Rozhovory
Ondřej Běnek: Chceme vytvořit univerzální aplikaci pro vedoucí
Člověk, který ulehčuje práci vedoucím a vzdělavatelům po celé republice. I tak by se dal popsat Ondřej Běnek, absolvent Strategické komunikace na Univerzitě Karlově, skautský vedoucí a spoluzakladatel aplikace Levitio. Před pěti lety se rozhodl nastartovat projekt, jenž nyní využívají tisíce vedoucích dětských organizací. Jak se rodí sociální start-up? A proč se musel celý projekt přejmenovat?
Co tě vedlo k tomu spoluzaložit Levitio? Jak ses k tomu dostal?
Dostal jsem se k tomu přes kamaráda a druhého spoluzakladatele Levitia, Lukyho (Lukáše Haragu), který původně fungoval jako vedoucí skautského oddílu. V té roli zjistil, že kvůli celé administrativní zátěži, která se s vedením spolku pojí, nenachází dostatečný prostor věnovat se samotným dětem a jejich výchově naplno. Protože je ale Luky zkušený programátor, udělal si sám pro sebe takovou aplikaci na zjednodušení některých administrativních procesů, se kterou se později pochlubil v jedné skupině vedoucích na Facebooku. No a během 24 hodin dostal přes 100 poptávek z oddílů po celé republice s tím, že by o něco takového měli také zájem.
Jakmile zjistil, že to vypadá na slibný projekt, oslovil mě. Už jsme se znali z dřívějška a věděl, že dělám marketing a komunikaci, tak mi nabídl rozjet tento projekt s ním. Kývnul jsem mu na to a postupně, když už bylo neúnosné na projektu pracovat pouze na dobrovolnické bázi, jsme ho začali překlápět do jakéhosi sociálního start-upu.
Takže původně se ani nejednalo o myšlenku nějakého potenciálního byznysu, ale o nějakou vlastní vychytávku.
Ani bych neřekl, že šlo o myšlenku, ale spíše potřebu. To je podle mě hlavní síla našeho produktu. Nejedná se o typický start-up, u kterého přemýšlíš, jak vydělat, ale odpověď na reálný problém. My jsme naším produktem fakticky odpovídali na potřebu po něčem, co trápí vedoucí (nejen) po celé republice.
A jak to pokračovalo dál? Stavěli jste to jen takhle ve dvou na koleni? Nebo jak se takový projekt vlastně rozvíjí?
Ze začátku bylo těžké nepřemýšlet nad samotnou aplikací jen z pozice uživatele, skautského vedoucího, k čemuž zrovna tento projekt hodně svádí. Aby celý projekt mohl pomáhat dlouhodobě a udržitelně, museli jsme na to celé nahlížet víc byznysově, což je něco, s čím se třeba v Junáku vůbec nepracuje a ty začátky pro nás byly mentálně náročné. K tomu nám hodně pomohli mentoři a akcelerační programy. Konkrétně zmíním Moravskoslezské inovační centrum, ImpactFirst a z mentorů například Miloše Endrleho, Jiřího Kubicu, Davida Kovalského nebo Vláďu Skoumala.
V akceleračních programech se člověk učí, jak vůbec správně nasměrovat celou strategii, na co se ptát a jak ověřovat dvě hlavní kritéria, co má start-up splňovat. První je problem-solution fit, který se ptá na to, zda produkt řeší reálný problém uživatelů. V tomhle jsme právě silní, protože jsme od začátku věděli, že ten problém je reálný a že náš produkt na jeho řešení dobře funguje. Druhé kritérium je pak market-product fit, což se ve zkratce ptá na otázku, zda jsou potenciální zákazníci ochotni za náš produkt dostatečně zaplatit a zda existuje dostatečně velká poptávka.
