Connect with us

Komunikace

Virtuální realitou proti šedi reálného života

V době, kdy celá Česká republika šije roušky a hledá alternativní způsoby výuky a práce na dálku, se tu zároveň otevírá mnoho zajímavých možností. Za chvíli, až pochopíme základní algoritmy chodu společnosti v tomto provizorním stavu, budeme hledat další výzvy, jak na sobě pracovat anebo jak trávit volný čas. Hledáte možnost, která toho může nabídnout hodně? Nahlédněte do světa virtuální reality.

Naráz se můžete ocitnout ve zcela prázdném světě, který „zdobí“ krátery a neuvěřitelně se podobá planetám, jež navštěvují astronauti v amerických filmech. Navíc si ho můžete dotvořit a vylepšit podle vlastních představ. Zasadíte tam rostliny, postavíte město robotů nebo byste chtěli být raději v pohádkové vesnici? Je pouze na vás, jak bude vypadat, tak popusťte uzdu své fantazii. Všem, kteří by se chtěli stát tvůrci nového prostředí, třeba toho výše popsaného, mohu doporučit aplikaci Tiltbrush.

VR ve světě odborníků

Máte nějaké fobie? Třeba strach z výšek? A co si takhle zkusit chůzi na vratké lávce ze střechy mrakodrapu. Pozor, stačí krok vedle a spadnete. Zvládnete to? Léčení fobií a jiných psychických problémů je klasickým příkladem využití VR v klinické medicíně. Nejen psychologové pracují s VR. Často ji potkáte i na lékařských fakultách. Medici se totiž učí pomocí VR operovat. Taková VR operace by byla pro nás, běžné smrtelníky, nezapomenutelný zážitek.

Otázky vztahující se k našemu profesnímu zaměření, stejně jako výběr ideálního povolání pro každého z nás, řeší soukromé firmy. V České republice je to například Jobs2030 nebo Virtual Lab. Víte, co se mi líbí na Jobs2030? Umí vám nasimulovat pracovní prostředí, ve kterém si zkusíte, zda vám padne, nebo ne. Můžete tak sestavovat týmy, zkusit si vedení porad, naučí vás prezentovat nebo vám pomohou najít profesi šitou přímo na míru vaší osobnosti. Zatím si poslechněte alespoň jejich podcasty a omrkněte, jestli umí dělat dobře marketing. Já myslím, že docela ano. Je o nich slyšet v různých médiích, a dokonce mají pro jednotlivce akční nabídku v Marianneklubu.

Virtual Lab mě zase okouzlil tím, že kromě HR balíčků nabízí něco i pro ty nejstarší. Důchodcům umožní navštívit vesnici, ve které se narodili nebo tam strávili mládí. Anebo je dopraví na místo, které chtěli ve svém životě navštívit a bohužel to nestihli. Posuďte sami, nejsou úžasní? Další, velmi zajímavá firma, je Etnetera Group. Také trochu „fušuje“ do personalistiky, ale hlavně se kamarádí s tvorbou nových produktů a jejich designem.

Klid a zábava s VR

Potřebujete se uklidnit? Co takhle si zaplavat v moři s karetou obrovskou? Kdyby vás kareta po chvíli omrzela, pozvěte na návštěvu velrybu. A až bude proplouvat kolem vás, tak jí opravdu nemusíte uhýbat. Teda, já vím, že jí stejně uhnete, protože je to normální reakce u 99 % osob, ale naprosto iracionální. Není nad to poznat svoje strachy a limity.

Máte rádi cestování a uzavřené hranice vás frustrují? Co takhle prozkoumat vzdálené destinace? Můžete si rovnou naplánovat, kam vyrazíte po odeznění pandemie. Pomocí 360° videa si prohlédnete pokoje hotelu, podíváte se do jeho blízkého okolí, kouknete na bazén a můžete se začít těšit. Jako první s tímto nápadem přišel řetězec hotelů Marriott, který nabízel nejen VR prohlídku pokojů, ale i posílání VR pohlednic.

Nebo byste dali přednost něčemu naučnému? Co zkusit cestovat v čase a pobýt chvilku v době Rudolfa II? Láká vás to? Je to jednoduché, navštivte největší hračkářství v Praze – Golem VR. Samozřejmě, že kvůli VR hrám nemusíte čekat, až skončí karanténa pro některé obchody, ale můžete si je vychutnat i v klidu domova. Zde najdete přehled oceněných her ve VR za minulý rok.

Ukázka herního prostředí ze hry Golem VR.

Ve hře Golem VR zažíváte prostředí středověké Prahy.

Využití ve firmách

Jak jistě všichni z vás vědí, tak téma VR se netýká jen zábavy a zážitků, ale také financí. Myslím to tak, že je to skvělý marketingový nástroj, který nese peníze. Z oblasti marketingu mě asi nejvíc zaujala kampaň na značku Merrell (Merrell TrailScape).  Pokud by vás ale zajímalo, proč je dobré využívat VR v marketingu, přečtěte si náš starší článek, který vám poskytne slušný background. S VR se dokonce kamarádí i agentura POPAI.

Já osobně doufám v to, že i ty firmy, které teď nejvíce naříkají (třeba cestovní kanceláře, cestovní agentury, hotely aj.) přijdou na to, že zájezdy lze stále realizovat, jen v jiné formě. Já bych se klidně o víkendu jela někam projet, třeba do Helsinek. Vy ne?

Kromě toho všeho můžete ve VR trénovat různé druhy sportů, učit se, konstruovat nebo designovat nové produkty, vyzkoušet si vedení porad, vytvořit si vlastní marketingovou kampaň nebo jen utéct před realitou. Všechno můžete okusit ve svém bytě. Jen pozor na zranění. Taková rozbitá hlava o konferenční stolek asi nebude nic příjemného.

Jak citovat tento článek?

KOUDELKOVÁ, Petra. Virtuální realitou proti šedi reálného života In: Markething [online], Ondřej DOSKOČIL, editor. 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/virtualni-realitou-proti-sedi-realneho-zivota/

Zdroj náhledové fotografie: Archiv autorky

Zdroje:

https://www.tiltbrush.com/

https://www.virtual-lab.cz/

https://www.virtual-lab.cz/vr-senior-pack

https://www.golemvr.cz/#vstupte

https://www.techradar.com/best/the-best-vr-games

https://jobs2030.com/

Continue Reading

More in Komunikace

To Top