Komentáře
Rapem do reklam
Chvíli to vypadalo, že rapper Ben Cristovao pověsí svojí kariéru na hřebík a bude se věnovat duchovní očistě formou přednášek o škodlivosti alkoholu a drog na středních školách. Pak se ale zřejmě rozhodl, že katarzi nechá na stáří a místo toho kývne na lákavé nabídky od reklamních agentur — ze začátku například na takovou nenápadnou reklamu na kondomy. Abychom však Benovi nekřivdili, musíme podotknout, že Cristovao není jediným případem v českém hip hopovém/r’n’b průmyslu, kterého to do reklamy táhne. Navíc jejich počet neustále roste a komercionalizace původně striktně nekomerčního žánru již dávno začala.
Raperství a Ben Cristo
Ortodoxní fanoušci rapu a hip hopu velmi neradí slyší, když se zrovna o Benovi Cristovao mluví jako o rapperovi. Slušela by mu spíše nálepka r’n’b zpěváka, který jede styl „chvíli zpěv, chvíli rap“ a jehož songy sjíždí na Youtube hlavní mladší generace. Cristovao je však nazýván rapperem napříč internetem a samotní fanoušci o něm takto mluví, proto na něj budeme tento přívlastek aplikovat i v tomto článku.
Ben Cristovao radí, jak na krásnou pleť s Garnier a Desperadem?!
Kdo by čekal, že se z nadějného a roztomilého finalisty jedné z řad SuperStar stane napumpovaný rapper, jehož texty pojednávají o sexuálních hrátkách a zatínání svalů a který si plnými doušky užívá svůj sweet chili life (ať už je to cokoliv). Vzhledem k šíři jeho fanouškovské základny na sociálních sítích a vysoké sledovanosti na Youtube je logické, že se reklamní mágové rozhodli oslovit právě jeho. Otázkou je, proč takové rozhodnutí učinili zrovna ti ze značky Garnier?
Ihned po představení své nové písničky Pure Girl v reklamě pro Garnier se Ben vrhnul do další spolupráce. Ta se ale tentokrát netýkala nádherně hladké pleti, nýbrž alkoholu. Proč se nenamazat i jinak než krémem! Svoje hranice tu posunul úplně jinam — skočil z deseti metrů placáka do vody, aby si pak odskočil na lahodné mexické pivo Desperado s přáteli, aby se přeci tolik nepředřel. Hlavně, že má kampaň vyšší myšlenku, která samozřejmě nechyběla ani v případě Garnier. Nebo ne?
Primetime Tigera Spirita
Natankovat energii skrze alkoholické nebo nealkoholické nápoje ale občas evidentně potřebují i ostatní rappeři. Jedním z nich je slovenský Majk Spirit, kterého napadlo, že pokud udělá kampaň na energetický nápoj Tiger (kterému mimo jiné „prodá“ svůj ústřední claim „Primetime“), bude mít doživotní zásoby této energy bomby a zrychlí tak svoje rýmy, beaty a taky třeba i počet svých fanoušků (nebo naopak?).
Kampaň s heslem Energie pro tvůj Primetime odstartovala koncem května letošního roku a musíme uznat, že je vskutku masivní. Na podobiznu rappera Michala Dušičky a.k.a Majka Spirita na plechovce Tigera můžete narazit všude — a nemusíte ani bydlet v Praze nebo v Brně. Primetime je na billboardech, v rádiu a samozřejmě i na internetu. Manažeři značky jsou ze spolupráce nadšení. Otázkou zůstává, jak kampaň vnímají fanoušci Majka Spirita nebo veteráni, co ještě zažili H16.
518 Bull
S podobným nedostatkem energie jako Majk Spirit se pravděpodobně potýká i jeden z prvních českých MC’s Vladimir 518, který se rozhodl pro kvalitnější příjem cukrů a taurinu, a to z plechovky Red Bullu. Stal se dokonce hlavní tváří limitované edice plechovek, která šla do obchodů 15. června. Spolupracovat s Red Bullem však začal už dříve, podílel se například na výrobě několika spotů pro tuto značku. Nikdy před tím však ale nepropůjčil svůj obličej plechovce Red Bull Hero Can, která se běžně v obchodech prodává za 35 Kč (což je o 10 Kč víc než Tiger). Design plechovky navrhl sám Vladimir 518 a celou kampaň navíc doprovází vlastní microsite, přes kterou si můžete pořídit vstupenku na jeden z jeho koncertů. Pokud jste tuto dlouhodobou spolupráci mezi Red Bullem a Vladimir 518 sledovali, tak vás tahle plechovka v Bille nemohla zaskočit. Některé jeho dlouholeté fanoušky ale takový pohled mohl minimálně překvapit.
