Connect with us

Komentáře

Komentář: Lid versus Lidl

Více než půl roku po aféře s černošským modelem v letáku Lidlu, který se mnohým nezdál dostatečně český, čelí obchodní řetězec nové internetové kauze. Tentokrát se údajně jedná o útok korporátu na křesťaňství.

Možná si vzpomínáte na nedávnou kauzu Lidlu ze začátku roku, kdy se v letácích objevil černošský model propagující nejnovější kolekci oblečení a následně se internetem valící stovky rasově nenávistných komentářů směrem k Lidlu. Nyní se šíří sociálními sítěmi aféra nová.

Lidl — Správná volba?

Co se tedy vlastně stalo? Německý řetězec Lidl, který se pro mnohé Čechy stal symbolem dobrého nákupu a jenž má u nás více než 200 prodejen, je známý svými tématickými prodejními týdny inspirovanými různými zeměmi. Tentokrát Lidl představil týden řecký, avšak na vizuálech produktů se objevily budovy typických řeckých kostelů z ostrova Santorini bez křížů. A jak je tomu u nás dobrým zvykem, česká média a zákazníci si toho velmi rychle všimli a reakce internetu na sebe nenechala dlouho čekat.

Křížová výprava proti Lidlu

Lidl a jeho PR oddělení přišlo s omluvou do médií a následně i na Facebookovém profilu. Na tom byla zveřejněna až včera kolem půlnoci, možná tedy lehce s křížkem po funuse.

Mezitím se totiž do Lidlu během několika hodin znovu doslova “obul” internet.

Facebookovou zeď Lidlu zaplavily komentáře rozhořčených občanů.

Na svém kanále Naprosto retardovaný zmínil ve videu kauzu Lidl napřiklad Youtuber Martin Rota.

A další satirické obrázky obrázky na sebe nenechaly čekat.

Ke kauze se na svém osobním Facebookovém profilu vyjádřil i ministr zemědělství České republiky Marian Jurečka z KDU-ČSL.

Kauza křížů vzbudila poměrně zajímavé reakce uvnitř naší redakce i mimo ní. Vybrané komentáře naleznete níže.

 

Myslím si, že jde o projev přehnané politické korektnosti. Korporace obecně bojují s tím, jak se zavděčit všem kulturám, na jejichž trzích působí. Mazání křížů z historických budov ale rozhodně nepovažuji za dobrý nápad, jak se zavděčit zákazníkům supermarketu.


Denisa Hejlová Kollmanová, vedoucí katedry Marketingové komunikace a PR

 

Počítám, že u takovýhle retailových řetězce budou letáky tvořit na regionální úrovni (CEE, nebo EMEA, imho) a do daný země se posílají jen na lokalizaci, tedy na překlad. Alespoň takovou zkušenost mám z Tesca, kterýmu v Praze děláme středoevropský HUB. Co mi připadá divné, je, že když naposledy měli kauzu s černošským modelem, toho se zhostili parádně a ukázali kulturní apropriaci, tedy černého modela v letáku FMCG řetězce. Jasně ukázali, že s kulturou nemají problém. Teď ji úmyslně ohýbají tím, že nechali vyretušovat pravoslavný kříž. Nelíbí se mi to. Jednak z toho důvodu, že religiozita je svobodným projevem každého občana a každé země a jednak taky, že segment potravin tvoří druhou nejvýznamnější složku řeckého exportu. Jelikož se jedná o věroučný symbol, měl zůstat zachován. Je to taky kus kultury a pochybuju, že až příště bude Americký týden, vyretušujou DTP operátoři hvězdy a pruhy.

Filip Janouch, redaktor Markething.cz a student Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově.

 

Snaha Lidlu o politickou a náboženskou neutralitu vypadá spíš jako nepochopitelná cenzura. Zákazníci v celé Evropě a USA, kde více než 10 tisíc prodejen Lidlu najdeme, samozřejmě dobře znají scenérii ostrova Santorini a modré kopule pravoslavných kostelů s křížem – pokud je neviděli na vlastní oči, jsou notoricky známe z katalogů cestovních kanceláři. Představa, že by si kvůli obalu s nimi někdo nekoupil sýr, je absurdní. Navíc v současné době, kdy identita států a evropského kontinentu je otevřené a takřka ožehavé téma, je jasné, že takový krok vyvolá vášně. Podstatná část cílové skupiny Lidlu je na to určitě velmi citlivá. Na závěr také nemůžu nezmínit, že odstraňovat symboly obecně, navíc takové, které bez diskuse představují kořeny evropské civilizace, jako jsou kříže, je neetické.


Václav Pláteník
PR konzultant

Podle sociologického průzkumu z roku 2015 jsme čtvrtý nejateističtější národ na světě. Vymazat ve photoshopu kříže z historických budov z hlediska komunikace korporátu rozhodně není šťastný krok. Podobné internetové kauzy a s nimi spojené výzvy k bojkotům mají ale zpravidla velmi krátkou životnost. Nezbývá než počkat na nový týden, kdy se čeští spotřebitelé znovu poslušně vrátí do svého místního Lidlu. Těžko odolají novým neodolatelným slevám.


 

Jak citovat tento článek?

VOKOUN, Michal. Lid versus Lidl. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/lid-versus-lidl

Zdroje

http://www.rozhlas.cz/plus/svet/_zprava/dve-tretiny-lidstva-jsou-verici-cesi-jsou-ctvrty-nejateistictejsi-narod–1478805

http://www.lidovky.cz/lidl-vymazal-krize-z-reckych-kostelu-design-navrhl-mezinarodni-tym-vysvetluje-g0f-/zpravy-domov.aspx?c=A170901_170514_ln_domov_ele

http://zpravy.idnes.cz/lidl-recky-tyden-krize-letak-nabozenska-neutralita-fxm-/zahranicni.aspx?c=A170901_150248_zahranicni_fer

Facebookový profil Mariana Jurečky – https://www.facebook.com/marian.jurecka

Facebookový profil Lidl Česká republika – https://www.facebook.com/lidlcesko/

 

Continue Reading

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.

More in Komentáře

To Top