Connect with us

Komentáře

Color Switch: Namíchne vás nový Flappy Bird už před stažením?

V prosinci loňského roku se arzenál prokrastinačních nástrojů mladé generace rozrostl o další slibně návykový kousek, mobilní hru Color Switch. Ta vás však dost možná namíchne ještě dříve, než si ji stačíte nainstalovat – vetřela se totiž do vašeho oblíbeného obsahu.

Hra, kterou mnozí pro její jednoduchost, návykovost a raketový úspěch přirovnávají k legendárnímu Flappy Bird, jako by se připojila k ikonickým zabijákům času – memes, Netflixu nebo prankovým videím. Avšak zatímco Flappy Bird se prezentoval zcela nevinně a byl stažen z AppStoru samotným autorem Nguyễn Hà Đồngem kvůli zprávám o jeho extrémní návykovosti, Color Switch si svou image hry, od které se nebudete moci ani na vteřinu odtrhnout, pěstuje od začátku naprosto cíleně a systematicky.

Vzpomínáte? Legendární hra Flappy Bird obrala miliony lidí o nezanedbatelnou část jejich životů.

Vzpomínáte? Legendární hra Flappy Bird obrala miliony lidí o nezanedbatelnou část jejich životů.

Hopsejte hypnotizováni hudbou – honem!

Color Switch je po herní stránce vskutku jednoduchý – klikáním proskakujeme s míčkem skrz otáčející se barevné obrazce. Návykovost hry značně podporují příjemné pastelové barvy a chytlavá melodie v pozadí. Color Switch během ledna ovládl žebříčky her zdarma například ve Spojených státech, Velké Británii nebo Austrálii, čímž dal skutečně vzpomenout na kultovní hru Flappy Bird. Hra s létajícím ptáčkem ve stylu Super Mario se ale šířila internetem zcela přirozeně, v případě Color Switch se přitom jedná o předem promyšlenou a řízenou viralitu skrze product placement či nativní reklamu v zábavném videoobsahu na sociálních sítích. A právě nakupováním prostoru v takových videích si kromě obrovského počtu stažení zajistila také celý zástup odpůrců.

Některé levely Color Switch možná skutečně dokáží suplovat tvrdé drogy.

Některé levely Color Switch možná skutečně dokáží suplovat tvrdé drogy.

Virální byznys podle Fortafyho

Sam Ratumaitavuki alias Fortafy nazývá sám sebe internetovým podnikatelem. Širší pozornosti on-line světa se mu dostalo po sdílení jeho dopisu mamince z dětství, který se stal velice rychle virálním. Dnes má jen na Facebooku téměř 7 milionů fanoušků a videa, která sdílí přes různé sociální sítě, sledují denně statisíce uživatelů. Fortafy v prosinci 2015 využil toho, že se mu již dříve podařilo sdílením memů a vtipných videí oslovit mladou internetovou generaci, a skrze vývojářskou skupinu Fortafy Games nabídl svému publiku další požírač volného času, hru Color Switch.

Facebookový profil Fortafyho v lednu 2016.

Facebookový profil Fortafyho v lednu 2016.

Fortafy však ve své mobilní hře viděl hlavně obrovskou obchodní příležitost – vždyť Flappy Bird v dobách své největší popularity vydělával 50 tisíc dolarů denně na in-game reklamních bannerech. Color Switch se proto rozhodl rovnou od začátku prezentovat jako jeden z celosvětových fenoménů zabíjení volného času.

Výmluvný obrázek sdílený Fortafym na jeho facebookovém profilu.

Výmluvný obrázek sdílený Fortafym na jeho facebookovém profilu.

Zaprodaní snapchateři

Po uvedení hry na AppStore a Google Play začal Fortafy sdílet téměř výhradně videa “nenápadně“ obsahující Color Switch, která najednou začaly ve velkém produkovat známé postavy Snapchatu a YouTube se statisíci fanoušky, mezi nimi například Julius Dein, Shammi, Kirsten Harby nebo Peter Buka. Většinou se jednalo o pranková videa nebo krátké snapchatové gagy.

https://www.youtube.com/watch?v=h483zgxRL_w

Na první pohled vypadá Fortafyho strategie jako geniální marketingový tah – servíruje svůj produkt cílové skupině, jejíž pozornost si už dávno získal, v její nejoblíbenější formě krátkých zábavných klipů. Zaplacením youtuberů, snapchaterů a různých facebookových stránek sdílejících vtipná videa navíc maximalizoval dosah sdělení o údajně neskutečné návykovosti své hry.

https://www.youtube.com/watch?v=kZ-K8YIV8AY

Fortafyho nativní reklama v zábavných videích se ale neustále stupňovala a mnohdy až “trapně nepřiznaného“ product placementu dál přibývalo. Příliš časté sdílení takového obsahu pak logicky zvedlo vlnu nevole na sociálních sítích, která nakonec přerostla až ve všeobecný „hejt“ vůči Color Switch.

Komentáře u prankového videa s hrou Color Switch sdíleného na stránce Pakalu Papito s více než 1 500 000 fanoušky.

Komentáře u prankového videa s hrou Color Switch sdíleného na stránce Pakalu Papito s více než 1 500 000 fanoušky.

Všeho moc škodí – i chytré propagace

Fortafy sice při propagaci své hry nevyužil kdovíjak kreativně interaktivního potenciálu sociálních sítí, velice účelně se ale svezl na vlně trendu zábavného videoobsahu. Pro jeho Fortafy Games byl Color Switch velkým úspěchem a motivací vyvinout další hry, při jejichž propagaci by mohli opět využít virální obsah. Podařilo se jim vydělat na fenoménu “zabíjení času“ své cílové skupiny, když přesunuly jejich laciné zábavě rezervované hodiny ze sociálních sítí do své hry.

Sérii videí se ale postupně vyčerpal vtip a tato příliš nápadná reklama oděná do hávu zábavného obsahu se postupně stala pro cílovou skupinu otravnou, mnohdy až nenáviděnou. V případu propagace Color Switch tak můžeme spatřit paralelu s nativní reklamou v tradičních médiích: Pokud bude taková reklama informativní, zábavná a nenásilná, může být velice efektivní. Když se ale se svým produktem násilně vetřete do oblíbeného obsahu své cílové skupiny, celá kampaň může být kontraproduktivní.

Jak citovat tento článek?

HÁŠA, Marek. Color Switch: Namíchne vás nový Flappy Bird už před stažením? Adam ROMAŇÁK editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/color-switch-namichne-vas-novy-flappy-bird-uz-pred-stazenim

Zdroje:

http://www.mzine.cz/clanky/flappy-boom/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3113295/Meet-Australian-wannabe-rapper-turned-single-Facebook-post-mum-lucrative-online-business-using-people-s-videos.html

http://www.adweek.com/news/technology/here-are-6-new-snapchat-stats-show-why-marketers-want-inside-walled-garden-167629

http://www.fortafygames.com/about.html

http://venturebeat.com/2016/02/05/color-switch-the-no-1-mobile-game-makes-its-bid-to-be-the-next-flappy-bird/

Obrázky a videa:

https://www.facebook.com/PakaluPapitoOfficial/?fref=ts

https://www.facebook.com/fortafyfans/?fref=ts

https://i.ytimg.com/vi/aJ26eEKM8S0/hqdefault.jpg

http://www.fanapple.cz/wp-content/uploads/flappy-bird-1.jpg

Continue Reading

Student 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově. Zajímá se o to, co ho nadchlo včera. Má rád lidi.

More in Komentáře

To Top