S čím na nás Jiří Kubica od začátku tlačil, bylo i přejmenování aplikace. Původně se Levitio totiž jmenovalo SkautAppka, což hodně ovlivňovalo naše cílové skupiny. Skaut má sice nějakých 76 000 členů, ale pak máme 350 000 dobrovolných hasičů, 15 000 členů Pionýra, Asociaci turistických oddílů mládeže, sportovní kluby… Těm všem by mohla naše aplikace pomoct, ale hasič nebo pionýr ti nebude používat něco, co se jmenuje SkautAppka.
Potřebovali jsme tedy nový název, který bude univerzální pro všechny cílové skupiny a zároveň použitelný pro zahraničí, kdybychom se někdy rozhodli expandovat. Proto jsme se přejmenovali na Levitio, což vzniklo jako kombinace slov levitovat, ve smyslu nadnášet a ulehčovat vedoucím jejich práci, a –io, což je klasická zkratka pro technologie a ukazuje tu možnost automatizovat si práci.
Ze začátku jste tedy měli nějakou aplikaci se základními funkcemi. Plánovali jste už tehdy postupně Levitio překlopit v komerční projekt? A jak funguje váš projekt v současnosti z finanční stránky?
Úplně na začátku to začalo jako prostý dobrovolnický projekt. Překlopilo se to až ve chvíli, kdy jsme viděli tu neuvěřitelnou poptávku a my zjistili, že už to nelze dělat na dobrovolnické bázi.
V současnosti máme klasické předplatné, které se liší cenou a nabízenými funkcemi. První možnost, ta zdarma, nabízí poměrně širokou škálu možností, díky které si člověk může Levitio osahat. Plná verze pak umožňuje celou škálu funkcí od administrativy, plánování akcí po komunikaci s rodiči – včetně automatitace a šablon. Zrovna ta automatizace je opravdu zajímavá, např. vedoucí si může nastavit, ža pozvánky na výlety se odešlou automaticky všem rodičům 14 dní před akcí a znovu se pošlou 7 dní před akcí, ale jen těm, co se ještě nepřihlásili/neomluvili.
A potom tam máte ještě takovou speciální možnost…
Jo, to je pravda. Ještě tam máme jednu možnost pro lidi nebo oddíly, co nás chtějí podporovat. Řekněme si upřímně, ta aplikace má násobně vyšší hodnotu, než za co ji prodáváme. Kdybychom ji prodávali komerčnímu sektoru, tak můžeme mít krát 10. Ale my jsme si řekli, že chceme obsloužit tenhle segment, protože tady to má největší společenský dopad. A tomu jsme přizpůsobili i cenotvorbu.
Celkově jsme naši cenotvorbu důkladně promýšleli, abychom Levitio nabídli za cenu, kterou si mohou jednotlivé spolky dovolit. Aktuálně experimentujeme i se slibnými alternativami, jakými jinými způsoby mohou oddíly Levitio financovat, ale to bych zatím předbíhal.
Plánujete s tím tedy expandovat i na jiné trhy?
Máme to v hlavě už od samého začátku. Zatím nepadlo to strategické rozhodnutí, ale věci jako digitální infrastruktura nebo jazykové mutace už jsou v podstatě připravené. Máme k tomu nakročeno, ale zatím jsme s expanzí váhali, protože produkt nebyl dostatečně robustní a my jsme chtěli spíš rozšiřovat tu funkcionalitu a pivotovat to v Čechách. Český trh je na toto testování ideální prostředí a slouží jako skvělá základna, od které se pak můžeme odpíchnout.
Jak funguje spolupráce a domluva s různými organizacemi? Našel jsem, že například spolupracujete s Junákem nebo stránkou na volnočasové hry Hranostaj.
Vždy si vybíráme, jestli ta spolupráce dává oboustranně smysl. Pokud si řekneme, že ano, potkáme se a vymyslíme, jak nejlépe kooperovat. Junák, který má svůj informační systém s údaji o členech a oddílech, je krásný příklad. Zjistili, že Levitio používá hrozně moc oddílů, a proto jsme se domluvili, že umožní automatizovanou synchronizaci dat z jejich systému do Levitia. Spolupracujeme ale i s dalšími organizacemi a hnutími. Můžu jmenovat třeba Radu dětí a mládeže, Royal Rangers nebo Pathfinder. Spolupráci teď navazujeme i se Slovenským skautingem a Radou mládeže Slovenska.
