Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Marketingové oslavy 100 let republiky

      26. 10. 2018
Marketingové oslavy 100 let republiky

Češi svou historii, alespoň dle průzkumů, bohužel moc neznají. Že je tomu letos 100 let od založení samostatného československého státu měl ale možnost zaregistrovat každý, kdo nežije v jeskyni a má přístup k internetu. Významného jubilea se totiž ve svých kampaních chopily značky, instituce i řada dalších.

Asi nikoho nepřekvapí, že se oslav zhostily především tradiční české značky (rýpání, do jakých zahraničních holdingů dnes patří, nechme stranou). Náš výčet nemůžeme začít nikým jiným než průkopníkem prvorepublikového marketingu, který je navíc stále v českých rukou, ačkoliv ty ruce žijí už nějaký čas v zahraničí. Řeč je samozřejmě o rodinné firmě Baťa, která v půlce října vydala limitovanou kolekci 100 párů bot v národních barvách, jejichž ruční výroba probíhala od začátku do konce v České republice. Nabízí se jenom otázka, zda to pro těch víc než 70 zemí, kde Baťa působí, není trochu málo. Tohle byla příležitost dát o našem výročí více vědět i ve světě.

Každý pár obuvi je vybaven i koženou visačkou s pořadovým číslem.

Oslavy táhne, stejně jako českou ekonomiku, mj. také Škoda Auto. Pro svou Škodovku si tak můžete objednat výbavu na přání z Edice 100, zahrnující např. prošití sedadel či volantu v barvách české trikolory.

Vylepšený volant v rámci limitované Edice 100.

Součástí kampaně je i spot připomínající provázanost firmy s českými dějinami s názvem Nápady, o kterých možná ani nevíte.

Kdyby se láska k vlasti měřila intenzitou marketingu, největším patriotem mezi značkami by byla pravděpodobně Alza. V masivní kampani propagované na všech možných komunikačních kanálech rozdávala symbolicky 100 výher denně. Přiznejte se, kolik z vás napadla při rozečtení tohohle článku Alza jako první?

Krásná to doba, než byl Alzák psychicky na dně

No a jelikož oslavy (a občas i samotné češství) tak nějak souvisí s pitím, představil letos Stock Plzeň-Božkov třtinový rum symbolicky nazvaný Republica Exclusive. Vzhledem k tomu, že s ním cílí hlavně na mladé, není divu, že si jako téma vybral zrovna oslavy samostatnosti. 

 

Body za snahu využít příležitost od nás dostává Elektro Drapač. Že jste o nich dosud neslyšeli? Upřímně, my také ne, ale pokud byste si chtěli pořídit světelnou číslovku „100“ s motivem české vlajky, mají akci na poslední kusy.

Podle výrobce může být světelná číslovka použita hlavně jako výzdoba městského či obecního úřadu.

Z komerčního sektoru lze dále zmínit kampaň ČEZu „Století české energetiky“ mapující energetický vývoj na našem území nebo také Českou zbrojovku, jež sponzoruje oslavy 100. výročí v dalekém Chicagu, které je tradiční českou baštou za velkou louží. Že oslavy nemusí být záležitostí pouze českých firem, dokázal třeba T-Mobile s kampaní Párty století zahrnující soutěže o všelijaké ceny či nabídku nejoblíbenějších českých a slovenských melodií do mobilu.

Kulaté výročí v průběhu celého roku připomínají i státní instituce. Snad největší pozornost poutá dominanta Václavského náměstí v podobě Národního muzea, které dne 27. října po sedmi letech konečně znovu otevře své brány. Vstup bude do konce roku zdarma a provoz zahájí Česko-slovenská/Slovensko-česká výstava.

Pokud budete v Praze, nenechte si ujít také videomapping století s názvem „Svědek dějin“.

Již zkraje roku se oslav ujal Český olympijský výbor, jenž vybavil naše sportovce pro zimní olympiádu oblečením s číslovkou sto, a nutno dodat, že sportovci v čele s Ester Ledeckou dali zahájení oslav vskutku zlatý punc.