Keď si šťastný, urob reklamu na T-Mobile
Kdo by byl čekal, že nás v tomhle reklamním závodě raperů předeženou Slováci? Když byl Ivan Trojan ještě na rozpacích, jestli nabídku na spolupráci s T-Mobile přijmout, tak se jeho role ujala rapperská superstar Rytmus. Sólový raper a jeden ze zakladateů skupiny Kontrafakt si zahrál v poměrně vtipné reklamě, která nekonvenčním způsobem propraguje mobilní internet bez závazku využitím slovenské dětské říkanky „Keď si šťastný…“. Agentura Saatchi&Saatchi (např. T-Mobile spoty s Trojanem) se tak opět držela svého oblíbeného hesla „čím bláznivější, tím lepší“.
Multitalentovaný čávu Rytmus si dal od reklam na pár let pauzu. Až letos v létě se objevil v novém a poměrně dlouhém reklamním spotu pro Rexonu, kde promuje nový deodorant. V reklamě upozorňuje na to, že hezky vonět je stejné důležité jako podat kvalitní výkon v posilovně. Rytmus se ve svých textech netají láskou k penězům a drahým věcem, a tudíž své fanoušky účinkováním v reklamě, za kterou rozhodně nějaký kapitál dostal, nemohl překvapit.
Zaprodat, či nezaprodat se?
I přesto, že spojení rappera s obchodní značkou většinou doprovází bouřlivé reakce hlavně ze strany skalních fanoušků, existují i případy, kdy spolupráci fanouškovská základna přijala bez výhrad. Jedním z nich je partnerství amerického Chance the Rapper se značkou KitKat. Chance natočil vtipnou reklamu, kterou mu spíše než jeho fanoušci vyčítali rappoví konkurenti. V českém prostředí bychom ale těžko hledali zástupce tohoto žánru, který by byl tak vřele příjmaný širokou věřejností, jako je ve Spojených státech právě Chance the Rapper, a proto je u nás zpravidla spojení rappera a značky o dost citlivější záležitostí. Rapper může skvěle zafungovat jako influencer, ale je velmi důležité, s jakým produktem se bude pojit. Firmy by si měly dobře rozmýšlet, koho do svých spotů obsazovat, aby to dávalo smysl. Pokud se rapper spojí se značkou, která vůbec nesedí k jeho textům, image ani životnímu stylu, fanoušci mu to dají pěkně sežrat a kampaň se rázem promění v balík vyhozených peněz. U rapperů, kteří se tváří jako nekomerční, to platí dvojnásob. Kdo ví? Třeba příště uvidíme Bena v nějaké reklamě na protein.
Jak citovat tento článek?
HONC, Martin. Rapem do reklam. Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/rapem-do-reklam
Zdroje
http://www.tigerenergydrink.cz/
http://galeriereklamy.mediar.cz/reklama/tiger-energie-pro-tvuj-primetime-majk-spirit/
https://www.redbull.com/cz-cs/red-bull-vladimir-518-specialni-edice-limitovana-plechovka
http://czechmag.cz/vladimir-518-nova-tvar-red-bull-hero-can/
http://www.mafiarecords.cz/index.php?site=articles&id=1133
Zdroje náhledového obrázku
https://i.ytimg.com/vi/qJxrRegB6fw/maxresdefault.jpg
Zdroje obrázků
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/18723650_833606060128477_5298931818588798976_n.jpg
http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600×338/Nov2010/692347.jpg?d41d
Zdroje videí
https://www.youtube.com/watch?v=sVqChLggvYw
https://www.youtube.com/watch?v=zz-q5r3Goy4
https://www.youtube.com/watch?v=fk0A2UgrU8I
https://www.youtube.com/watch?v=O8U0VFqw2b4
https://www.facebook.com/rexona.cz/videos/1500806079977908/