Komentáře
Proč je důležité mít sociální sítě v bio kvalitě
Prší a newyorská čtvrť Chelsea v ten moment není zrovna přívětivá. Ale právě tady, v suterénu, který vypadá spíš jako luxusní noční klub, se scházejí odborníci na sociální marketing, byznysmeni a všichni, kdo chtějí vědět, jak bude vypadat komunikace v budoucnu. Na průhledných židlích od Kartellu jich tu sedí dobrá tisícovka, ale další stovky sledují tento event online v kinech po celém světě – v Dubaji, Hamburku, Istanbulu, Mexico City nebo Sao Paulu.
Hlavní hvězdou není Mark Zuckerberg, ale kluk, který je ještě mladší. Když se směje, má dolíčky ve tvářích, takže působí jako zpěvák z nějaké teenagerské kapely, která je zacílená na dospívající slečny. Mluví dokonale anglicky a prezentuje jako Steve Jobs. Nikoho by nenapadlo, že tahle hvězda pochází z Čech, jmenuje se Jan Řežáb a šéfuje společnosti Socialbakers, která zaměstnává necelé dvě stovky lidí. Podstatnější je ale to, co Řežáb říká. Prezentuje nám vizi toho, jak se bude digitální komunikace vyvíjet v následujících letech. Facebook má dnes stejně velkou hodnotu jako GE, a ještě větší, než bývalý technologický gigant IBM. Na sociálních sítích lidé sdílejí fotky z dovolených, zprávy, videa i recenze. „Tento rok byl ve znamení uživatelských videí, lidé sdíleli videa na Facebooku a Instagramu, nejenom na Youtube. Z videa se stala nová fotka,“ říká Řežáb. Firmy se stále více soustřeďují na sociální sítě. Zatímco v roce 2010 jste měli pětiprocentní šanci, že vám firma na Facebooku odpoví, dnes je to 65%. Ze sociálních médií se ale stala věda a najít správný koktejl, jak říci svůj příběh, kde a komu jej sdělit, je čím dál tím složitější.
#ENGAGE2014 is just amazing, I love it! pic.twitter.com/mVFR85rejA
— Jan Rezab (@janrezab) October 23, 2014
Během šesti let, kdy Socialbakers měří a monitorují sociální sítě, se digitální komunikace firem rozvinula do tří stádií: v prvním firmy jenom sledovaly základní statistiky, zakládaly si účty a čekaly, co se z toho vyvine. Ve druhém stupni už začaly poslouchat své fanoušky, vytvářet s nimi vztahy a produkovat pro ně zajímavý obsah. Podle Řežába ale nyní přichází třetí stadium, „socially native“, kdy firmy implementují sociální média nejen jako svůj PR nástroj, ale jako pevnou součást komunikace – například v interní komunikaci, zákaznickém servisu, marketingu, HR, ale i jako komunikaci leaderů.
I komunikace banky na sociálních sítích může být efektivní #engage2014 pic.twitter.com/cnMlRmfFmI
— Markething.cz (@Markethingcz) 23. Říjen 2014
Velká část komunikace firem na sociálních sítích ale není jen spontánní reakcí uživatelů, kteří o značce mluví. Značky svoje posty propagují a platí za to, aby byly vidět. Dosud přitom nebylo možné zjistit, jakou část komunikace například vaší konkurence si značka platí, a kolik z ní tvoří komentáře fanoušků. Socialbakers ale představili nástroj, který již umožňuje rozpoznat, který post je placený, a který je „bio“, tedy „organic“. Proč je to pro firmy důležité? Poznají tak, co lidi opravdu zajímá, nejen to, co je zaplacená reklama. Společnosti velmi pečlivě sledují, jak se mluví o jejich konkurenci. Tu ale dnes podle Socialbakers na sociálních sítích nepředstavují jen ostatní firmy, ale všichni ostatní: celebrity, sportovci, média, zábava a přátelé. A jestli chtějí firmy vytvářet příběhy, které lidi zajímají, musejí v reálném čase sledovat to, co hýbe trhem a společností – a mluvit o tom.
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://futurecare.today/wp-content/uploads/2014/09/engage-nyc-20141.png
Jak citovat tento článek?
HEJLOVÁ, Denisa. Proč je důležité mít sociální sítě v bio kvalitě. Markething [online]. 24. října 2014 [cit. 2014-10-24]. ISSN 1805-4991. Dostupné z http://www.markething.cz/proc-je-dulezite-mit-socialni-site-v-bio-kvalite