akce byly vedeny v uvolněném tempu, aby účastníci mohli během běhu konverzovat a lépe se poznat. Po běhu následovalo společné posezení s občerstvením, které poskytlo další prostor pro seznámení.
Překlad: Svobodní lidé se stále častěji přidávají do běžeckých klubů a amatérských sportovních týmů – nejen kvůli zlepšení kondice, ale i proto, aby poznali nové lidi se společnými zájmy. „Běhej spolu, zůstaň spolu“: 28 % dotázaných nezadaných uvedlo, že sdílené zájmy budou v roce 2025 jejich hlavní prioritou při hledání partnera.
Zdroj: yearinswipe.com
Zdroj: TikTok
Když se káva spojí s endorfiny
Káva je přirozenou součástí běžecké rutiny, ať už jako povzbuzení před tréninkem, nebo odměna po něm. Spojení kaváren s běžeckými kluby ale není jen o šálku espressa nebo sladké odměně po náročném fyzickém výkonu. Trend jde dál – propojuje radost z pohybu s přirozenou lidskou touhou být součástí komunity.
Skupinové běhy zakončené snídaní nebo kávou jsou příležitostí, jak oslovit novou klientelu a zároveň posílit vztah se stávajícími zákazníky. Tento netradiční přístup reaguje na aktuální trend v marketingu, který se zaměřuje na vytváření komunitně orientovaných zážitků. Komunitní běh pak vytváří pocit sounáležitosti, jenž přirozeně přispívá k loajalitě vůči konkrétní kavárně. Kavárny tak zároveň budují svou image jakožto sociálně odpovědných podniků, které se zajímají o zdraví svých zákazníků.
Kavárny jako „odměnu“ za běh nabízejí běžcům slevu na objednávku nebo nápoj zdarma. Tato partnerství tak poskytují kavárnám příležitost propagovat své výrobky autentickým způsobem. Namísto tradiční reklamy začleňují své produkty do reálných zážitků, které se méně podobají marketingu a více se jeví jako přirozená součást životního stylu spotřebitele.
Partnerství mezi kavárnami a běžeckými kluby si získalo popularitu po celém světě – od pulsujícího New Yorku přes slunné Sydney až po Budapešť, Banskou Bystrici či menší města, kde přirozeně propojuje sport, komunitu a lokální podniky.
New York: No more lonely runs X MUSH
Zdroj: Instagram – @grouncentral
Budapešť: Running Latte Club x CAUSE Roastery Budapest
Zdroj: Instagram – @cause_roastery
Banská Bystřice: LOVE THEM RUNNING CLUB X mlsnacava.coffee
Zdroj: Instagram – @mlsnacava.coffee
Pivo za odměnu? Proč ne.
Běh a pivo – zdá se, že tato kombinace nejde dohromady. Přesto Mikkeler Running Club, který byl založen dánským pivovarem Mikkeller, dokazuje opak. Tento globální fenomén s více než 200 kluby po celém světě spojuje běhání s komunitním pitím piva a vytváří unikátní atmosféru pro běžce všech úrovní. Kluby MRC najdete v Evropě, Americe, Asii, Africe i Austrálii, přičemž celkový počet členů se odhaduje na 30 000.
„Běžecký klub vyznává filozofii nalézání rovnováhy mezi fyzickou aktivitou a vychutnáváním si dobrého piva.”
Koncept vznikl před deseti lety v Kodani, když zakladatel Mikkelleru, toužící shodit přebytečná „pivní kila”, začal běhat se svými přáteli a po běhu si dopřál jedno pivo. Dnes je Mikkeler Running Club mezinárodní komunitou, která se pravidelně schází na sobotních bězích, po kterých si společně vychutnají pivo v pivovaru Mikkeller. A to není všechno, členové klubu společně jezdí i na pivní festivaly!
Zdroj: Instagram – @wegroupcph
Nebo raději croissant?
Po každém běhu si většina z nás ráda dopřeje sladkou odměnu. A co může být lepší než čerstvě upečený croissant? Croissant Run Club Sydney je běžecký klub, který spojuje vášeň pro běhání s láskou ke croissantům. Každou neděli pořádají 5kilometrový běh, který končí v jedné z místních pekáren, kde si účastníci mohou vychutnat kávu a čerstvé pečivo.

Nástroj na podporu místní ekonomiky
Běžecké kluby mohou být také cenným partnerem pro malé lokální podniky. UNFIT RUN CLUB se od svého vzniku během pandemie COVID-19 etabloval jako spojka mezi běžeckou komunitou a místními kavárnami a pivovary. Klub podporuje malé podniky tím, že organizuje běhy končící v jejich prostorách – přivádí tak nové zákazníky a nabízí možnost běžcům objevovat nová místa a podpořit lokální ekonomiku.

Zdroj: Instagram – @unfitrunning
Běžecké kluby mají v Česku zelenou
Tento model není doménou pouze zahraničí. Příkladem je spolupráce kavárny Goodlok s běžeckým klubem LOVE THEM. Kavárna Goodlok, která se zaměřuje na podporu zdraví prostřednictvím prodeje fermentovaných nápojů pro zdravé střevo, tímto propojuje svou filozofii zdravého životního stylu se sportovní aktivitou.
Goodlok + LOVE THEM running club
Klíč k loajalitě nebo přechodný módní trend?
Spolupráce s běžeckými kluby je ideální příležitostí pro značky jak tvořit obsah, který rezonuje s jejich publikem. Fotografie a videa z běhů, příběhy účastníků nebo speciální akce sdílené na sociálních sítích pomáhají budovat emoční vazbu. Spojení offline aktivit a digitálního světa tak vytváří efektivní marketingovou strategii, která jde ruku v ruce s aktuálními trendy v oblasti komunikace.
Spolupráce navazuje na přirozenou lidskou potřebu být součástí komunity a sdílet společné zážitky. Partnerství navíc přinášejí výhody oběma stranám: podniky budují vztah se zákazníky, zatímco běžci mají možnost objevovat místní podniky a užívat si po běhu zaslouženou odměnu.
JAK CITOVAT?
OPASKOVÁ, Markéta. Běžecké kluby jsou novými seznamkami: Jak nejen gastronomické podniky těží z jejich popularity? THEIN, Filip, editor. In: Markething [online], 2025. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/bezecke-kluby-jsou-novymi-seznamkami-jak-nejen-gastronomicke-podniky-tezi-z-jejich-popularity?
Zdroje
https://press.strava.com/articles/strava-releases-annual-year-in-sport-trend
PressReader.com – Digital Newspaper & Magazine Subscriptions
Running Clubs Are Leading to Relationships and Love | PS Fitness
