Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Řezník vs. Mattoni aneb nezastavitelná síla Internetu

      25. 11. 2013
Řezník vs. Mattoni aneb nezastavitelná síla Internetu

Zažili jsme to již v případu Pitbulla nebo Mountain Dew a teď se celý scénář opakuje. Dedikovaní uživatelé Internetu zcela legitimně uvrhli soutěž velké společnosti někam, kde rozhodně nechtěla být. Jak nedokázala Mattoni efektivně využít své PR kanály ve chvíli, kdy se proti ní postavil Řezník se zástupem svých oddaných fanoušků? O tom je následující článek.

V sobotu proběhlo udílení cen Mattoni, kterému se říká prostě Slavík, a v jejím rámci proběhla i online soutěž s názvem Český Slavík Mattoni Hvězda internetu 2013. Nikdo by si jí asi zásadním způsobem nevšímal, kdyby na ni neupozornil český horrorcorový interpret Řezník. Ten zburcoval své fanoušky, aby pro něj v anketě hlasovali.  No a Řezníkovi fanoušci svědomitě hlasovali… V důsledku se jednalo o velmi zajímavý sociální a PR experiment.

Řezníkova facebooková výzva

Řezníkova facebooková výzva

Vysoká afinita a trocha trollingu

Řezníkova facebooková stránka má přes 27 tisíc fanoušků, kteří se od spousty jiných fanoušků liší hlavně oddaností ke své hudební hvězdě. Prostě mají rádi jeho práci a pokud je jejich oblíbený interpret o něco požádá, rádi to udělají. Řečeno jinými slovy, facebooková stránka Řezník ZNK Official má vysokou afinitu ke své fanouškovské základně a naopak. Dále lze předpokládat, že ti, kteří mají rádi často velmi ironickou a svým způsobem inteligentně absurdní tvorbu rappera v masce Skeletona, si čas od času rádi potrollí. A to se může stát pro velkou korporaci pořádající jakoukoli soutěž obnášející nutnost uživatelské aktivity na Internetu smrtící směsí. Ve chvíli, kdy končilo hlasování, se zdálo být zcela zřejmé, že Řezník je neoddiskutovatelným vítězem.

Výsledné pořadí zdroj: musicserver.cz

Výsledné pořadí v testovací verzi stažené 7. 11. 2013
zdroj: hvezdainternetu.cz

1

Výsledné pořadí dnes odpoledne
zdroj: hvezdainternetu.cz

Záhy po ukončení hlasování se ale začínají dít věci, které mají s transparentností a prozíravým přístupem dobrého „píáristy“ jen pramálo společného.

PR katastrofa

Ve chvíli, kdy oficiální pořadí mizí ze stránek, začínají Řezníkovi podporovatelé zasypávat facebookovou stránku Mattoni dotazy a negativními reakcemi. Na ty admin odpovídá vyhýbavě, nebo je rovnou maže z důvodu jejich vulgarity. Oficiální vyjádření nikde a k tomu pouze vágní ujišťování o tom, že vše probíhá legitimně a že se uživatelé vše potřebné včas dozví.

V sobotu vyhrává cenu Český Slavík Mattoni Hvězda internetu 2013 interpret Johny Machette a lavina se trhá definitivně.

1246

5

 

Dle vyjádření Lukáše K. z týmu Mattoni Hvězda internetu, jehož celé jméno z důvodu osobního přání dotyčného neuvádíme, se věci nemají tak, jak to vypadá. Vlastně říká, že to, co jsme měli možnost vidět na oficiální stránce hlasování, nejsou reálná, potažmo úplná data. Doplňuje, že tuto stránku stáhli, aby nedošlo k další mystifikaci. Může to být pravda a může to být i standardní postup, ale upřímně řečeno, stránka v uživatelích, dle jejich reakcí, testovací dojem nevzbuzovala. Navíc ve světle této kauzy to chtě nechtě působí jaksi alibisticky. Ale do systému Mattoni a jejího dodavatele samozřejmě nikdo nevidí, takže dohady na tomto poli jsou zcela zbytečné.

Stránka „finished“ je pozůstatkem vyhlášení minulého ročníku, který nezobrazuje aktuálně reálná data o průběžných výsledcích. Tato data byla zobrazena ze sekundární testovací databáze, která slouží k testovacím účelům ve vývojové verzi projektu a k ladění/odchytávání nových aktualizací na ostrou verzi stránek.

– Lukáš K. v emailové odpovědi na Řezníkovu žádost o objasnění celé situace

V přímém přenosu měli být dále vyhlášeni interpreti na prvních třech místech, což se ve finále také nestalo. Admin facebookové stránky Mattoni to až dnes odpoledne uvedl na pravou míru s tím, že se spletl a pravidla soutěže hovoří jasně. Stejným způsobem se kdesi v nedohlednu nacházel žebříček TOP 10 interpretů, kteří v anketě obdrželi nejvíce hlasů. Ten byl zveřejněn v pondělí po čtvrté odpolední. I v případě, že by v posledních dnech fanoušci ostatních hudebníků převálcovali Řezníkovo vedení (což není nikterak nemožné), nebudí toto netransparentní chování ze strany Mattoni dojem důvěryhodnosti.

