Komentáře
Vepřové kůže, jogurty za 4 Kč a český spotřebitel
Od začátku letošního roku se množí zprávy o špatné kvalitě potravin na pultech českých maloobchodních řetězců. V médiích se každý týden objevují nové nálezy potravinářské inspekce v podobě obsahu zakázaných látek či přepsané lhůty minimální trvanlivosti. Zákazníci jsou zděšeni, mají strach o své zdraví. Přitom ale stále nakupují „jogurty“ za 4Kč.
Při výběru potravin zůstává pro většinu Čechů hlavním kritériem cena a řetězce jim v tomto vycházejí vstříc slevami i prodejem levnějších substitutů. Cenové akce jsou stále častější a tvoří hlavní náplň komunikace obchodníků. Lidé si zvykli nakupovat výhodně a pokud jimi požadovaný produkt není zrovna tento týden ve slevě, sáhnou po nějakém levnějším. S klesající cenou však zpravidla klesá také kvalita. Proč však kupovat deset deka šunky z masa, když za stejnou cenu můžu mít třicet té z kůží? Nekvalitní produkty, které se staly strašákem celé populace, tak ve skutečnosti tvoří značnou část obsahu nákupního košíku běžných spotřebitelů. V médiích se pak tito lidé dočtou, že nakupují odpadky a naše země je žumpou Evropy. Najít jediného viníka současné situace však není snadné. Nejjednodušší by bylo ukázat na řetězce, vždyť ty přece všechno to špatné zboží prodávají a navíc vyvíjejí značný tlak na výrobce, které nutí dodávat produkty za co nejnižší ceny. Snížení výrobních nákladů se pochopitelně projeví v užitých surovinách. Potravinářské společnosti by však měly mít svou čest a nezajít pod přesně stanovenou hranici kvality. A bez viny nejsou ani spotřebitelé, kteří se o složení toho, co jí a čím krmí své děti, začnou zajímat teprve až po přečtení novin.
Hranice kvality
Problematice kvality bylo věnováno vystoupení místopředsedkyně Společnosti pro výživu Jany Dostálové na konferenci Retail in Detail – Fresh Food 2012, v rámci kterého upozornila na existence tří druhů kvality: legislativní, která vždy nemusí splňovat nároky zákazníků, výživovou a spotřebitelskou. Poslední jmenovaná záleží na smyslových preferencích každého jednotlivce a je tedy zcela subjektivní:„V současné době většina spotřebitelů považuje za kvalitní čerstvé potraviny, ale neuvědomují si, že největším rizikem spojeným s potravinami je výživa, tedy složení stravy.“ Mezi spotřebiteli se podle Dostálové šíří spousta potravinových a výživových mýtů, kvůli kterým lidé ze svého jídelníčku vyřazují některé důležité složky. Proto, aby se v regálech řetězců na českém trhu objevovaly kvalitnější produkty, je třeba, aby měl průměrný zákazník alespoň základní povědomí o pravidlech správné výživy. Takový spotřebitel by ve svém vlastním zájmu upřednostňoval kvalitu před kvantitou a jeho nákupnímu chování by se přizpůsobila nabídka potravin. O edukaci zákazníků by se měly postarat samy řetězce, v jejichž komunikaci by tak souboj o nejnižší cenu vystřídal souboj o nejvyšší kvalitu.
Tento autorský komentář byl otištěn v časopisu Výběr.
Jak citovat tento článek:
HORKÁ, Kateřina. Vepřové kůže, jogurty za 4 Kč a český spotřebitel. Markething [online]. [cit. 2012-07-31]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/veprove-kuze-jogurty-za-4-kc-a-cesky-spotrebitel.