Komentáře
DietPraha: Český módní svět pod dohledem
Pokud nejste v nablýskaném světě módy nováčkem, určitě znáte instagramový účet diet_prada. Říká vám ale něco i diet_praha? Oslovili jsme tvůrce této české obdoby a zjistili více o profilu, který dělá vrásky na čele nejednomu českému návrháři.
Původní účet diet_prada anonymně založila v prosinci roku 2014 dvojice Tony Liu and Lindsey Schuyler. Od té doby nasbíral účet 1,3 milionu sledujících, mezi které se řadí i osobnosti jako Rita Ora a Bella Hadid nebo účty módních domů Versace a Dior. Z řad českých osobností diet_pradu sleduje například šéfredaktorka Vogue Andrea Běhounková či slovenská návrhářka Dominika Kozáková. Čím si tento profil zasloužil tolik pozornosti?
Účet vtipně, ale velmi přesně a průkazně poukazuje na módní kousky, které jsou si až podezřele podobné. Smlsnout si se nebojí ani na nejznámějších módních návrhářích a domech a v bezpečí není ani zdánlivě nedotknutelný klan Jenner-Kardashianových.
Pozornosti Tonyho a Lindsay neujdou ani podezřele náhodné podobnosti mimo návrhářské kolekce. Například umění, jež si Hailee Steinfield přivlastnila na MTV European Music Awards 2018 jim velmi připomnělo ikonický moment z přehlídky S/S 1999. I společné fotografie Kylie Jenner a Travise Scotta pro časopis GQ v nich vyvolaly pocit, že už je někde viděli.
Prada versus Praha
Ani ne 2 týdny po nejvýznamnější módní události v Čechách Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku spatřil světlo instagramového světa účet dietpraha. I když má na svém profilu zatím jen 12 fotek, už teď je jasné, že inspirace populárním profilem Tonyho a Lindsey nespočívá pouze v názvu. Účet odhaluje kousky, u nichž pravděpodobně čerpal inspiraci nejeden český návrhář. A zájem o profil je obrovský, jen za první týden oslovil přes 170 000 uživatelů.
Hned v začátku se zaměřil na nováčka v českém módním rybníčku Vandu Jandu a na šaty, kterými uzavírala svou debutovou přehlídku na MBPFW. Vanda je oblíbenkyní nejen účtu dietpraha, ale i jeho sledujících, kteří si jednu z jejích fotek mezi sebou poslali již 80x v DMs.
Před hledáčkem dietpraha se neschoval ani nadějný český návrhář pánské módy Jan Černý, který je právě na půlroční stáži u Virgila Abloha v pařížském módním domě Louis Vuitton. Pozornost u nich vzbudil se svou puffer jacket z nejnovější kolekce, kterou představil v rámci týdne módy. Narozdíl od Vandy, která profil zablokovala, zveřejnil Jan na svém profilu vyjádření: „Nám designérům dalo docela dost práce se vůbec vypracovat na to mít vlastní shows na MBPFW, celé je vymýšlet, vytvořit a předvést, a to každou sezonu. Bylo by fér, kdyby si to uvědomila i @dietpraha a postovala relevantní a hlubší shody. V dnešní době není nic jednoduššího, než najít dvě podobné fotky. Jasně, že cow print nevymyslela ani Dominika a ani Moschino, stejně jako (zcela odlišný) šátek na krk klukovi nedal první Adam ani Raf,” napsal Černý. Odpověď dietprada si můžete přečíst na obrázku níže.
Co je cílem dietpraha?
A proč je podle dietpraha důležité na podobné přešlapy poukazovat? „Každému prostředí pomáhá reflexe, díky níž se věci posouvají dál. Smyslem našeho profilu není zesměšňovat nebo ponižovat návrháře, ale odlehčeným a nenásilným způsobem napomáhat kultivování české módní scény. Vznikají tu báječné věci a je škoda, když se v návrhářské branži místo jemných inspirací rozbují nepřiznaná nápodoba,” zdůvodňují existenci profilu přímo jeho tvůrci, kteří si přejí zůstat v anonymitě.
Otázkou je, zda „odhalení” návrháře či značku poškodí, nebo jestli i tady platí staré rčení o špatné reklamě: „Určitě záleží i na tom, jak se k celé věci postaví samotný návrhář. Ve chvíli, kdy na příspěvek slušně zareaguje a vysvětlí nám, z čeho vycházel (jako tomu bylo například u šatů Lukáše Macháčka), může pro něj příspěvek ve výsledku vyznít vyloženě pozitivně. V tomto případě se věc, která zprvu vypadala jako zjevná krádež, rychle vysvětlila – Lukáš Macháček šaty nevydával za vlastní návrh, ale šlo o komerční zakázku, při níž po něm zákaznice chtěla ušít šaty podle dodaného vzoru. Informační výměna proběhla rychle a kultivovaně, bez zbytečných emocí a dramat. Nemáme potřebu na nikoho útočit a situaci si rádi necháme vysvětlit. Ovšem začne-li nás nějaký návrhář napadat, náš profil si zablokuje a z různých stran se k nám od něj dostávají vulgární reakce, něco to o něm vypovídá – a návštěvníci našeho profilu si zpravidla umějí udělat obrázek sami,” komentuje dietpraha.
Dietpraha je přesvědčena, že mezi inspirací a nápodobou existuje hranice, kterou je stále třeba respektovat. To, jestli návrháři prodávají jen své originální nápady či kopírují konkurenci, nebo zda-li dokonce žijeme v době, ve které vytvořit něco nového je již takřka nemožné, musí rozhodnout vědomí a svědomí každého z nás. Jedno je ale jasné – podobností a kopií si začíná všímat čím dál více lidí, a to nejen v módním průmyslu. I marketingové kampaně se občas až podezřele inspirují u konkurence. Stačí si vzpomenout například na “originální” kšiltovky pana Babiše či nápadité využití ledvinek od KFC a Excelent. Ale to už je téma zase na někdy jindy.
Jak citovat tento článek?
JOŠTOVÁ Josefína. DietPraha: Český módní svět pod dohledem. Jan VOHRALÍK, Karolína KUBŮ, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2019-06-01]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/dietpraha
Zdroje
Rozhovor se zakladateli @dietpraha