3

vyhlaseni

Tímto způsobem například vypadalo vyhlášení vítěze ankety Hvězda internetu dnes kolem třetí odpolední na webu Českého Slavíka. Ostatní kategorie obsahují žebříček všech interpretů s příslušným pořadím. V této sekci Mattoni data evidentně postrádá. Na facebookovém profilu pak na protesty odpovídá admin opět poněkud nekonkrétním způsobem.

post

Pokud jste se snažili na oficiální stránce hlasování nalézt jakoukoli zmínku o probíhající kauze či o Řezníkovi, pravděpodobně jste hledali stejně marně, jako jsem hledal já. V tuto chvíli tam už žádnou zmínku o Řezníkovi ani nalézt nelze, protože stránka byla změněna a dostupné jsou již pouze aktuální výsledky TOP10.

Co na to zainteresované strany?

Řezník nám v rámci prohlášení k celé situaci řekl toto:

Je možný, že to Johny Macheta vyhrál poctivě, ale spíš mi to zavání snahou dát do televize někoho přijatelnýho a né mě, kterej vystupuje v masce a rapuje o vraždách, znásilnění a všemožnejch hnusnech. Johny má sice na facebooku 65.000 fanoušků a já jich mám sotva polovic, ale rozdíl v těch lidech je takovej, že jeho fanoušci jsou jenom běžný posluchači popový muziky v rozmezí 13-17 let a moji jsou armáda fanatiků, který mě následujou téměř na slovo a který opravdu poctivě hlasovali a šířili to co to šlo. Průběžný výsledky se jinak nikde nezobrazovaly, jistou indícií mi byl počet „lajků“, který se objevovaly na profilech soutěžících Hvězdy internetu. U mě je 6,2 tisíce lajků a u Johny Machety je sotva 1,7 tisíc. Co mi říkalo pár kamarádů od muziky, tak českej slavík je celkově dost netransparentní, takže si ty organizátoři můžou dělat co chtěj a jelikož je Macheta pod Sony, tak věřím, že se o něj určitě dokážou v tomhle směru postarat. Žádný „naznačení“ o tom, že ty zmrdy seru sem v průběhu nezachytil. Kažopádně i přes obří podporu svejch fanoušků sem se nikdy nedostal na úvodní stránku soutěže, kde se objevovaly mnohem méně fanoušky podporované projekty. Žádný kroky podnikat nebudu, opravdu mě ta cena nezajímá – spíš mě to sere kvůli fanouškům, který se pro to nadchli a věřili v nějakou spravedlnost, ale nakonec se potvrdilo staré známe, že Řezník do TV nepatří, maximálně tak do Krimi Zpráv.

Tomáš Synek, junior brand manager Mattoni, nám do redakce zaslal prostřednictvím Lukáše K. následující vyjádření dnes po čtvrté hodině odpolední. Stejné vyjádření se objevilo i na facebookové stránce Mattoni pod mým komentářem vyjadřujícím se k průběhu ankety.

Interpret vystupující pod jménem Řezník, byl ze soutěže Český slavík Mattoni Hvězda internetu 2013 vyloučen. Důvodem pro vyloučení tohoto interpreta je obsah textů písní a ztvárnění videoklipů, které jsou umísťovány na webové stránky. Interpret vystupující pod jménem Řezník byl ze soutěže vyloučen, neboť se v textech svých písní vulgárním způsobem vyjadřuje na adresu vybraných skupin obyvatel, explicitně zobrazuje násilí a užívání návykových látek. V tomto spatřujeme závadné jednání, které je v rozporu s principy soutěže. Respektujeme svobodu projevu, nicméně současně nechceme, aby soutěž byla spojována s osobami otevřeně zobrazující násilí ve společnosti a užívání návykových látek.

– Tomáš Synek

vyjadreni

Takové stanovisko je zcela pochopitelné a je také zcela legitimní a logické, že společnost Mattoni nechce být v žádném případě spojována s interpretem tvořícím v duchu velmi specifického a řekněme dekadentního horrorcoru. Co už není zase tak legitimní a logické je způsob, jak se k celé záležitosti postavit. To, že se Řezník soutěže účastní a že mobilizuje své fanoušky je veřejně dostupné od října. Správci ankety navíc musí být známo, komu a jakým tempem hlasy přibývají. Nikdo z Mattoni se neobtěžoval zjistit, kdo je ten rapper s hororovou maskou na obličeji zač? Jiné logické vysvětlení toho, že informace o jeho vyřazení ze soutěže je dostupná až v pondělí odpoledne, tedy téměř tři dny po vyhlášení výsledků, není. V opačném případě tento postup opět pouze nahrává tomu, aby si divák myslel, že pořadatelé se pouze zbavují nepohodlného vítěze. Je v pořádku, že účastníku ankety jako pořadatel neposkytnu ani bezprostředně po vyhlášení výsledků  vyjádření ve smyslu „Omlouváme se, ale styl Vašeho vystupování je pro nás nepřijatelný, a proto jsme Vás vyřadili ze soutěže.“? Pravděpodobně to v pořádku není a při nejmenším je to velmi neslušné.

