Komentáře
Nobelova cena za mír pro EU. Možný nástroj PR?
Prestižní ocenění norského Nobelova výboru bylo v pátek, 12. října 2012, uděleno Evropské Unii. Nadnárodní instituci, která v souvislosti s posledními krizovými lety zažívá možná nejsilnější vlnu negativní publicity v její historii. Ihned po vyhlášení se v médiích začaly objevovat kontroverzní reakce politiků (Václav Klaus, Nigel Farage, José Barroso), novinářů i významných osobností (Tomáš Sedláček, Ladislav Jakl) následované mnoha anketami na sociálních sítích i na online verzích tuzemských i zahraničních médií a mnoha tweety.
Jedna z nejčastějších kritik směřovala k otázce, zda by Nobelova cena za mír neměla být udělována spíše jednotlivcům a ne „byrokratickým institucím“, jak Evropskou Unii vnímá značné množství lidí. I v minulosti jsme často byli svědky udělení ocenění neziskovým organizacím (1999 – Lékaři bez hranic) či institucím (1981 – Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky). Cena pro Evropskou Unii tedy není bezprecedentní. Často bylo udělení rovněž velmi kriticky hodnoceno (1994 – Jicchak Rabin, Jásir Arafat a Šimon Peres; 2009 – Barack Obama) a nezřídka se také debatovalo o kritériích jeho výběru.
Zde se nabízí otázka, zda Nobelova cena za mír měla (a má stále) statut nezávislosti ve smyslu hodnocení přínosů pro řešení válečných konfliktů, soudržnosti mezi národy či humanitární pomoci a zda se spíše nestala poměrně robustním a chytrým nástrojem PR, veřejné diplomacie a mezinárodní politické komunikace.
„Cynics said the award is less about celebrating the past legacy of peace but more about delivering positive public relations when the EU needs it most (Huffington Post).“
Podle komentáře listu Huffington Post můžeme být cyničtí, ale podobným myšlenkám se zkrátka těžko ubráníme. Z pohledu strategických nástrojů PR je zajímavé vnímat letošní Nobelovu cenu za mír jako velmi sofistikované a promyšlené rozhodnutí podpořit Evropskou Unii, její publicitu v médiích a přeneseně potom i pozici v hlavách Evropanů i celosvětové populace. V kontextu ekonomické kritiky a často nepochopitelných směrnic či nařízení (marmeláda, zahnuté banány, úsporné žárovky) tento pokus o připomenutí šíření mírových hodnot a přínosu EU v budování evropské poválečné demokracie přímo vybízí ke kritické diskusi.
V žádném případě bychom tedy spojení Nobelovy ceny za mír a Evropské Unie neměli vnímat černobíle jen jako dobré či špatné. Z mého pohledu je nyní nutné vyčkat a hodnotit možný posun v sociologických výzkumech a změnu tónu diskuse o EU v dlouhodobějším horizontu a nespoléhat se na emotivní vyjádření těsně po udělení tohoto ocenění. Nepochybně však Evropská Unie bude muset obhájit, že hodnoty míru a demokracie dokáže šířit i dnes.
Čtěte dále
http://adamabelovsky.blog.idnes.cz/c/129962/Nobelova-cena-za-mir-Propagacni-nastroj.html
http://tomasvana.cz/index.php/publikacni-cinnost/clanky/64-obamovy-nobelove-aty.html
http://www.aktuality.sk/diskusia/194830/nobelova-cena-za-mier-trom-mierovym-aktivistkam/
http://www.publicserviceeurope.com/article/2581/eu-awarded-nobel-prize-for-creating-lasting-peace
http://www.huffingtonpost.co.uk/dr-henning-meyer/eu-nobel-peace-prize_b_1960651.html?utm_hp_ref=uk
http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/10/12/european-union-wins-nobel-peace-prize_n_1960456.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_Peace_Prize
http://www.presseurop.eu/cs/content/press-review/2860951-cena-ktera-nemohla-prijit-v-lepsi-chvili
Zdroj fotky: AP/Geert Vanden Wijngaert
Jak citovat tento článek?
SOUKENÍK, Štěpán. Nobelova cena za mír pro EU. Možný nástroj PR? Markething [online]. 14. října 2012 [cit.2012-10-14]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/nobelova-cena-miru-pro-eu-mozny-nastroj-pr.