A co je tedy vaše vize? Co má Levitio v ideálním případě umět nebo nahradit?
Pro současné fungování oddílu nebo kroužku v podstatě neexistuje žádný jednotný nástroj, který by vedoucímu ulehčil práci. Vedoucí tak mají tunu různých aplikací, v nichž řeší dílčí úkoly – Trello, Facebook, WhatsApp skupinky, maily… Naše vize je, aby se všechno, co vedoucí dělá, dalo vyřídit v Levitiu. Lépe řečeno, aby Levitio dělalo velkou část úkolů za toho vedoucího. Tím pádem na různých administrativních záležitostech nemusí pálit čas a může svou energii a kreativitu věnovat dětem a vymýšlení smysluplného programu.
Naši pozici cítíme tak, že fungujeme vlastně v jakémsi trojúhelníku. V jednom rohu máme vedoucího, ve druhém dítě a ve třetím rodiče. A doteď jsme se extrémně soustředili na toho vedoucího, abychom pro něj zajistili všechny potřebné nástroje. Už jsme hodně blízko a už nám v podstatě chybí jen nějaký úkolníček, který teď nasazujeme, a finanční modul, který je taky na spadnutí. Další plán je posunout se od toho vedoucího více doprostřed toho trojúhelníku a zaměřit se i na potřeby dětí a rodičů. Chceme pomocí Levitia budovat vzájemnou důvěru mezi vedoucím a rodičem. Když totiž vedoucí nemá čas, první věc, kterou odstřihává, je právě komunikace s rodiči.
Mluvili jsme o nějaké dlouhodobé strategii a případné expanzi na jiné trhy. Co ale nějaké krátkodobé a střednědobé strategie? Kam chcete Levitio v dohledné době posunout?
Teď se soustředíme na finanční modul, protože to doteď Levitio moc neumělo. Cílem je, aby rodič dokázal jednoduše přes Google nebo Apple pay zaplatit jedním klikem výpravu nebo členský poplatek. Také se budou automaticky generovat a posílat všechny příjmové a výdajové doklady apod.
Druhá věc je pak zmiňované větší zaměření na samotné rodiče. Pravděpodobně uděláme samostatnou speciální aplikaci, kterou si rodiče mohou stáhnout přes Apple Store nebo Google Play a uvidí tam veškeré informace o svém dítěti, jako je docházka nebo splněné výzvy a odznaky. Navíc si v aplikaci budou moci říct, jestli mají zájem například o oddílové tričko nebo který z vybraných termínů na plánovanou akci preferují. To jsou naše bližší plány do budoucna.
Levitio postupně vylepšujete už celých 5 let. Jaké jsou podle tebe největší úspěchy projektu?
Za mě je největším úspěchem, že máme aktuálně 5 300 vzdělavatelů a vedoucích. Když jsme před třemi roky dělali průzkum, zjistili jsme, že jsme průměrně ušetřili vedoucímu 72 hodin ročně. To je jako kdyby 8 pracovních směn ročně mohl věnovat své rodině, odpočinku nebo právě dětem v oddíle. Co nás ale v činnosti především pohání, je vědomí, že skrze vedoucí a trenéry máme i my podíl na výchově nové generace.
Pak jsou samozřejmě i další milé věci, které nás potěšili. S naším projektem jsme vyhráli dříve zmiňovaný program ImpactFirst, také jsme se umístili mezi TOP10 v Křišťálové lupě. Hodně velkou radost jsme měli, když se nás rozhodla podpořit nadace PPF. Ta totiž nepodpoří kde co, ale my jsme prokázali, že naše aktivity mají smysl a budoucnost. To všechno jsou pro nás ukazatele, že jdeme správným směrem.
Jak citovat?
THEIN, Filip. Ondřej Běnek: Chceme vytvořit univerzální aplikaci pro vedoucí. In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/ondrej-benek