Pokud se podíváte na výsledky ankety teď, můžete nabýt dojmu, že nekompletní data systém zobrazoval pouze v případě Řezníka. Johny Machette a Voxel si své umístění na čele tabulky zachovali. Další velmi pochybný krok ze strany Mattoni je také to, že veškerá aktivita směřující k vyjasnění celé situace se začala dít až po nesčetných výzvách uživatelů. Oficiální vyjádření a změny na webu hvezdainternetu.cz, to vše se uskutečnilo až dnes po čtvrté odpolední. Z PR hlediska se jedná o další chybu, která nabízí velmi mnoho prostoru pro možné spekulace. Proč tak pozdě a proč tak najednou, mohl by se zvídavý uživatel ptát.

PR z minulého století

Téma je o to pikantnější, že nikde nebyl uveden počet hlasů, který Řezník získal před vyřazením ze soutěže. Na jakém místě se tedy skutečně nacházel? Problém není v tom, kdo měl a neměl soutěž vyhrát, ale v tom, že Mattoni svým diletantským přístupem k celé anketě dává prostor pro diskuze a domněnky, v jejichž světle vystupování společnosti vypadá ještě hůře. Nechat si tři dny na oficiální vyjádření, během kterých probíhá mediální masáž, je z hlediska PR učiněná prohra. Doufat, že toto vyjádření vezmou rozběsnění fanoušci po takové době vážně, je zcela bláhové. V takové situaci již nezáleží na tom, na jaké straně je objektivní pravda, protože společnost Mattoni bude už navždy stovkami uživatelů Internetu obviňována ze zmanipulování výsledků. A přitom stačilo pouze včasně informovat a předcházet spekulacím.

Pokud tedy odhlédneme od toho, kdo měl vyhrát a jak se celá věc s průběhem hlasování měla, zůstává tu stále divná pachuť praktik, které by měly být již dávno mrtvé. Z komunikace Mattoni je cítit hlavně počáteční arogance výsledně maskující bezradnost, která přišla s příliš pozdním prozřením. Značná neschopnost komunikovat s uživateli Internetu upřímně špatný mediální obraz ještě více prohloubila.

Nelze k celé situaci přistupovat tak, že je snad lepší žádné hlasování nepořádat, jelikož se to může zvrtnout v neprospěch celé věci. Společnost působící na sociálních sítích by se určitě neměla nechat nějakým způsobem vydírat, pokud na to už dojde, ale rozhodně se musí i k nepříznivému výsledku postavit čelem. Ano, Řezník je velmi nekonformní umělec, jehož texty mohou kdekoho pobuřovat. Má ovšem stejné právo na vyjádření jako Karel Gott či Lucie Bílá. Navíc je důkazem toho, že žijeme ve svobodné a sebeironie schopné společnosti. Ukázat takovou svobodu a sebeironii nebyla v tomto případě společnost Mattoni schopna. Místo toho zvolila techniky z dob jednosměrného toku informací centrálně řízených masmédii inspirující se nějakou variací na bernaysovskou teorii. Kvůli tomu také tvrdě narazila na oprávněný odpor některých uživatelů Internetu.

Podrobný popis celé kauzy naleznete také na musicserveru.

Závěrem bych rád dodal, že tento článek nedává za pravdu ani jedné straně, protože tato pravda už je pravděpodobně zcela nedohledatelná ve 100% ověřitelné formě. O co se tento článek snaží je popsat velmi specifický PR postup, který společnost Mattoni v rámci ankety Český Slavík Mattoni Hvězda internetu 2013 zvolila a jednotlivá tvrzení dokládat příslušným důkazním materiálem, který je, či byl veřejně dostupný.

Zdroje obrázků:

Řezník

Facebook

Jak citovat tento článek:

MAXA, Martin. Řezník vs. Mattoni aneb nezastavitelná síla Internetu. Markething [online]. 25. listopadu 2013 [cit.2013-11-25]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/reznik-vs-mattoni-aneb-nezastavitelna-sila-internetu.

Absolvoval bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK a roční studium na francouzském Sciences Po Rennes, kde se zaměřil na marketing luxusního zboží a módních značek v propojení s moderními dějinami. Magisterský titul získal taktéž na IKSŽ FSV UK v rámci oboru Mediální studia. V současnosti na své alma mater externě vyučuje, zajímá se o oblast transmediálního vyprávění a je členem dozorčí rady serveru Markething.cz.