Marketing
“Protože jsi úplně mimo, babi” – sociální marketing na druhou
Organizátoři v srpnu spuštěné kontroverzní kampaně “Máš to za pár” se rozhodli přitlačit na pilu a doplnili billboardy s naříkajícími seniory o graffiti představující hrubé odpovědi, které mládež skutečně uváděla na internetových diskuzních fórech. Vznikla úspěšná kombinace protichůdných mezigeneračních sdělení, která má šanci oslovit společnost, nebo pouze prvoplánově kontroverzní melodrama?
V srpnu 2012 byla spuštěna sociální kampaň “Máš to za pár”, jejíž cílem je otevřít společenskou debatu na téma vhodného chování a respektu k seniorům. Středobodem projektu neziskové organizace Domov Sue Ryder a agentury Arnold Prague a Euro RSCG je web Máš to za pár a billboardová kampaň vyobrazující seniory s otázkami jako např: “Proč mi nikdo nezavolá?” či “Proč se mě chcete zbavit?”.
Na otázku, co vedlo k vzniku sociální kampaně pro podporu komunikace a úcty ke starším obyvatelům, odpovídá David Šrámek, koordinátor kampaně: “Téma kampaně jsme nevytáhli někde ze šuplíku, nevyčetli v knihách. Vzniklo na ulici a týká se nás všech, proto má takovou sílu.”
Start kampaně vyvolal v řadě diskuzních fór velmi vyostřené debaty, v nichž mladí uživatelé často vyjadřovali silně negativní postoj vůči seniorům. Organizátoři se rozhodli z těchto internetových “výkřiků” a z billboardových zoufalých “zvolání” vytvořit jakýsi mezigenerační dialog a ve formě graffiti doplnili billboardy některými výňatky z internetového diskurzu. Až nyní získaly billboardy plnou sílu oslovit cílovou skupinu mladších obyvatel a kombinace protichůdných výpovědí i opačných stylů vizuální prezentace mohou být pro generaci mladých trefou do černého.
Web “Máš to za pár” se pokouší oslovit mladší ročníky videozáznamem sociálního experimentu, v němž mladí lidé míjejí na schodech starou ženu a málokterý z nich jí pomůže, dále aplikací přidávající návštěvníkově fotografii vrásky, infografikou nebo články o respektovaných seniorech či zesnulých.
O tom, že se jedná o jednu z kvalitněji zpracovaných sociálních kampaní v České republice za poslední dobu, není pochyb. Otázkou však zůstává, zda se sdělení kampaně “Máš to za pár” dostane ve velkém měřítku k mladé generaci a otevře v široké společnosti potřebnou diskuzi.
Myslíte si, že jsou upravené billboardy originálním a účinným prostředkem pro úspěch kampaně?
A má vůbec sociální marketing na téma respektování seniorů šanci?
Zdroje:
úvodní obrázek: Arnold Prague
Jak citovat tento článek:
KOLEK, Ondřej. “Protože jsi úplně mimo, babi” aneb sociální marketing na druhou. Markething.cz [online]. 27. srpna 2012 [cit. 2012-08-27]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/protoze-jsi-uplne-mimo-babi