S očividnou chutí se do oslav pustil český Skaut, jenž ve spolupráci se svým slovenským protějškem rozjel kampaň #Republika100. Z celé řady aktivit jako třeba rozdávání trikolor na více než 100 místech po celém Česku nás zaujalo také tzv. 10 výzev pro republiku, skrze které může každý z nás přispět k rozvoji naší země, společnosti i sebe sama.

Jedna z výzev.

Karlova univerzita, pod jejímž patronátem operuje i samotný Markething.cz, oslavila 100 let republiky výstavou „Univerzita a republika: 100 let – 100 předmětů – 100 příběhů“. Jak název napovídá, návštěvníci výstavy měli možnost prohlédnout si stovku exponátů, z nichž každý odkazoval na jeden rok z období 1918-2018.

Na facebookové události také lidé zvolili symbol pro rok 2018.

Za povšimnutí stojí rovněž filmová produkce. Není jistě náhodou, že v roce, kdy si kromě 100 let republiky připomínáme i další osmičková výročí, zaplavily náš mediální prostor historické filmy. Jmenujme např. snímky Jan  Palach, Toman, Rašín či Hovory s TGM… Aspoň že ten Zlatý podraz se nejmenuje Mistrovství Evropy v basketbalu.

Když už jsme u té kultury – k výročí republiky vznikla také píseň Za 100 let v podání řady českých zpěváků pod hlavičkou hudebního vydavatelství Supraphon. Jedná se o hezký počin, jehož největší smůla spočívá v tom, že se zpracováním až náramně podobá singlu Cizí zeď z nejnovějšího dílu One Man Show. Nejenže je samotných celebrit v písni Za 100 let méně, ale i celkově působí vedle Cizí zdi jako takový chudý příbuzný. Na druhou stranu méně je někdy více. Posuďte sami.

Náš výčet završuje projekt snad ze všech nejviditelnější a nejrozsáhlejší, a sice Společné století od CzechTourism s podporou ministerstev a dalších partnerů. Zaznamenali jste kampaň s heslem „neměnil bych“? Slyšeli jste o možnosti prožít oslavy jako v roce 1918 přímo na vašem náměstí skrze akci Zažijte to znovu? To a mnohem více spadá právě pod Společné století, na jehož stránkách se můžete dozvědět o dalších událostech a možná se i přiučit něco nového z naší historie.

Ačkoliv se nám to tak už nemusí jevit, připomínáme si letos výročí události, jež byla zásadním milníkem naší historie. Přestože se odehrála už před 100 lety, zásadním způsobem ovlivnila to, kým jsme dnes. Všechny kampaně, které teď vidíme kolem sebe, jsou důkazem toho, že se máme za čím ohlížet, a je na každém z nás, aby se bylo za čím ohlížet i za dalších 100 let. Ostatně i tím, jak se chováme (nebo jak mluvíme), děláme svému národu reklamu.

 


Jak citovat tento článek?

PATÁK David. Marketingové oslavy 100 let republiky. Filip KLOUDA, editor. In: Markething [online],  2018.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/100-let-republiky

Zdroje

http://www.skoda-auto.cz/nabidka/edice-100

https://blog.bata.cz/bata-oslavi-100-let-republiky-sberatelskou-kolekci-bot-v-narodnich-barvach/

https://spolecnestoleti.cz/cs

https://uk100.cuni.cz/UK100-21.html

https://www.alza.cz/100-let

https://www.cez.cz/cs/pro-media/cisla-a-statistiky/100let.html

https://www.czub.cz/cz/blog/2018/09/25/ceska-zbrojovka-podporuje-oslavy-100-let-ceskoslovenska-v-chicagu-2/

https://www.eldr.cz/aktuality/100-let-od-zalozeni-republiky-akce-svetelne-logo

https://www.skaut.cz/republika100/

https://www.t-mobile.cz/100let?fbclid=IwAR1-nPIOyhjRbOeDkbKA4ejE0fkvnVhZjYu_U3kmBuHl9lb-JotW9GaUbeI

https://www.youtube.com/watch?v=Gj0WCzL-VRw

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o marketingovou propagaci České republiky a utváření její image doma i v zahraničí. Jako celoživotní lék na nudu zvolil samostudium japonštiny.